Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. január 24. 10:03 Közélet

Már modellezik a felcsúti kisvasút meghosszabbítását Bicskéig, csak éppen nem kisvasút lesz

Tizenegymillió forintért rendelte meg a MÁV a Bicske és a Felcsút Puskás Akadémia állomások közötti „vasútvonal forgalmi illetve erősáramú szimulációs modelljének” elkészítését, valamint ennek eredményeiről egy tanulmányterv összeállítását. Ez a vasúttársaság szerződéseit összesítő dokumentumból derül ki, amely szerint a megállapodást december elején írták alá (pdf).

A vasúthoz kicsit jobban értőknek már maga a megbízás is feltűnő lehet, ugyanis elég egyértelműen villamosított vasútvonal tervezésére és kiépítésére utal. Márpedig a felcsúti akadémiát és az alcsútdobozi arborétumot összekötő kisvasút nem villamosított. Ez az, aminek Bicskéig (illetve Lovasberényig) történő meghosszabbítását Orbán Viktor megígérte (vagy inkább megfenyegette vele a projekt kritikusait).

Ez azt jelenti, hogy nem ugyanaz a vonat jár majd a két szakaszon, és ezt erősíti a MÁV honlapján kissé elrejtett tenderkiírás is (pdf). A dokumentum szerint ugyanis a MÁV Zrt. a „Bicske – Felcsút Puskás Akadémia felhagyott nyomvonalon új, normál nyomtávon járható 25 kilovolt rendszerben villamosított vasútvonal tervezését” kapta feladatául.

Magyarul jelen állás szerint a kisvasút nem kis, hanem nagy (normál) vasútként folytatódna Bicske irányába.

 

A döntés elég nehezen érthető, különösen, ha a pálya másik irányba történő fejlesztése is megtörténik Lovasberény felé. Így ugyanis Felcsútig el lehet majd jutni normál vasúttal, ha viszont valaki onnan tovább szeretne menni Alcsútdoboz, illetve a szintén felhagyott (tehát létező, de nem használt) vonalon fekvő Vértesacsa, esetleg Lovasberény irányába, akkor át kell szállni egy másik vonatra (a kisvasútra).

Persze ha kicsit visszamegyünk az időben, akkor hamar kiderül, hogy valójában nem ez a mostani fejlesztés irracionális, hanem a kisvasút volt az.

Eredetileg ugyanis Felcsút és Alcsút között is normál nyomtávú pályát terveztek, csak aztán végül mégsem ilyen épült.

A vasútfejlesztésnek egyébként a Felcsút északi részén lévő honvédségi olajtároló vasúti megközelítéséhez is köze lehet.

A mostani 11 milliós megbízást egy budapesti cég, az Axon 6M Kft. nyerte el, amely korábban többször is dolgozott már a MÁV-nak. Még 2016-ban ugyanilyen munkát végeztek a Mezőzombor – Sátoraljaújhely vasútvonalon, Kisvárdán pedig az állomás forgalmát modellezték. Jelenleg a vállalatnak valószínűleg a vasúttársaság a legfontosabb megrendelője, hiszen a felcsúti feladat elnyerése előtt alig egy hónappal egy sokkal nagyobb megbízást is kaptak: 450 millió forintért egységvizsgáló gépeket szállítanak az állami cégnek.

Ez utóbbi elég jelentős tételnek számít az Axon 6M életében, hiszen 2014 óta mindössze egyszer lépte át a bevételük a 400 millió forintot. Az előző öt lezárt üzleti évben pedig összesen durván 1,6 milliárdos forgalmat hozott össze a cég, igaz ebből nagyjából 650 millió forint nyereségként is megmaradt.

Közélet Bicske Felcsút kisvasút Lovasberény Orbán Viktor Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2020. március 31. 16:04 Közélet

Az áramkereskedők szerint csak 2021-re állhat talpra az európai gazdaság

15 százalékkal visszaesett az áramfogyasztás, olyan sokat gyengült a gazdaság teljesítménye. Az áram is olcsóbb lesz, de még nem dőlt el, hogy ki nyeli le a veszteséget.

Stubnya Bence
2020. március 31. 06:51 Közélet

Most tényleg meg kell mentenie a gazdaságot a kormánynak. Nem mindegy, mit választ

Kevés a hitelmoratórium, a kormánynak valahogy pótolnia kell a cégek kieső bevételeit, és a munkaerőpiac szétesését is meg kell állítania. Összeszedtük az opciókat.

Avatar
2020. március 29. 16:33 Közélet

Veszélyességi pótlékot az egészségügyi dolgozóknak, ingyenes parkolást mindenkinek

A járvány idejére érdemes díjmentessé tenni a parkolást, a betegség leküzdéséért dolgozók pedig megérdemelnek egy legalább 40 százalékos pótlékot.

Fontos

Kasnyik Márton
2020. március 31. 19:44 Podcast

Cser Tamás: Aki teheti, lassan elkezdhet beszállni a részvényekbe

G7 Podcast! A Hold Alapkezelő portfóliómenedzsere szerint az emberek optimizmusa és élni akarása miatt gyorsan visszatérhet a gazdaság a most még mélyülő válság után.

Torontáli Zoltán
2020. március 31. 12:04 Élet

Ha Magyarországon maradok, panaszkodó, középszerű kutató lettem volna

Lesz oltás a koronavírus ellen, és talán nem is kell évente megismételni - mondja lapunknak adott interjújában Karikó Katalin, az újfajta vakcina alapelvének egyik kifejlesztője. Elmondja, hogyan élte meg, amikor 1985-ben Szegeden ajtót mutattak neki, és miért nem kap jutalékot egyetlen eladott oltás után sem.

Bucsky Péter
2020. március 29. 08:13 Közélet

Tízmilliárdos bukás fenyegeti a járvány miatt a budapesti közlekedést

Érdemi fővárosi közlekedésfejlesztés nem lesz a kormány támogatása nélkül, miközben a turisták eltűnése is jelentős érvágás - mondja a BKK vezérigazgatója.