Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. december 4. 17:19 Közélet, Pénz

Tévéje, műsorgyártója és hetilapja már van az új kormányközeli alapítványnak

Nagyon úgy tűnik, hogy még az idén le akarjak zavarni a Fidesz-közeli média teljes szervezi átalakítását. Erre utal legalábbis, hogy az egyes médiumokat rohamtempóban kezdték el bepakolni a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) alá. Alig egy héttel azt követően, hogy szinte minden jelentősebb, kormányhoz közelálló médiatulajdonos felajánlotta ilyen jellegű érdekeltségeit az alapítványnak, több cégnél már meg is történt a tulajdonosváltás.

Így például a Hír TV-nél, a Figyelő gazdasági hetilapnál és a Hung-Ister műsorgyártónál már be is jegyezték a KESMA tulajdonjogát. Néhány napon belül pedig ugyanez történhet a – Lokál ingyenes napilapot, illetve ennek hetilap-változatát és a 888.hu-t kiadó – Modern Media Group Zrt.-vel, valamint a Ripost napilapot, a faktor.hu-t és a Hello! magazint is jegyző Ripost Média Kft.-vel is. Utóbbi két cég már szintén megállapodott az alapítvánnyal, csak a cégbíróság nem jegyezte még be a váltást.

Ezekből az esetekből pedig az is látszik, hogy 

az egyes tranzakciók teljesen egy kaptafára mennek, még az eljáró ügyvédi iroda is ugyanaz.

A médiumokat kiadó cégek tulajdonosai minden esetben egy adományozási szerződést kötnek az alapítvánnyal, amelynek keretében átadják az adott vállalat valamennyi részvényét. A KESMA részéről ezeket jellemzően Varga István, a kuratórium elnöke és a kuratóriumi tagok egyike – Bajkai István vagy Szánthó Miklós – írja alá. Varga 2014-ig országgyűlési képviselő volt a Fidesz színeiben, Bajkai a Fidesz alapító tagja, Erzsébetváros korábbi alpolgármester, Orbán Viktor és több családtagjának az ügyvédje, míg Szánthó az Alapjokogért Központ igazgatója.

A cégek részéről természetesen az anyavállalatok vezetője írja alá az adományozási szerződéseket. Ez különösen a Hír TV és a Hung-Ister esetében volt érdekes, itt ugyanis a tulajdonos társaságok közül többet is az adóhatóság egykori elnöke, Vida Ildikó képviselt.

Az eddig átadott vállalkozások ugyanakkor még csak a töredékét jelentik azoknak a médiumoknak, amelyek a hazai médiapiac történetének minden bizonnyal legnagyobb tranzakciósorozata keretében kerülhetnek a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványhoz. Hétfőn írtunk róla, hogy csak azokra a most ingyen átadott cégekre 30 milliárdot is meghaladó összeget költöttek Fidesz-közeli tulajdonosaik, ahol a beszámolókból ez kiolvasható.

 

A nagyobb vállalatoknál azonban – legalábbis a cégbírósági iratok alapján – egyelőre nem indult meg az átruházás. Ebben valószínűleg szerepet játszik az, hogy többnél is a közelmúltban volt hasonló tranzakció. Matolcsy Ádám tulajdonjogát az Origo kiadójában például csak a napokban jegyezték be, és Mészáros Lőrinc is csak a közelmúltban lett feleségével közösen kizárólagos tulajdonosa médiaérdekeltségeinek. Ráadásul több cég – így például Andy Vajna Lapcomja vagy a Népszabadságot beszántó Heinrich Pecina megyei lapjai – nem is közvetlenül, hanem szintén Mészáros Lőrincen keresztül kerülnek majd az alapítványhoz.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTöbb mint 30 milliárdos ajándékot kapott oligarcháitól a NERÖsszeszedtük, hogy a Fidesz-közeli vállalkozók közül ki mennyit költött azokra a médiumokra, amelyeket most ingyen adott át egy alapítványnak.

Közélet Pénz Bajkai István Figyelő Hír TV Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány Mészáros Lőrinc Origo Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2020. január 21. 17:48 Közélet

Nem a módszertan a fő gond az inflációval, hanem az, hogy magas

Kétely övezi az inflációs mutatókat Magyarországon. De a helyzet az, hogy magas az infláció, és a hatóságok ezt csak erősítik.

Kasnyik Márton
2020. január 18. 16:22 Közélet

Ármány és hatalom helyett leginkább a pénzről szól Harry és Meghan visszalépése

A hercegi pár húzása rávilágít, hogy milyen lehetetlen helyzetben van a brit monarchia.

Torontáli Zoltán
2020. január 16. 06:57 Élet, Közélet

Kérdezze meg kezelőorvosát, mielőtt a kormányra hallgat a konyhában

A táplálkozás-egészségtani adatok alapján felesleges, a környezetvédelmi szempontok miatt nem jó irány, de még a nemzetközi trendeknek is ellene megy a húsfogyasztást ösztönző intenzív magyar kampányok sora.

Fontos

Stubnya Bence
2020. január 22. 16:15 Pénz

Barry Eichengreen: Nem kell elsietni a magyar euróbevezetést

A német gazdaság bajban van, és ebből nekünk is le kell vonnunk a következtetéseket. Barry Eichengreenel, a Kaliforniai Egyetem professzorával interjúztunk.

Bucsky Péter
2020. január 22. 06:53 Élet

Teljesen értelmetlen és drága lecserélni a vízórákat, de legalább néhányan megélnek belőle

Európai összevetésben sokba kerül, bürokratikus és fölösleges a nyolc évente kötelező vízóracsere. De közel tízezret spórolhatunk, ha magunknak csináljuk.

Jandó Zoltán
2020. január 21. 13:18 Adat, Vállalat

Az UEFA szerint nincs még egy olyan csapat Európában, mint a Felcsút

A Puskás Akadémia bekerült a húsz legnyereségesebb európai futballcsapat közé. Bár az akadémia tényleg kilencmilliárdos profitot csinált, akadnak gondok a módszertannal.