Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. augusztus 3. 06:55 Közélet

64 milliárdba kerülhetett a magyar állam legújabb szerzeménye

Közzétette féléves beszámolójában az Égáz-Dégáz Földgázelosztó Zrt. eladási árát a vállalat korábbi tulajdonosa, a francia Engie. Az egykor GDF névre hallgató energiaipari csoport jelentése szerint a 23 ezer kilométernyi magyarországi gázvezeték-rendszert fenntartó érdekeltségért 147 millió eurót, azaz jelenlegi árfolyamon 47,4 milliárd forintot kaptak. Ez azonban még nem minden, a vevő ugyanis a cég több milliárd forintnyi adósságállományát is átvállalta.

Mindezt közpénzből, hiszen az Égáz-Dégázt az állami közműholding, az NKM Nemzeti Közművek Zrt. vásárolta meg. Ez volt a hazai gázpiac állami bekebelezésének eddigi utolsó lépése, hiszen a lakossági ügyfeleket már korábban átvette az ellehetetlenített piaci szereplőktől az állami cég.

A tranzakciót még tavaly ősszel jelentették be, és idén év elején zárták, ám a vételárat valamiért nem árulták el. Pedig úgy tudjuk, hogy az NKM-nél kifejezetten büszkék az ügyletre, mivel a vagyonértékeléshez képest állítólag viszonylag sokat sikerült alkudni a vételárból. Ezt támasztja alá az is, hogy egy az Index által közel három éve megszerzett minisztériumi előterjesztésben még 80-85 milliárdra becsülték az Égáz-Dégáz értékét.

 

Ennél pedig végül tényleg jóval kevesebbet fizettek. A franciák által most közzétett 147 millió euró ugyanis a tranzakció zárásának a napján, azaz január 11-én még csak 45,5 milliárd forintot jelentett. Ehhez jött még hozzá az a 18,6 milliárd forintos hitel, amit korábban kapott francia anyavállalatától az Égáz-Dégáz, és amit az – utóbbi cég éves jelentése szerint – szintén kifizetett az NKM, ám

a végső ár így is csak durván 64 milliárd lehetett.

Ráadásul a felvásárlással egy elég komoly nemzetközi pertől is megszabadult az állam, amit épp az Égáz-Dégáz miatt akasztott a nyakunkba az Engie. A franciák ugyanis úgy ítélték meg, hogy a rezsicsökkentéshez köthető jogszabály-változások 200 milliárd forintos kárt okoztak itteni hálózati cégüknek, ezért sajtóhírek szerint ekkora összeget követeltek a magyar államtól a washingtoni választott bíróságon. A tranzakció zárása után azonban elálltak ettől a követeléstől, így a jogi vita is véget ért.

A gázhálózati cég egyébként a harmadik komoly szerzeménye az alapítása óta többször nevet és szervezeti kereteket váltó állami holdingnak. A csoportot még a rezsidémon elleni küzdelem jegyében a Főgáz megvásárlásával kezdték el építeni 2013 végén. A német RWE fővárosi gázszolgáltatóban meglévő szűk 50 százalékos részesedéséért 41 milliárdot fizettek*Az a tranzakció 2014-ben zárult., majd megvették a Főgáz maradékát is a fővárostól.

Ezután viszonylag hosszú csend következett, legalábbis ami a felvásárlásokat illeti, mivel közben azért terjeszkedett a holding. A rezsicsökkentéssel kivéreztetett gázos cégek ugyanis sorra adták vissza szolgáltatói engedélyüket, ügyfeleiket pedig az állam vette át, aminek eredményeként 2016 végén már minden háztartást a Főgáz szolgált ki.

 

Megvett cég Időpont Vételár Eladó
Főgáz 2014 41 milliárd RWE
EDF Démász 2017 121 milliárd EDF
Égáz-Dégáz 2018 64 milliárd Engie

 

A lakossági gázpiac bekebelezése után – de még az Égáz-Dégáz-üzlet előtt, amely mindmáig az utolsó jelentős magyar állami vásárlás – pedig a villamosenergia-szektorban is megindult a terjeszkedés. Igaz, itt már jóval többe került és kevésbé is volt eredményes. A magyar érdekeltségétől már nagyon szabadulni vágyó francia EDF-től 121 milliárdért vették meg a Démászt ügyfelestül, vezetékestül. A vevői bázist azonban azóta sem bővült érdemben.

Ennek a tranzakciónak volt azonban egy másik következménye is, ami szintén épp a napokban kapott új jelentőséget. A hatalmas vételárat ugyanis az NKM nem tudta előteremteni, így a forrást részben a másik állami energiamamut, az MVM biztosította számukra, amely ezzel a közműholding 50 százalékát is megszerezte.

Márpedig részben ez lehet az alapja a két cég tervezett összevonásának, amiről először a Magyar Hang, majd a Népszava is írt a közelmúltban. Az összeolvadásról szóló pletykákat pedig az érintett cégek egy személyi hírrel erősítették csütörtökön. Ekkor derült ki, hogy az MVM-et a jövőben az a Kóbor György irányíthatja elnök-vezérigazgatóként, aki eddig a Nemzeti Közműveknél töltött be hasonló pozíciót.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Égáz-Dégáz Engie nemzeti közműholding nkm Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Hartvig Áron
2024. április 10. 04:34 Közélet

Ezentúl csak akkor lesz napelem a magyar háztartásokban, ha a hozzá tartozó akkumulátorra nagy támogatás jár

A jelenleg zajló háztartási napelempályázat egy dolgot már a lezárása előtt bizonyított: akkumulátorok nélkül többé nem kerülnek napelemek a háztetőkre.

Pletser Tamás
2024. április 9. 04:34 Közélet

Zsákutcába fut az elektromos autózás, ha nem lesznek jóval hatékonyabbak az akkumulátorok

Olyan lett az akkumulátor, mint a napelem, a gyártás mennyiségének növelésével már nem lehet érdemi költségcsökkentést elérni, az alapanyagok ára pedig emelkedni fog.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.