Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. január 24. 10:03 Közélet

Már modellezik a felcsúti kisvasút meghosszabbítását Bicskéig, csak éppen nem kisvasút lesz

Tizenegymillió forintért rendelte meg a MÁV a Bicske és a Felcsút Puskás Akadémia állomások közötti „vasútvonal forgalmi illetve erősáramú szimulációs modelljének” elkészítését, valamint ennek eredményeiről egy tanulmányterv összeállítását. Ez a vasúttársaság szerződéseit összesítő dokumentumból derül ki, amely szerint a megállapodást december elején írták alá (pdf).

A vasúthoz kicsit jobban értőknek már maga a megbízás is feltűnő lehet, ugyanis elég egyértelműen villamosított vasútvonal tervezésére és kiépítésére utal. Márpedig a felcsúti akadémiát és az alcsútdobozi arborétumot összekötő kisvasút nem villamosított. Ez az, aminek Bicskéig (illetve Lovasberényig) történő meghosszabbítását Orbán Viktor megígérte (vagy inkább megfenyegette vele a projekt kritikusait).

Ez azt jelenti, hogy nem ugyanaz a vonat jár majd a két szakaszon, és ezt erősíti a MÁV honlapján kissé elrejtett tenderkiírás is (pdf). A dokumentum szerint ugyanis a MÁV Zrt. a „Bicske – Felcsút Puskás Akadémia felhagyott nyomvonalon új, normál nyomtávon járható 25 kilovolt rendszerben villamosított vasútvonal tervezését” kapta feladatául.

Magyarul jelen állás szerint a kisvasút nem kis, hanem nagy (normál) vasútként folytatódna Bicske irányába.

 

A döntés elég nehezen érthető, különösen, ha a pálya másik irányba történő fejlesztése is megtörténik Lovasberény felé. Így ugyanis Felcsútig el lehet majd jutni normál vasúttal, ha viszont valaki onnan tovább szeretne menni Alcsútdoboz, illetve a szintén felhagyott (tehát létező, de nem használt) vonalon fekvő Vértesacsa, esetleg Lovasberény irányába, akkor át kell szállni egy másik vonatra (a kisvasútra).

Persze ha kicsit visszamegyünk az időben, akkor hamar kiderül, hogy valójában nem ez a mostani fejlesztés irracionális, hanem a kisvasút volt az.

Eredetileg ugyanis Felcsút és Alcsút között is normál nyomtávú pályát terveztek, csak aztán végül mégsem ilyen épült.

A vasútfejlesztésnek egyébként a Felcsút északi részén lévő honvédségi olajtároló vasúti megközelítéséhez is köze lehet.

A mostani 11 milliós megbízást egy budapesti cég, az Axon 6M Kft. nyerte el, amely korábban többször is dolgozott már a MÁV-nak. Még 2016-ban ugyanilyen munkát végeztek a Mezőzombor – Sátoraljaújhely vasútvonalon, Kisvárdán pedig az állomás forgalmát modellezték. Jelenleg a vállalatnak valószínűleg a vasúttársaság a legfontosabb megrendelője, hiszen a felcsúti feladat elnyerése előtt alig egy hónappal egy sokkal nagyobb megbízást is kaptak: 450 millió forintért egységvizsgáló gépeket szállítanak az állami cégnek.

Ez utóbbi elég jelentős tételnek számít az Axon 6M életében, hiszen 2014 óta mindössze egyszer lépte át a bevételük a 400 millió forintot. Az előző öt lezárt üzleti évben pedig összesen durván 1,6 milliárdos forgalmat hozott össze a cég, igaz ebből nagyjából 650 millió forint nyereségként is megmaradt.

Közélet Bicske Felcsút kisvasút Lovasberény Orbán Viktor Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Stubnya Bence
2020. július 3. 12:38 Közélet, Világ

Elkezdték felvásárolni a választásokat az amerikai milliárdosok

37-szer annyit költöttek 2018-ban politikai adományokra, mint tíz évvel azelőtt. Eleinte a republikánusok jártak jobban, de 2018-ban már a demokraták kaptak többet.

Hajdu Miklós
2020. július 2. 17:09 Közélet

A minimálbér-emelés gyakran épp a legszegényebb dolgozókat hozza nehezebb helyzetbe

Recesszió idején felerősödhetnek az egyébként többnyire pozitívan fogadott minimálbér-emelések kedvezőtlen hatásai.

Bucsky Péter
2020. július 2. 06:49 Közélet

Elképesztően drága veszteséggyár lesz, a kormány mégis megépítteti

Külföldi példák alapján nem sok üzleti potenciál lesz a 65 milliárdos hajdúnánási motorversenypályában. A finnek egy hasonló létesítményt nem egész 9 milliárdból hoztak ki.

Fontos

Torontáli Zoltán
2020. július 4. 07:47 Élet, Világ

Rengeteg műanyag van a ruhádban, amit borzasztó nehéz újrahasznosítani

Míg a PET-palackok és a papír újrahasznosítása technológiailag már régóta megoldott művelet, a textileké még mindig nem az.

Bucsky Péter
2020. július 3. 17:26 Adat

A követhető állami reklámpénzek 84 százaléka NER-cégekhez kerül

Minden harmadik reklámforintot az állam tolja bele a magyar médiába. A Miniszterelnökség közel 14 milliárdot költött a járvánnyal kapcsolatos kommunikációra.

Torontáli Zoltán
2020. június 30. 11:58 Élet

A járvány számai azt mutatják, hogy nem kell annyit orvoshoz járni, amennyit szoktunk

Visszaesett mindenfajta orvos-beteg találkozás, de a telemedicina még kezdetleges formában is jobban működik, mint amennyire eddig használta a magyar egészségügy.