A következő években is egyetlen médiaügynökségi csoportnál költhetik el az összes állami hirdetési pénzt. Miután az eredetileg három évre szánt 90 milliárd forintnyi kommunikációs keretet feleennyi idő alatt szinte teljes egészében felélték az állami szervezetek, még ősszel új tendert írtak ki, amin a napokban hirdettek eredményt. Bár három jelentkező is volt, és az ilyen típusú pályáztatásnak elvileg pont az a lényege, hogy ilyenkor több céget is kiválasztanak, végül nem ez történt. A feladattal megbízott Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) egyetlen győztest hirdetett, azt a csoportot, amelyen már eddig is tízmilliárdok folytak így keresztül.
Az NKOH működéséről már sokszor írtunk. Ez az a hivatal, amit azért álmodtak meg, hogy elvileg a költségek csökkentése érdekében összefogja a teljes állami szektor kommunikációs tevékenységét. Ha egy minisztérium, egy állami cég vagy bármilyen egyéb szervezet hirdetni akar, kampányt tervez, vagy bármilyen más ügynökségi munkát igényel, akkor ezt az NKOH-n keresztül rendelheti meg.
A kommunikációs hivatal elvileg mindezt úgy intézi, hogy kiír egy hatalmas, több éves és sok tízmilliárdos tendert, amin kiválaszt néhány ügynökséget, velük köt egy keretmegállapodást, és ezt követően – amíg az előre rögzített keretösszeg el nem fogy – a konkrét megbízásokért már csak ezek a cégek versenyeznek. Az első ilyen nagy szerződést még 2015-ben írták alá. Akkor három cég került be az egyéves 25 milliárdos buliba, amelyek közül még csak kettő volt kormányközeli, rajtuk kívül egy nemzetközi csoport magyar érdekeltsége, a Mindshare is szerepet kapott. Egy évvel később azonban utóbbi már kiesett, és helyére a nem túl nagy szakmai múlttal rendelkező, de nyíltan Fidesz-szimpatizáns (választási preferenciáit Facebook-posztban is megosztó) Balásy Gyula ügynökségei érkeztek.
Ebben a körben – amikor már csak három Fidesz-közei vállalkozónak jutott megbízás – az eredetileg sokat hangsúlyozott spórolási szándék teljesen eltűnt. A keretmegállapodáson csavartak egyet azzal, hogy a 25 milliárdos keretet kétszer feltölthetővé tették, azaz valójában 75 milliárdos és elvben hároméves megállapodást kötöttek az ekkor még három kiszemelt ügynökséggel.
A 75 milliárd azonban sokkal hamarabb, alig másfél év alatt elfogyott, így jöhetett a harmadik gigatender.
Itt első körben ugyanazok nyertek, mint korábban, ám néhány nappal a szerződés aláírását követően a háromból két céget – amelyek tulajdonosairól ekkor már régóta pletykálták, hogy elvesztették a bizalmat – kivágtak a megállapodásból. Balásy Gyula ügynökségei maguk maradtak, nekik jutott az ekkor már 90 (háromszor 30) milliárd forintos keretösszeg. Amit ismét csak másfél év alatt feléltek.
Így jutottunk el 2019 őszéhez, amikor az NKOH meghirdette immár negyedik tenderét. Bár a kiírásban – ahogy korábban is – 1 forintos összeg szerepel, a szövegből kiderül, hogy az előző megállapodáshoz hasonlóan ezúttal is háromszor 30 milliárd forint sorsa a tét. Ehhez képest a piaci szereplők egy része nem is tudott magáról a tenderről, ami arra utal, hogy
a többség úgy látja, elindulni sem nagyon van értelme egy ilyen közbeszerzésen, mert előre borítékolható a győztes.
Ezt pedig ezúttal az eredmény is megerősítette. Bár a kiírásban is voltak olyan részek, amelyek beszűkítették, hogy ki indulhat – például elég sok kormányzati kommunikációs referenciát vártak el az elmúlt három évből, ilyet pedig pont az NKOH rendszere miatt nem tudnak sokan felmutatni –, mégis akadt három jelentkező. Balásy Gyula ügynökségei mellett ismét megpróbálkozott az első két keretszerződésben még benne lévő, de azóta a pikszisből kieső Csetényi Csaba-féle csoport, illetve egy a szakmán kívül talán kevésbé ismert cég, a Roxer Kft.
Utóbbi egy testvérpár, Rókusfalvy Gábor és Rókusfalvy Pál többségi tulajdonában áll, és van közös érdekeltsége a szintén Fidesz-közelinek tartott Valton-Sec biztonsági céggel. A Roxer azonban nem új vállalkozás, elég régóta ténykedik a szakmában, még ha ágazati körökben nem is ügynökségként, hanem inkább rendezvényszervezőként tartják nyilván. Utóbbi abból a szempontból logikus is, hogy Rókosfalvyék a vendéglátásban is érdekeltek, és borászatuk is van, amihez üzletileg elég jól illik a rendezvényszervezés.
Az állami ügynökségi munka talán kevésbé, de ezzel a problémával nem is kell foglalkozniuk, ugyanis az NKOH velük nem szerződik. A hivatal – nem különösebben meglepő, de nem is éppen racionális módon – ugyanis ahelyett, hogy leszerződött volna valamennyi érvényes ajánlatot benyújtó céggel, megteremtve ezzel legalább a verseny látszatát, ismét kizárólag a Balásy-féle csoportot hozta ki győztesnek.
Ezzel pedig újabb másfél-két évre monopolizálta az állami hirdetési piacot,
egészen pontosan annyi időre, amíg kitart a 90 milliárd forint*Az ajánlati árak alapján kétségtelenül úgy tűnik, hogy Balásyék adták a legjobb ajánlatot, de ettől elvileg még lett volna lehetőség mással is szerződni. A most megadott értékek ugyanis csak elvi árak, az egyes megbízásoknál mindig külön ajánlatot nyújtanak be a keretszerződésbe bevont cégek.. Az összeg nagyságrendjét érzékelteti, hogy jelenleg valamivel 70 milliárd felett van a kórházak lejárt adósságállománya, amely miatt – sürgős konszolidáció hiányában – a beszállítókat tömörítő Orvostechnikai Szövetség szerint műtétek maradhatnak el.
Ha a keret ugyanaddig húzza, mint legutóbb, akkor Balásyéknál csak az állam 180 milliárd forintot költ el mindössze három esztendő alatt. Két olyan cégről van szó (a New Land Media és a Lounge Design), amelyek együttes bevétele 2015-ben még a 400 millió forintot sem érte el. Most csak az államtól ennek százötvenszeresét kapják évente, és ágazati szereplők szerint ezt az előnyt kihasználva már a piacon is próbálnak ügyfeleket szerezni. Utóbbi sokáig pont azért nem volt egyszerű, mert a korábbi kapacitásokkal az állami megbízásokat sem tudták könnyen kiszolgálni, mostanra azonban kialakult egy olyan rendszer (részben alvállalkozókból), ami lehetővé teheti a további terjeszkedést.
A mostani ajánlat szerint a New Land-Lounge Design kettős elvileg ugyanazokkal az alvállalkozókkal dolgozik majd együtt, akik eddig is segítették a munkáját. A megadott alvállalkozók között ott van a szintén Fidesz-közeli Századvég, illetve gyakori partnere, a Kód Piac-, Vélemény- és Médiakutató, valamint a p2m Consulting Kft. is.
Közélet
Fontos