Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. január 24. 10:03 Közélet

Már modellezik a felcsúti kisvasút meghosszabbítását Bicskéig, csak éppen nem kisvasút lesz

Tizenegymillió forintért rendelte meg a MÁV a Bicske és a Felcsút Puskás Akadémia állomások közötti „vasútvonal forgalmi illetve erősáramú szimulációs modelljének” elkészítését, valamint ennek eredményeiről egy tanulmányterv összeállítását. Ez a vasúttársaság szerződéseit összesítő dokumentumból derül ki, amely szerint a megállapodást december elején írták alá (pdf).

A vasúthoz kicsit jobban értőknek már maga a megbízás is feltűnő lehet, ugyanis elég egyértelműen villamosított vasútvonal tervezésére és kiépítésére utal. Márpedig a felcsúti akadémiát és az alcsútdobozi arborétumot összekötő kisvasút nem villamosított. Ez az, aminek Bicskéig (illetve Lovasberényig) történő meghosszabbítását Orbán Viktor megígérte (vagy inkább megfenyegette vele a projekt kritikusait).

Ez azt jelenti, hogy nem ugyanaz a vonat jár majd a két szakaszon, és ezt erősíti a MÁV honlapján kissé elrejtett tenderkiírás is (pdf). A dokumentum szerint ugyanis a MÁV Zrt. a „Bicske – Felcsút Puskás Akadémia felhagyott nyomvonalon új, normál nyomtávon járható 25 kilovolt rendszerben villamosított vasútvonal tervezését” kapta feladatául.

Magyarul jelen állás szerint a kisvasút nem kis, hanem nagy (normál) vasútként folytatódna Bicske irányába.

 

A döntés elég nehezen érthető, különösen, ha a pálya másik irányba történő fejlesztése is megtörténik Lovasberény felé. Így ugyanis Felcsútig el lehet majd jutni normál vasúttal, ha viszont valaki onnan tovább szeretne menni Alcsútdoboz, illetve a szintén felhagyott (tehát létező, de nem használt) vonalon fekvő Vértesacsa, esetleg Lovasberény irányába, akkor át kell szállni egy másik vonatra (a kisvasútra).

Persze ha kicsit visszamegyünk az időben, akkor hamar kiderül, hogy valójában nem ez a mostani fejlesztés irracionális, hanem a kisvasút volt az.

Eredetileg ugyanis Felcsút és Alcsút között is normál nyomtávú pályát terveztek, csak aztán végül mégsem ilyen épült.

A vasútfejlesztésnek egyébként a Felcsút északi részén lévő honvédségi olajtároló vasúti megközelítéséhez is köze lehet.

A mostani 11 milliós megbízást egy budapesti cég, az Axon 6M Kft. nyerte el, amely korábban többször is dolgozott már a MÁV-nak. Még 2016-ban ugyanilyen munkát végeztek a Mezőzombor – Sátoraljaújhely vasútvonalon, Kisvárdán pedig az állomás forgalmát modellezték. Jelenleg a vállalatnak valószínűleg a vasúttársaság a legfontosabb megrendelője, hiszen a felcsúti feladat elnyerése előtt alig egy hónappal egy sokkal nagyobb megbízást is kaptak: 450 millió forintért egységvizsgáló gépeket szállítanak az állami cégnek.

Ez utóbbi elég jelentős tételnek számít az Axon 6M életében, hiszen 2014 óta mindössze egyszer lépte át a bevételük a 400 millió forintot. Az előző öt lezárt üzleti évben pedig összesen durván 1,6 milliárdos forgalmat hozott össze a cég, igaz ebből nagyjából 650 millió forint nyereségként is megmaradt.

Közélet Bicske Felcsút kisvasút Lovasberény Orbán Viktor Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2020. október 23. 16:31 Adat, Közélet

Kik valójában a legnagyobb ázsiai befektetők Magyarországon?

A keleti nyitás sikerét sokféleképpen meg lehet ítélni. A legizgalmasabb kérdés természetesen a magyar kivitel alakulása, de vajon nőnek-e és honnan érkeznek az ázsiaiak magyarországi beruházásai?

Bucsky Péter
2020. október 23. 07:06 Közélet

Kevesebb a hajléktalan, de egyre reménytelenebb a helyzetük

Az utóbbi évek gazdasági fellendülése során viszonylag sokan törtek ki a hajléktalanságból, a hátramaradók viszont egyre idősebbek és rosszabbul képzettek.

Avatar
2020. október 22. 16:38 Közélet

A forint leértékelődése nem zavarja a jegybankot, a cél csak a gyengülés kontroll alatt tartása

Az Magyar Nemzeti Bank idei lépései meglehetősen kiszámíthatatlanná tették a kamatpályát, azt üzenve, hogy gyakorlatilag bármikor bármilyen irányba változhat a kamat.

Fontos

Fabók Bálint
2020. október 24. 17:09 Adat

Aggódunk a környezetért, csak fizetni ne kelljen érte

A klímaváltozás nincs az ország legfontosabb problémái között a magyarok többsége szerint, és kevesebben fizetnék meg a környezetvédelem árát, mint a 90-es években.

Hajdu Miklós
2020. október 22. 06:35 Adat

Hiába jól képzett sok magyar dolgozó, nincs elég színvonalas munkahely

A nagyobb jólléthez nemcsak minőségi oktatás és ellátás kell, hanem a dolgozni tudó és akaró lakosságban rejlő potenciál kiaknázására alkalmas állások is.

Kasnyik Márton
2020. október 21. 16:43 Világ

Biden szinte már elnöknek érezheti magát, de pont így volt ezzel négy éve Clinton is

Hónapok óta stabil és nagy a demokrata előny, két hét múlva jön az elnökválasztás. Maradt még bizonytalanság?