Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. május 10. 13:33 Közélet, Pénz

Hatmilliárdból épít mélygarázst a Városliget alá Tiborcz István volt üzlettársa

Négyszintes, közel 15 méter mély mélygarázs épül a Liget projekt keretében a fővárosi Városliget alá. Azt eddig is lehetett tudni, hogy a föld alatt alakítanának ki parkolókat, a pontos paraméterek azonban csak most kerültek nyilvánosságra, miután a beruházásra kiírt közbeszerzésen eredményt hirdettek. A munkát a kormányközeli West Hungária Bau Kft.(WHB) kapta, amely 6 milliárdért vállalta a létesítmény kialakítását.

A WHB neve mások mellett onnan lehet ismerős, hogy ez a csoport vásárolta meg Tiborcz István részesedését a kormányfő vejének állami megrendelésekkel felhizlalt közvilágítási cégében. A G7 egy korábbi számítása szerint a Páar Attila érdekeltségébe tartozó csoport közel 3 milliárd forintot fizetett az 50 százalékos tulajdonrészért. Paárnak aztán később egy ideig közös vállalkozása is volt Tiborcz-cal.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHárommilliárdért adhatta el közbeszerzéseken hizlalt cégét Orbán Viktor vejeKiszámoltuk, ki volt a végső haszonhúzó Tiborcz István botrányos közvilágítás-intéző cégének történetében. Úgy tűnik, hogy Tiborcz.

A csoport különböző cégeit azóta is elég gyakran találják meg nagy összegű állami megrendelések. Ők építették az MTK új arénáját, a vizes vb kicsit túlárazottnak tűnő óriásugrótornyát és a csoport érdekeltsége az a Magyar Építő Zrt. is, amely a 190 milliárdos Puskás Stadion egyik kivitelezője. Paár Attila cégének emellett a mélygarázsokkal is van tapasztalata: ők alakíthatják ki a József Nádor téri 525 parkolóhelyes hasonló föld alatti létesítményt, és építenek egy 500 autó befogadására képes mélygarázst a Millenáris területén is.

A Városligeti garázs azonban egyértelműen a legnagyobb ilyen megbízásuk lesz. A tervek szerint itt három szinten összesen 800 parkolót alakítanak majd ki. Lesznek külön beállók motorosoknak, mozgássérülteknek, illetve az elektromos autóknak is. Emellett a talaj és az első parkolószint között kialakítanak még egy nulladik szintet, aminek csak a negyedét építik ugyan be, de itt kapnak helyet a kerékpártárolók, valamint egy öltözőblokk is.

A mélygarázs teljes alapterülete közel 30 ezer négyzetméter lesz aminek nagyjából 80-90 százalékát kapják az autók.

A napokban közzétett közbeszerzési dokumentumban külön hangsúlyozzák, hogy növényzet és építmény nincs a tervezési határon belül, a terep alatt műtárgyak viszont előfordulnak. Hogy pontosan hol van 9000 négyzetméternyi*Elvileg ekkora lesz a helyigénye a garázsnak. A 30 ezer négyzetméteres összesített bruttó alapterület úgy jön ki, hogy a három parkolószint teljesen be lesz építve, a 0. szintnek viszont csak nagyjából a negyede. olyan terület a Városligetben, ahol nincsenek fák, az nem teljesen egyértelmű. Mindenesetre a közbeszerzési dokumentumban egy helyrajzi számot említenek*Vélhetően az egyik felszínen is látható építményhez köthetően, bár a dokumentumnak ez a része kicsit nehezen értelmezhető., az ehhez tartozó telek pedig nem messze fekszik a Dvorak és az Olof Palme sétány találkozásától, ami nagyjából tele van növényzettel.

 

Egyébként a tender látszólag számol tereprendezéssel. A 0. szint ugyanis épp azért nem lesz teljes egészen beépítve, mert az első autóknak szánt parkolók, és a felszín közötti részt „fák ültetésére alkalmas vastagságú” földréteggel kívánják feltölteni. Sőt, a közbeszerzés során az öt értékelési szempontból az egyik épp a fenntarthatóságra és a környezetvédelemre vonatkozott.

A WHB – a többi kritériumhoz hasonlóan – ebből a szempontból is jobb ajánlatot adott le, mint egyetlen konkurense, a nyíregyházai Aktuál Bau Kft. Utóbbi cég 360 millió forinttal drágábban vállalta volna csak a munkát, és a munkamenet szervezésében, illetve a szigetelés szempontjából is gyengébb ajánlattal szállt versenybe az értékelő-bizottság szerint, mint Paár Attila vállalata.

A nyertes csoport természetesen nem egyedül dolgozik majd a projekten, alvállalkozókat is igénybe vesz. A kivitelezésben így szerepet kap a Puskás Stadionon dolgozó Magyar Építő másik tulajdonosa, az Épkar Zrt., a budapesti Tectum Kft. és a német Bauer építőipari csoport magyar leánya is.

Közélet Pénz Liget Projekt mélygarázs Paár Attila Városliget WHB Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2021. szeptember 20. 06:00 Közélet

Indul a Helyközi Járat, együtt szállítjuk a vidéki híreket

Sajtótörténeti pillanat? Hat magyar szerkesztőség fogott össze, hogy minél több emberhez jussanak el a vidék ügyei. Szeptember 20-án indul a Helyközi Járat, az Átlátszó, a G7, a Magyar Hang, a Mérce, a Partizán és a Szabad Pécs közös projektje. A Partizán által életre hívott együttműködés célja, hogy minél alaposabban mutassuk be a Budapesten túli világot, amely eddig méltatlanul kevés figyelmet kapott.

Zemplényi Antal
2021. szeptember 16. 16:06 Közélet

Mikor túl drága egy orvosi kezelés ahhoz, hogy kifizesse az állam?

Senki sem szereti, ha nem jut pénz egy új egészségügyi technológiára, de súlyos következményei lennének, ha nem húznák meg valahol a határt.

Avatar
2021. szeptember 16. 06:43 Közélet

Mégsem aszfaltoznak a Szigetcsúcson, de az erdőt így is meg kell menteni

Az utolsó percben fékezett a kormány, nem lesz a Dunakanyar talán legszebb helyén erdőkárosító turisztikai strandfejlesztés. Megoldás mégsem körvonalazódik.

Fontos

Hajdu Miklós
2021. szeptember 19. 17:03 Adat

Egy órát sem kell utazni, és egészen megváltoznak az életkörülmények az országon belül

Észak-Magyarország több szempontból is az unió egyik legkedvezőtlenebb életkilátásokkal kecsegtető régiója, de más hazai térségekben sem sokkal jobb a helyzet.

Torontáli Zoltán
2021. szeptember 19. 07:11 Adat

Tényleg olcsóbb a Lidl külföldön?

Elvégeztük ugyanazt a nagy bevásárlást egy francia és egy magyar Lidlben, és az eredmény több szempontból is tanulságos lett.

Hobot Péter
2021. szeptember 18. 16:25 Világ

Az arab világ alapjait változtatja meg az afganisztáni kivonulás

A konfliktusok súlypontja a Közel-Keletről Afganisztán felé tolódik, ahol Kína és Pakisztán, illetve India és Irán szövetsége nézhet szembe egymással.