Szijjártó Péter külügyminiszter testvére az autósportban egyre aktívabb szerepet vállal, az általa vezetett céghez pedig már közel 300 millió forint közpénz vándorolt az elmúlt két évben a külügytől és az ehhez tartozó intézményektől. A külgazdasági és külügyminisztert magát is egyre jobban érdekli az autósport, a Hungaroring felújítását is ő lengette be, pedig nem is minisztériumához tartozik.
A magyarországi autóversenyeket alapvetően vállalkozások rendezik, de a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) adja ki a versenyek rendezéséhez szükséges licenceket, és a versenyezők regisztrálását is ők intézik. Ez a szervezet tehát megkerülhetetlen a hazai autós sportok esetében. Az Oláh Gyárfás vezette szervezetben sok volt sportoló tölt be vezető tisztséget, de van egy prominens kapcsolatokkal is rendelkező tagjuk is: Szijjártó Péter külügyminiszter testvére, Szijjártó Sarolta a női tagozatban és a kamionverseny bizottságban vállal munkát.
Az ETR néven ismert kamionos “Európa bajnokság” az európai autó-motor sport szövetség, a FIA vállalkozása. Bár a FIA sikereket felvonultató brossúrája szerint 111 millió tévénéző követte a versenysorozatot 2018-ban, ez elég erős túlzás lehet, hiszen alig tucatnyi tévé közvetítette az egész világon, és ebbe feltehetően a néhány másodperces hírblokkokat is beleszámítják. Youtube csatornájukon alig néhány ezres nézettsége van egy-egy videónak, a Facebook oldalnak pedig 132 ezer lájkot sikerült gyűjteni. Ez tehát egy kicsi közönséghez szóló rétegsport, nem mozgat meg tömegeket.
A magyar állam mégis fontosnak tartotta, hogy ezt a sporteseményt is támogassa. 2016-ban a nemzetgazdasági minisztert bízták meg azzal, hogy 200 millió forintot adjon az eseménynek. Azóta is minden évben támogatja az állam a rendezvényt, bár azt nem kötik a nyilvánosság orrára, hogy mennyivel. Egyben immár évi 13 milliárdot utal a kormány a Hungaroring Sport Zrt.-nek, amiből aztán ők nem csak a Forma-1-et, hanem közel 2 milliárd forintból más versenyeket, közte a kamionos futamokat is támogatják. Már 2020-ra is jóváhagyták a keretet, benne a kamionos versenyek támogatását is.
A kormány tehát 2016-ban tartotta először fontosnak a kamion eb támogatását, egy évre rá, hogy Szijjártó Sarolta a kamionsporttal kezdett foglalkozni. A MNASZ-nél a nyilvánosan elérhető adatok alapján pedig 2017-től tölt be pozíciót.
Magyarországon a Truck Race Promotion Kft. rendezi a kamion eb versenyeket, a Hungaroring adatai alapján 2014-ben 83 millió forintot *270 ezer eurót, amit a 2014-es éves átlagos MNB árfolyamon váltottunk át., 2016-ban pedig 40,8 millió forintot kaptak ezért az állami cégtől. Érdemes azt is kiemelni, hogy az államilag támogatott cégnél 2015 óta dolgozik Szijjártó Sarolta, 2017-től pedig a cég operatív igazgatója.
További érdekesség Szijjártó Sarolta karrierjében, hogy a Magyar Afrika Társaság jószolgálati nagyköveteként orvosmissziókban is részt vett afrikai országokban. Ennek a szervezetnek a vezetője az a Balogh Sándor, akinek különös felemelkedéséről és állami kapcsolatairól mi is beszámoltunk. Ahogyan öccséről is, akit az adóhivatal éppen a ralisportban szervezett áfacsalásokkal gyanúsít.
Hiába vannak zűrös ügyek a motorsport körül, az állami pénzek mégis utat találnak ide, illetve a MNASZ-hoz. Az ő szervezésükben rendezik a FIA rali eb első magyar futamát idén ősszel. Erre egy tavalyi kormányhatározat évi 307 ezer eurót, tehát 100 millió forintot hagyott jóvá 2019 és 2023 között a szervező MNASZ számára. Ezen felül idén 23 millió szervezési költséget is kapnak (ez a kormányhatározat szerint évről évre csökkenni fog). A versenyt novemberben rendezik először Nyíregyházán.
A helyszín nem véletlen. A MNASZ ugyanis a szabolcsi megyeszékhelyen építhetett pályát a magyar állam támogatásával: 2018-ban 275 millió forintot hagytak jóvá a nyíregyházi multifunkcionális autó-motor sport aréna előkészítésére. Az egyetlen feltétel az volt, hogy év végéig meg kell valósítani a projektet. Ez aztán nem sikerült, így idén év végére tolták el a határidőt. A Nemzeti Sportközpont idén áprilisban írt ki közbeszerzést a pályához szükséges tanulmány elkészítésére, de azóta sem hirdettek eredményt. Elkötelezettség tehát van, de egyelőre hiányzik a megfelelő szaktudás.
A Truck Race Promotion Kft. alapvetően a kamionos eb szervezésére jött létre. Az utóbbi években gyors növekedést mutatott, a kezdeti jelentősebb veszteségeket leküzdve tavaly már a teljes bevételhez viszonyítva 20 százalékos adózott profitot értek el. A már közel 400 milliós forgalmú cég honlapja még fejlesztés alatt áll, de ott hiába adnak meg hat munkatársat, a cégadatok alapján még idén is csak 4 bejelentett munkavállalójuk volt.
A nagy megugrás várhatóan idén is folytatódni fog, hiszen rendkívül gáláns állami szerződésekhez jutottak: az idei Hungaroringen rendezett kamion eb futamnak ugyanis része volt a V4 logisztikai fórum is. Bár elsőre ezt állami rendezvénynek is gondolhatnánk, nem segít, hogy a honlapon a szervező neve nincs megadva. A honlapot azonban a Truck Race Promotion jegyezte be.
A forrásokat viszont már az állam adta: a főtámogatók egyike a Külgazdasági- és Külügyminisztérium (KKM): ők 65 millió forintot fizettek a cégnek a rendezvényért. A másik fő partner, a KKM alá tartozó Eximbank még nem adott választ kérdésünkre, de költött 2 millió forintot a cégnél. Sőt, a külföldi befektetéseket ösztönző, szintén a KKM alá tartozó állami hivatal, a HIPA is adott a cégnek megbízást: a Hungaroringen június 23-án szervezett “járműipari beszállítók és szakmai partnerek bevonásával létrejött partnertalálkozó megvalósítására szolgáló szolgáltatások” tárgyában 5 millió forintért.
Szijjártó Péter minisztériuma és háttérszervei idén 72 millió forintot fizetett egy kamionversenyeket szervező cégnek, ahol testvére is dolgozik egy konferencia szervezéséért, ami a cég tavalyi bevételeinek ötöde.
A Truck Race Promotion kapott szponzorációs pénzeket más állami cégektől is: a Szerencsejáték Zrt. 2016-ban még csak 5 millió forintot, 2018-ban már 71 millió forintot adott. A Szijjártó Péter testvére által vezetett Truck Race Promotion Kft. tehát 148 millió forint állami pénzhez jutott, miközben egy igen marginális versenysorozatot szervez.
Szijjártó Péter azonban másképp látja ezt: 2016-ban úgy nyilatkozott az MTI-nek, hogy “Magyarország autóipari teljesítménye szempontjából nagy jelentőség van az olyan rendezvényeknek, mint a hétvégén a Hungaroringen zajló kamion Európa-bajnoki verseny”.
A Truck Race Promotion Kft. fő tulajdonosa 51 százakéban Révész Bálint, a félezer kamionnal rendelkező Révész Trans tulajdonosa. A cégben 24,5 százalékos részesedése van Őry Tamásnak, akinek TR Consult informatikai cége ismert a hazai piacon, és autóversenyző is. A harmadik tulajdonos Moszlán Balázs, szintén 24,5 százalékkal.*Neki több cége ellen is NAV végrehajtás van bejegyezve, a Molszan Motor Kft. pedig kényszertörlés alatt áll, 100 milliónál nagyobb adótartozást hagyott hátra.
Kerestük a külügyet, hogy miért gondolta a külügyminiszter, hogy egy hozzá nem tartozó állami cég számára fejlesztéseket ígér be, és hogy milyen tervei vannak a Hungaroringgel, de csak annyi választ kaptunk, hogy keressük az ITM-et. Szerintük azonban még messze nem lefutott a Szijjártó által behangozott fejlesztés, válaszuk szerint a “komplex fejlesztés koncepcionális előkészítése folyamatban van, annak eredménye az idei év végére várható.”
Közélet
Fontos