Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2020. augusztus 28. 20:49 Közélet

Annyira megépítené a kormány az Új Nemzeti Galériát a Városligetbe, hogy 26-ról 72 milliárdra drágult

A fővárosi Városliget fejlesztésére a kormány 2015-ben 157 milliárd forintot szánt, és 2019-re tervezték azt befejezni az erről szóló kormányrendelet szerint. A költségeket és a határidőket már biztosan nem fogják tartami.

Már 2017-ben 230 milliárdra lehetett a teljes költséget becsülni, amikor még ki sem írták az összes épület közbeszerzési eljárását. Tavaly év végén a leszerződött összegek is már 150 milliárd forintnál jártak*Ebben már a Biodóm fejlesztése is benne van, amit ugyan a kormány fizet részben, de a Fővárosi Állat- és Növénykertnek kellene megvalósítani – egyelőre azonban az elszálló költségek miatt nem látni, hogy miből.
, ami rögtön 222-re ugrik a Nemzeti Galéria tervezett költségeivel.

Azóta sok más munka is drágult, illetve még mindig vannak olyan munkák, amikre szerződést sem kötöttek.  Így a projekt megvalósítására létrehozott állami cég, a Városliget Zrt. sem időben, sem költségben nem tudta a vállalásokat tartani.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Liget-projekt 150 milliárdjának kétharmada kormányközeli vállalkozókat gazdagítottAz eddig elköltött pénz 40 százaléka végső soron két céghez vándorolt, és mindkettő köthető Orbán Viktor vejéhez, Tiborcz Istvánhoz.

Az állami cég akkori közlése szerint 2017-ben még 26 milliárdot terveztek elkölteni az Új Nemzeti Galériára, ez később a tervezés során 48 milliárdra kúszott fel, egy mostani szerződésmódosításból azonban már az is kiderült, hogy immár 73 milliárd forinttal számolnak.

Az eredeti mérnöki szerződést még 2015-ben kötötték meg a Nemzeti Galériával kapcsolatban. Ebben a szerződésben az Óbuda-Újlak Zrt. és a Főber Zrt. a Városliget Zrt. részére az Új Nemzeti Galériához egyedileg meghatározott mérnöki feladatokat nyújt. A szerződés nem érhető el sem a Városliget Zrt. honlapján, sem az EKR portálon, sem a közbeszerzési szerződések keresőjében sem, pedig már kétszer is módosították. 

Ami azonban biztosan látszik, hogy megnőtt a mérnöki szolgáltatások utáni igény: az Óbuda-Újlak és a Főber közös szerződésében 375-ről 503 millióra nőttek a mérnöki szolgáltatások költségei a mostani, harmadik módosítás után.

A Nemzeti Galéria tervezését 2016-ban nyerte el a magyar Bánáti + Hartvig Kft. a japán HANAA Jimusho Ltd.-vel közösen 2,65 milliárd forintért, ez 2019 szeptemberében drágult 2,83 milliárd forintra. Ezek alapján tudták folyamatosan módosítani a mérnöki munkákat.

A mérnöki feladatokra megkötött szerződés módosítását indokolni is kellett. Ebből derül ki, hogy mivel a terveket a japán-magyar cégpáros már elkészítette, így aktualizálni lehetett költségterveket is. Így növekedhetett az eredetileg 26 milliárdosra tervezett múzeum ára első körben 48 milliárdra, majd a most nyilvánosságra hozott adatok alapján 72,7 milliárdra.

Bár még egyetlen kapavágás nem történt az Új Nemzeti Galéria építésében, a kivitelezés eredeti 26 milliárdos ára közel a háromszorosára emelkedett.

 

Ami igazán érdekes, hogy az Új Nemzeti Galériát a kormány nagyon szeretné megépíteni – erről nyilatkozott a projektért felelős Baán László idén februárban. A főváros viszont úgy gondolja, hogy nem szeretne több új épületet a Városligetbe. Ezért az Új Nemzeti Galéria megépítésére még nem is született szerződés; ahogy Baán László a G7-nek fogalmazott, a főváros ellenkezése miatt a kormány felfüggesztette a megépítését.

A legegyszerűbb munka sem halad

Egy nemzetközi építésztender nyomán megtervezett, valóban nem mindennapi elemeket is felvonultató múzeum megépítése több éves csúszásánál és a költségek emelkedésénél adja magát magyarázkodásként, hogy a különleges technológiák és az egyedi látvány miatt nem sikerült jól belőni kezdetben a költségeket.

Ennek kapcsán érdekes az ugyanúgy augusztus 25-én közzétett, szintén az Óbuda-Újlak Zrt. – Főber Zrt. konzorciummal még 2020. június 26-án aláírt szerződésmódosítás a Dózsa György úton már épülő mélygarázs építésével kapcsolatban.

Itt is a mérnöki munkák drágulnak – 290-ről 356 millió forintra. De ennek oka, hogy még 2019. decemberében a West Bau Hungária Kft. kivitelezési szerződését azért emelték meg 1,6 milliárddal, mert nem parkolót kellett végül építeni a mélygarázs felett, hanem zöldfelületet. Tehát a kivitelezés drágulása a mérnöki szolgáltatások díját is megemelte.

A Városliget Zrt. tájékoztatása szerint ezt idén ősszel adják át, ám a mérnöki szerződés nyár elejei módosítása szerint ez csak 2021. január 31-én történik majd meg, egy évvel az eredeti határidő után. 

 

Pedig a mélygarázs építés egy igen egyszerű és jól tervezhető rutinfeladat, ráadásul sok éve volt a Városliget Zrt.-nek a felkészülésre és a tervezésre. Ha még ez is csak egyéves csúszással, a tervezettnél negyedével drágábban épülhet meg, az összetettebb feladatoknál csak ennél rosszabb eredményt remélhetünk.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBaán László szerint nem lehet megmondani, hogy mennyibe fog kerülni a Liget projektA Liget kormánybiztosa arról beszélt a G7-nek adott interjújában, hogy Karácsonyék nem értik a jogszabályokat, és valójában nagy esély van rá, hogy meg fognak épülni a Városligetbe tervezett épületek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet dózsa györgy út Liget Projekt mélygarázs nemzeti galéria Városliget városliget zrt. Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2024. július 25. 08:56 Közélet

Gyomros a magyar gazdaságnak: fél hónapra teljesen leállhat Budapesten a konténerszállítás

Olyan rosszul ütemezték a pályafelújítást, hogy a nemzetközi áruforgalom tizedét lebonyolító terminálok egyikére sem lehet majd eljutni.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 04:50 Közélet, Világ

A földgáznál már lazán kiválthatná a kormány az orosz szállításokat

Az orosz gáz nagy részét már akkor is nélkülözni lehetne, ha a külügyminiszter tárgyalásain lebeszélt ügyleteknek csak a fele valósul meg.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.