Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. március 12. 16:35 Közélet

Világszerte leparancsolták a levegőből a Boeing legfelkapottabb gépét

Nagyon nagy bajba került a Boeing, az USA repülőgyártó óriásvállalata, miután otthon és a világ légterének nagy részében is leparancsolták a levegőből a(z eddig legalábbis) legfelkapottabb repülőgépét.

Etiópiában vasárnap szenvedett a felszállás utáni pillanatokban végzetes balesetet az Ethiopian Airlines egyik 737 MAX 8-as típusú gépe, fedélzetén 149 utassal és nyolcfős személyzettel. Ugyanez a modell zuhant a tengerbe tavaly októberben Indonézia partjainál is, szintén nem sokkal a felszállás után. A Lion Air indonéz légitársaság katasztrófájának 189 halálos áldozata volt.

A Quartz most összeszedte, hogy mely légitársaságok használják ezt a géptípust. A legtöbbet az amerikai Southwest Airlines vásárolt a 737 MAX-ból, összesen 31 darabot, de további 249 gépre adott le megrendelést. A második helyen egy lízing cég áll.

 

A GE pénzügyi szolgáltató vállalata eddig 22 repülőt szerzett be, ezeket más légitársaságoknak adja bérbe. Ezenkívül 154 gépet rendelt meg az amerikai gyártótól. A harmadik helyen az American Airlines áll 22 géppel, és 78 rendelés alatt álló repülővel.

Európában nagy eséllyel a Norwegian Air valamelyik járatán utazhatsz Boeing 737 MAX típusú géppel. A norvég légitársaságnak 18 ilyen gépe van. De emellett a Flydubai is használ már 14 ilyen repülőt, európai úti célok esetében is. Éppen február végén rendelt két vietnámi légitársaság – a VietJet Air és a Bamboo – összesen 110 repülőt a Boeingtől.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem jött be az óriás repülő üzleti modellje, szétszerelik az ég királynőjétAz első, tíz éve forgalomba állt A380-as gépet éppen most mentik meg az elrohadástól: szétszedik és alkatrészként értékesítik.

A repülőgéptípus esetében az amerikai szövetségi repülésügyi hatóság (FAA) módosításokat írt elő a Boeingnek a 737 MAX 8 és a 737 MAX 9 típusú repülőgépek esetében. A cégnek áprilisig módosításokat kell végrehajtania a gépek ellenőrzés rendszerén és frissítenie kell a pilóták kiképzési könyvein is.

Ennél sokkal szigorúbban reagáltak más országok hatóságai. Indonézia,Kína, Nagy-Britannia, Ausztrália, Szingapúr és néhány Latin-Amerikai ország átmenetileg kivonta a forgalomból a Boeing e két új modelljét, és a Cayman Airways karibi légitársaság is bejelentette, hogy egyetlen gép sem szállhat fel.

A Wall Street Journal magyar idő szerint kedd délután arról számolt be, hogy az Egyesült Államokban is földre kényszerítették a típust. A repülésügyi hatóság úgy tűnik mégiscsak szigorított a korábbi módosításokkal kapcsolatos ajánlásain. Most ott tartunk, hogy a már világszerte használatban lévő 737 MAX gépek közel fele, a repülőtereken pihen. Később az európai hatóságok is csatlakoztak ehhez.

Igen szokatlan, hogy egy új repülőgéptípus kétszer egymás után szerencsétlenül jár. Donald Trump amerikai elnök ezzel kapcsolatban Twitterén azt írta, hogy túl bonyolultak lettek a repülők. Szerinte a régen egyszerűbb és sokkal jobb volt minden.

Hétfőn a New York-i tőzsdén 13 százalékos eséssel nyitottak a Boeing részvényei. Utoljára a 2001. szeptember 11-i terrortámadások után volt ilyen alacsony a Boeing-részvények árfolyama.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz etióp légikatasztrófa másnapján Kína KO-val küldte a földre a BoeingotA tragédia kezelését vastagon befolyásolja a kereskedelmi háború, Kína úgy tiltotta le a géptípus repülését, hogy meg sem várta az amerikai hatóságok álláspontját.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Boeing 737 MAX repülésbiztonság repülőgép Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.