Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. január 27. 17:29 Közélet

Így néz ki, amikor Szíjj László 145 milliárdos útépítésért repül Afrikába

Közvetlenül Budapestről, egy luxus magángéppel repült a Kongói Demokratikus Köztársaságba a negyedik leggazdagabb magyar, Szíjj László egy üzleti útra még tavaly novemberben. Az erről szóló beszámolót több térségbeli politikai szereplő is megosztotta Facebook-oldalán, például Nickson Chilangwa zambiai parlamenti képviselő és tartományi miniszter, valamint pártja, a kormányzó Patriotic Front.

Szíjj László száll le a magángépről Lubumbashiban. Világos öltönyben René Hutton-Mills fogadja. Fotó: Facebook/Nickson Chilangwa

Az általuk megosztott fényképeken az látható, hogy Szíjj farmerben és kockás zakóban érkezett meg több munkatársával együtt a kongói Lubumbashi nemzetközi repülőterére. A képek alapján azon az OE-LEM lajstromjelű, osztrák bejegyzésű, 17 milliárd forint értékű magánrepülőgépen utazott, amelyről az Átlátszó mutatta be, hogy rendszeres használói kormányközeli üzletemberek. 

Az OE-LEM Lubumbashiban. Fotó: Facebook/Nickson Chilangwa

Többször utazott már a gépen Mészáros Lőrinc és Szíjj László, és fotózták már le a gépből kiszálló Orbán Viktort is. Az Átlátszó friss cikkében közzétett repülési adatok szerint valóban Afrikában járt az OE-LEM a zambiai képviselő által említett időpontban*Bár pontos lokáció nem szerepel az adatbázisban, mert a földrészen kevés olyan készülék van, ami veszi a repülők transzponderei által sugárzott jeleket.. Az adatbázis szerint a gép november 25-én szállt le délután fél 2-kor, majd másnap délután ötkor indult vissza Budapestre.

A facebookos fotók szerint Szíjj Lászlót a repülőtéren egy ghánai származású magyar üzletember, René Hutton-Mills fogadta. Az ismerősei által csak Renéként emlegetett férfi mintegy tíz éve dolgozik azon, hogy utakat építsen a Kongói DK-ban. A világ egyik legszegényebb országa Magyarországnál 25-ször nagyobb, viszont kevesebb aszfaltozott útja van, mint az apró Luxemburgnak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz Orbán-kormány aszfaltozója Afrika szívében vesz részt egy 125 milliárd forintos útépítésenA Duna Aszfalt a világkereskedelem szempontjából is jelentős útépítésen vesz részt, amely a Kongói DK-t és Zambiát köti össze.

René egy rokoni kapcsolat miatt találta ki, hogy Kongóban üzleteljen. Az ásványkincsekben hihetetlenül gazdag Katanga tartomány (innen származik a gyémánt világtermelésének a harmada, vagy a mobiltelefonok és elektromos autók akkumulátoraihoz nélkülözhetetlen kobalt 60 százaléka) kormányzója Moise Katumbi volt, Kongó egyik legbefolyásosabb és legvagyonosabb embere, akivel sógori viszonyban állt René. A magyar üzletember részben emiatt a kapcsolat miatt kezdhetett útépítésekbe. Egyébként Katumbi a következő elnökválasztás komoly esélyese.

Az elkészült út közel 300 kilométert faragna a leküzdendő távolságon Dar es-Salaamig. Forrás: Dél-Afrikai Fejlesztési Bank

René azóta egy olyan útépítés elindításán dolgozik, amely a világgazdaság szempontjából is számottevő lenne. A 182 kilométeresre tervezett út a kongói bányavidéket kötné össze egy zambiai várossal, és a jelenlegi 28 napról 11 napra rövidítené le az ásványkincsek útját a legnagyobb tanzániai város, Dar es-Salaam kikötőjébe (itt megy át a kongói export fele). Hogyan lehet ilyen távolságon ennyi időt nyerni? Ez a kongói útviszonyokat jellemző rövid videó jól mutatja.

Ahogy közel két éve megírtuk, az útépítésben a Szíjj László tulajdonába tartozó Duna Aszfalt is részt venne, amely az Orbán-kormány alatt az egyik legjelentősebb magyar építőipari céggé vált. Tarol a közbeszerzéseken, hét év alatt 19 milliárd forintról 130 milliárdra nőtt a bevétele

Balról jobbra: Vincent Mwale zambiai miniszter, René, Szíjj László és Sunzhel Ngoopos kongói elnökhelyettes a szándéknyilatkozat aláírásán. Fotó: Facebook/Nickson Chilangwa

Szíjj azért utazhatott Kongóba, hogy részt vegyen az út megépítéséről szóló szándéknyilatkozat aláírásán, amelyen a két ország kormánya képviseltette magát. Zambia részéről a lakásügyi és infrastruktúrafejlesztési miniszter, Vincent Mwale volt az aláíró, a kongói részről pedig Sunzhel Ngoopos elnökhelyettes és infrastruktúráért felelős miniszter (további fotók például itt láthatóak az aláírásról). 

Az eseményről Facebook-posztban beszámoló tartományi miniszter, Nickson Chilangwa azt mondta az ünnepségen, hogy a szándéknyilatkozat komoly áttörés a tíz éven át tartó várakozás után. Szerinte a Duna Aszfalt részvétele annak a jele, hogy Európa hisz a Kongói DK és Zambia gazdaságában. 

A kongói infrastruktúráért felelős minisztérium többek között ezzel a képpel számolt be a megállapodásról a Twitteren, amelyen szintén feltűnik Szíjj

A tervek szerint PPP-konstrukcióban megvalósuló beruházás költségét korábban 473 millió dollárosra (jelenlegi árfolyamon 145 milliárd forintosra) becsülték. A Duna Aszfalt korábban azt írta nekem, hogy a projektfejlesztés szakmai és pénzügyi támogatójaként vesz részt, bár a konkrét összeget nem árulta el. Mint írták, a projektet elsődlegesen banki hitelből fedezik, de szerepet vállal a finanszírozásban „magánbefektetés és afrikai projektek finanszírozására létrejött pénzügyi szervezetek és alapok”. 

Augusztusban azt írták, hogy a kivitelezés várhatóan 2020-ban fog elkezdődni. Akkori levelük szerint a projekt a kivitelezés előkészítéséhez szükséges műszaki felmérések, tervezések és tanulmányok elkészítésének fázisában volt. Ezek azonban időigényesek voltak a fejletlen afrikai infrastruktúra miatt, és „a kollégák, elsősorban a helyi alvállalkozók nagy nehézségekkel küzdenek”.


A Duna Aszfalt neve az útépítésről szóló reklámban is feltűnt

A projektet nehezítheti, hogy a Kongói DK a világ egyik legkorruptabb országa. Bár korábban felmerült, hogy a magyar állami tulajdonú Eximbank is beszállna az útépítés finanszírozásába, ez végül nem valósult meg. Az Eximbank honlapja szerint a Kongói DK a legkockázatosabb befektetési célpontok között van a világon, emiatt a bank jelenleg nem is finanszírozhat kongói beruházást. 

A Szíjj útjáról beszámoló posztok további érdekessége, hogy állításuk szerint a Duna Aszfalt „jelen van” az Egyesült Arab Emírségekben, Ausztráliában, Bulgáriában, Albániában, Koszovóban és Horvátországban. Ezekről a külföldi érdekeltségekről a cég eddig nem kommunikált, és a interneten sincs sok információ róluk.

Ahogy az Átlátszó korábban megírta, a Duna Aszfalt és Mészáros Lőrinc vasútépítő R-Kordja 2017-ben Bulgáriában alapított meg egy Rail-Via International AD nevű vállalatot. Bár a honlapján nem sok információ látható, a referenciák „feltöltése alatt” állnak, egy bejegyzés szerint a bolgár mellett a szerb, az albán, a koszovói és az afrikai piacra fókuszálnak. A horvátországi jelenlétnél talán a Belfry nevű cégre utaltak, amelynek Eszéken van közös cége a Duna Aszfalttal. A felsorolásban ugyan nem jelent meg, de a Duna Aszfalt cégcsoportja Lengyelországban és Romániában is több tízmilliárd forint értékben nyert el közbeszerzéseket az elmúlt években.

Külföldi érdekeltségeikről és Szíjj kongói útjáról a Duna Aszfaltot is megkérdeztem, de nem válaszoltak.

Közélet Duna Aszfalt Kongói Demokratikus Köztársaság Szíjj László Zambia Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Fabók Bálint
2021. január 19. 06:56 Közélet

Milliárdos cégek tömeges összeomlása mutatja, hogyan lophattak szét egy állami programot

Rendszerszintű visszaélések ritkán válnak annyira egyértelművé, mint a kulturális tao-támogatások esetén. Hogyan uraltak le visszás cégek egy egész szektort?

Hajdu Miklós
2021. január 18. 06:32 Közélet

A beoltások felpörgetését tényleg nem a magyar ellátórendszer kapacitásai nehezítik

Ha a számokat nézzük, az ellátórendszer korlátai nem látszanak, a szűk keresztmetszet egyelőre az, hogy nincs elég oltás, és sokan nem is akarják felvenni.

Avatar
2021. január 15. 15:20 Közélet

Ősi dakota közmondás: a világ azé, aki megosztja!

A társadalmi integráció veszélyeztetése komoly dolog, a csoportalapú indulatkeltés tudatos, gátlástalan alkalmazása felelősségre vonásért kiált.

Fontos

Stubnya Bence
2021. január 20. 06:54 Vállalat

Már a februári minimálbér-emelést is veszélyezteti a tárgyalási patthelyzet

Közel van egymáshoz a munkaadói és a munkavállalói szervezetek ajánlata, mégsem tudtak eddig megegyezni az emelés mértékéről.

Avatar
2021. január 17. 16:25 Élet

Nemcsak anyagiakban, de boldogságérzetben is egyre jobban szétszakad a társadalom

A jövedelem természetesen befolyásolja a boldogságérzetet, de összességében inkább az számít, hogy milyen az ember társadalmi státusza, és ez is szétszakadóban van.

Kasnyik Márton
2021. január 17. 06:29 Világ

Öt dolog, amit a Trump-korszakból tanultam

Őrült Királyként, saját hazugságaiba gabalyodva fejezi be elnökségét, de már korábban is kemény tanulságokkal szolgált Donald Trump politikai pályafutása.