Az eddig gondoltnál harmadával többe kerül az ország számára finoman szólva kétes megtérülésű budapesti repülős PR-rendezvény, mivel a Hungaroring Sport Zrt. külön a szervezéssel is megbíz egy céget évente félmilliárd forintért. Az elsősorban a Forma-1-es futam lebonyolítójaként ismert magyar állami vállalat ráadásul a jelek szerint közben figyelmen kívül hagyja a közbeszerzési szabályokat.
A Hungaroring Sport Zrt. 2017 januárja óta 100 százalékban az államé, de honlapja szerint sosem végzett közbeszerzést. Ennek elvileg csak az lehet az oka, hogy tevékenysége nem közérdekű, de ez ellentmondana a szó hétköznapi értelmének. Ráadásul a Hungaroring gyakorlata eltér a végül visszavont olimpiai pályázatot készítő Budapest 2024 Nonprofit Zrt. vagy éppen a 2017-es úszó-világbajnokságot szervező Bp2017 Nonpofit Kft. gyakorlatától. Ezek nem húzták ki magukat a közbeszerzési kötelezettség alól, márpedig mindegyik esetben sporteseményről van szó.
Közbeszerzési szakértőket is megkérdeztünk az esetről, és szerintük teljesen egyértelmű, hogy közbeszerzést kellene kiírnia minden egyes, a jogszabályban meghatározott értékhatárt elérő szerződésre a Hungaroringnek. A cég ugyanis hiába gondolja úgy, hogy piaci tevékenységet végez, hiszen teljesen egyértelműen közpénzből működik, és a magyar közbeszerzési törvény szerint az is elég, ha tevékenységében akár csak egy hangyányi közérdek felfedezhető. A Hungaroringnél is érezhetik, hogy közbeszerzéseket kellene kiírniuk: bejelentkeztek a Közbeszerzési Hatóságnál a közbeszerzés hatálya alá, de így sem írtak ki egyszer sem tendert*A jogi helyzet kissé összetett, mert a Kbt. 5.§(4) alá jelentkeztek be, ami azokra vonatkozik, akik nem végeznek közérdekű tevékenységet, mégis egyéb jogszabályok miatt közbeszerzésre kötelezettek. A valóságban a Hungaroringnek a Kbt. 5. § (1) e) pont alapján kellene közbeszerzés alá tartoznia..
Érdemes azt is megnézni, hogy mennyire piaci cég a Hungaroring. Ha az elmúlt hat évet vizsgáljuk, a cég teljes bevételének még a harmadát sem tudta piaci alapon megszerezni. Ebben az időszakban 60 milliárd forint állami támogatás állt szemben a 26 milliárdos árbevétellel, tehát a teljes bevétel 60 százalékát állták az adófizetők*Az éves céges eredménykimutatásokból az árbevétel soron szerepeltetett összeget tekintettük piaci árbevételnek, itt jelennek meg a jegyértékesítés árbevételei – persze akár az is előfordulhat, hogy egy állami hivatal vásárol fel jegyeket, de ennek legfeljebb kicsi hatása lehet. Az egyéb bevétel soron szerepelnek az államtól kapott támogatások, és ezt más forrásokkal is egybevetettük.. Márpedig ilyen esetekben illene a működést finanszírozó állampolgárokkal szemben tisztességesen eljárni, közbeszerzésen kiválasztani a beszállítókat, illetve a szerződéseket nyilvánosan elérhetővé tenni.
Már csak az a kérdés, hogy van-e közérdekű tevékenysége a Hungaroringnek. Mivel ingyenes légi parádét és Nagy futam néven autóverseny-bemutatót rendez Budapesten közpénzből, ehhez igazából kétség sem férhet. Az Európai Unió Bírósága és a hazai Közbeszerzési Döntőbizottság joggyakorlata is teljesen egyértelmű, a Hungaroringnek tehát kötelessége lenne közbeszerzésen kiválasztani beszállítóit.*Ahogy a Közbeszerzési Döntőbiztosság fogalmaz: “A közérdekűség megállapíthatóságát illetően a Legfelsőbb Bíróság Közigazgatási Kollégiumának KK2. számú állásfoglalása szolgálhat iránymutatásul, ennek értelmében közérdekűnek minősül a cél elsősorban akkor, ha az a társadalom vagy egy szélesebb közösség érdekét szolgálja. […] A tevékenység ipari vagy kereskedelmi jellegére vonatkozó utalás – amint azt a Döntőbizottság a D.47/19/2011. számú határozatában részletesen kifejtette – az általános közgazdasági fogalomhasználat szerint olyan gazdasági tevékenységet feltételez, amelynek eredményeként profitszerzési célból piacképes termék előállítása történik, illetőleg olyan tevékenységet, amely termékek vagy szolgáltatások kereskedelmi forgalomban, versenyfeltételek mellett történő értékesítési célja által jellemezhető. E körben vizsgálni kell különösen az érintett intézmény létrehozását motiváló körülményeket, illetve azt a gazdasági környezetet, amelyben a szervezet a közérdekű tevékenységét végzi, vagyis mindenekelőtt: − a versenyfeltételek meglétét, − a tevékenységet végző társaság for-profit, vagy non-profit jellegét, − nyereségorientáltságát, − az üzleti kockázatok önálló viselésének feltételét. Az említett feltételek összességében történő értékelése alapján állapítható meg a tevékenység ipari, vagy kereskedelmi jellege. Alapvetően tehát nem elegendő például a versenyfeltételek megléte vagy a nyereségorientáltság fennállása, egyúttal egyéb – például a veszteség önálló viselése – körülménynek is megállapíthatónak kell lennie. “
Sikerült megszereznünk a Ostermann Kft.-vel a Red Bull Air Race rendezésére megkötött szerződést. Ebben egyrészt az a meglepő, hogy verseny nélkül kapja meg évente feltűnően ugyanazon az áron a megbízást. Másrészt pedig az, hogy mennyire kevés konkrétumot tartalmaz a félmilliárd forintos szerződés.
A szerződésben más furcsaságok is vannak: az 1,6 millió eurót az alábbi három tevékenységre kapja az Ostermann Kft.:
Ezen felül a három feladat koordinációjára még 40 millió forintos koordinációs díjat is kapnak.
Tehát a koordinációs munkák koordinációjáért is fizet a Hungaroring az Ostermann Kft.-nek.
Mit lehet tudni erről a cégről? Tulajdonosa az osztrák Gerstl und Frank GmbH, amelynek tulajdonosai Gerstl Péter és Frank Tamás voltak, haláluk után örököseik viszik tovább a céget. A két ausztriai magyar üzletember a Forma-1-et 2017-ig vezető, számos korrupciós és vesztegetési ügybe keveredett Bernie Eclestone-nal állt jó kapcsolatban.
Közélet
Fontos