Nem sikerült olyan céget találni, amely elvállalta volna az új paksi atomerőmű létesítéséhez és üzembe helyezéséhez kapcsolódó dokumentumok véleményezését, illetve a személyzetképzéshez szükséges tananyagok szakmai felülvizsgálatát. Bár a bővítésért felelős Paks II. Zrt. három vállalattal is tárgyalt – köztük a meglévő erőművet fenntartó MVM Paksi Atomerőmű Zrt.-vel -, végül senki sem nyújtott be ajánlatot a még márciusban kiírt felhívásra.
A közbeszerzés így eredménytelenül zárult, és meg kell ismételni. Az ilyen csúszások a paksi bővítésnél pedig sosem jönnek jól, hiszen a kezdetektől tudni lehet, hogy elég szűkös az új blokkok felhúzásának határideje.
A Paks II Zrt. egyébként egy elég komplex munkára szeretett volna keretszerződést kötni. A nyertesnek különböző, igencsak fontos dokumentumokat kellett volna formailag ellenőrizni, illetve műszaki szempontból felülvizsgálni és értékelni. Ami talán még fontosabb, hogy egy a műszaki dokumentumok elfogadhatóságáról szóló nyilatkozatot is vártak a partnertől. Magyarul, aki a munkát elnyeri, az a felelősséget is vállalja a paksi bővítést megalapozó dokumentumokért.
Első körben még három piaci szereplő is alkalmasnak tűnt a feladatra. A közbeszerzési adatbázisban elérhető adatok szerint a Paks II Zrt. egy érdi-budapesti konzorciummal, egy fővárosi vállalattal és a paksi atomerőmű fenntartójával is tárgyalt*A munkára úgynevezett tárgyalásos eljárás keretében szerették volna kiválasztani a partnert. Ennek lényege, hogy első körben csak jelentkeznek a cégek, és ekkor még kizárólag az alkalmasságukat vizsgálja meg a tender kiírója. A második körben már csak az alkalmas piaci szereplők indulhatnak, velük tárgyal a konkrét szerződés feltételeiről az ajánlatkérő, jelen esetben a Paks II. Zrt. Ennek a közbeszerzésnek az első körében három szereplőt találtak alkalmasnak a feladatra:
a Bátkontroll Mérnöki Kft. és az Óbuda-Újlak Zrt. alkotta konzorciumot,
az MVM Paksi Atomerőmű Zrt.-t, illetve
a Trampus és Társa Kft.-t..
Végül azonban ajánlatot senkitől sem kaptak.
A paksi bővítésnél, ha nem is látványosan, de folyamatosan haladnak a dolgok, ám pont a közbeszerzések esetében ennek nincs annyira sok látszatja. Bár a Paks II. Zrt. már számos tendert kiírt, ezek elég jelentős részére magának a cégnek a működtetéséhez volt szükség, a projektet ezek egy centivel sem vitték előrébb. Az idén például eddig négy közbeszerzést bonyolítottak le: a mostani meghiúsult tender mellett egy telephelyük őrzésére, illetve egy másik takarítására szerződtettek egy-egy céget. Az egyetlen érdemi és eredményesen is záródó beszerzésükkel a létesítési és építési engedélykérelmekkel kapcsolatban benyújtandó dokumentumok magyar fordításának szaklektorálását rendelték meg 187 millió forintért*Ez a keretszerződés összértéke..
Persze a dolgot el lehet ütni azzal, hogy első körben az engedélyeket kell megszerezni, és ez igaz is, de most ennél azért már tovább kellene látni. Négy éve, a teljes folyamat elején szakértők úgy számoltak, hogy a tervezett 2026 környéki induláshoz 2018 elejére meg kellene lennie a környezetvédelmi, a telephely-, illetve a létesítési engedélyeknek, és még ebben az évben az első kapavágásra is sort kell keríteni.
A három engedélyből az előbbi kettőt sikerült is megszerezni, a többi azonban nem valósult meg a korábban említett ütemterv szerint. Bár Pakson már dolgoznak, hiszen a magyar fél februárban átadta a munkaterületet a fővállalkozó Roszatomnak, egyelőre csak a kiegészítő épületek kivitelezése zajlik, a kezdetekkor pedig nem ezt értették az első kapavágás alatt. A tényleges kivitelezés megkezdésére pedig már csak azért sem kerülhetett sor, mert a létesítési engedély még nincs meg, egyelőre a több ezer oldalas kérelem dokumentációján dolgoznak az illetékesek.
Ráadásul csütörtökön kiderült, hogy az LMP az elvileg meglévő környezetvédelmi engedélyt is felülvizsgáltatná, ami az ütemezés szempontjából szintén nem túl jó hír. A zöldpárt azt nehezményezi, hogy a kiadott engedélyek nem számolnak annyira alacsony vízállás és magas hőmérséklet kombinációval a Dunnán, mint ami az elmúlt hetekben jellemző volt. Így ha az idén augusztusihoz hasonló időjárási körülmények alakulnak ki, amikor a két erőmű párhuzamosan üzemel, akkor szerintük a blokkok hűtése is lehetetlenné válhat. Az elmúlt hetekben a Duna már Paks 1 működésétől is túlmelegedett, és csak egy jogi kiskapuval sikerült elkerülni, hogy az áramtermelést csökkenteni kelljen.
A Paks 2 projekt csúszása nem elsősorban azért lenne probléma, mert veszélybe kerülne az ország áramellátása, hiszen a már most is működő erőművet, ha nem történik valami komoly gond, a 2030-as évek elejéig nem kell leállítani. A gondot az okozza, hogy a magyar kormány olyan megállapodást kötött az oroszokkal – akik nemcsak építik az új létesítményt, hanem hitelt is nyújtanak hozzá -, hogy a kölcsönt 2026-ban akkor is el kell kezdeni törleszteni, ha a blokkok még nem üzemelnek. Ez pedig igencsak veszélybe sodorná a 4000 milliárdos beruházás amúgy is sokat vitatott megtérülését.
Közélet
Fontos