Két cég indult a Magyar Közút Zrt. útépítésekhez szükséges kőanyagok beszerzésére kiírt tenderén, és bár ezek közül az egyik az Orbán-bányákból szállított volna, nem ők nyerték a közbeszerzést. A vesztes vállalat kapcsolata a miniszterelnök családjának cégeivel azonban így is érdekes. Néhány évvel ezelőtt az Orbán-család vállalatai ugyanis még nagyon ügyeltek arra, hogy ne szállítsanak közvetlenül állami megrendelésekre, mostanra azonban ebből a törekvésből kevés maradt.
Az állami tulajdonú Magyar Közút Zrt. még nyáron írt ki közbeszerzést üledékes zúzott kő beszerzésére a nyugati országrész útépítéseihez. A hat megyét érintő tenderen nagyjából 25 ezer tonnányi kőanyag leszállítása volt a tét, és bár a kő annyira nem drága, így is százmilliós tételről van szó. A két részletben meghirdetett közbeszerzést végül teljes egészében a Pilis-Logistic Kft. nyerte valamivel több mint 220 milliós ajánlattal.
A végül befutó cégen kívül még két másik vállalat próbálkozott, ezek közül az egyiket azonban kizárták, így ténylegesen két társaság között dőlt el a verseny. A nyertesen kívül még a Nemzetközi Alapanyag és Késztermék Kereskedelmi, avagy
NAKK Zrt. adott le érvényes ajánlatot, de ők nagyjából negyvenmillióval drágábban vállalták volna csak a munkát.
Annak, aki követi a politikai kötődésű cégek sorsát, ismerős lehet a NAKK Zrt. neve, a vállalat ugyanis korábban a miniszterelnök testvére, Orbán Áron, majd édesapja, Orbán Győző tulajdonában volt. A kormányfő családja közel három éve, 2017 végén kiszállt a vállalatból. A kapcsolat azonban nem szakadt meg teljesen, a vállalat tulajdonosa ugyanis Orbánék egy másik cégének ügyvezetője lett.
A mostani közbeszerzésből pedig az is kiderült, hogy a NAKK Zrt.-t nemcsak a cégvezető köti Orbánék vállalataihoz, hanem üzleti kapcsolat is. A tender dokumentációja szerint ugyanis a NAKK Zrt. két alvállalkozót nevezett meg ajánlatában, a Nehéz Kő és a Dolomit Kft.-ket, márpedig utóbbi két vállalat jelenleg is Orbán Győzőé (a Nehéz Kőben egyedüli tag, a Dolomit Kft.-ben többségi tulajdonos). Ebből a két cégből csak az elmúlt öt évben 5,5 milliárd forintnyi osztalékot vett ki a család.
A közvetlen Orbán-érdekeltségek feltűnése egy közbeszerzési dokumentumban azért érdekes, mert korábban nagyon figyeltek arra, hogy – bár ez építőipari beszállítóként nem könnyű, de – ne tűnjenek fel állami projekteknél. A Direkt36 több olyan esetet feltárt, amikor beszállítóként már korábban is állami pénzhez jutottak, ám ezek eddig sokkal rejtettebb kapcsolatok voltak.
Amikor erről kérdezték, a miniszterelnök először azt mondta, meg van lepődve, hogy a családja cégei állami projektekben akár beszállítóként vesznek részt, majd azzal zárta rövidre a beszélgetést, hogy ilyen minőségükben nem közvetlenül állami megrendelést teljesítenek. A mostani tender azonban ebben is új szintet jelent. Bár a NAKK ugyan közvetlenül már nem Orbánék cége, de korábban az volt, és láthatóan most is nagyon erős a kötődés, azaz úgy tűnik, kevésbé lett fontos a látszat.
A NAKK-hoz hasonlóan egyébként a győztes cégnek sincs közvetlen tulajdonában kőbánya, így ők is partnercégektől vásárolják a követ, amit aztán logisztikai vállalatként az útépítésekre szállítanak. Kiss Ákos, a cég ügyvezetője a G7-nek elmondta, nem először vesznek részt ilyen közbeszerzésen, már a Magyar Közút 2019-es keretszerződésébe is bekerültek, ám akkor még csak az ország középső megyéire adtak ajánlatot. A cégvezető azt nem kívánta elárulni, hogy mely bányáktól vásárolnak, de annyit elmondott, hogy nem a Dolomit és Nehéz Kő Kft.-kel állnak kapcsolatban.
Közélet
Fontos