Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. május 10. 13:33 Közélet, Pénz

Hatmilliárdból épít mélygarázst a Városliget alá Tiborcz István volt üzlettársa

Négyszintes, közel 15 méter mély mélygarázs épül a Liget projekt keretében a fővárosi Városliget alá. Azt eddig is lehetett tudni, hogy a föld alatt alakítanának ki parkolókat, a pontos paraméterek azonban csak most kerültek nyilvánosságra, miután a beruházásra kiírt közbeszerzésen eredményt hirdettek. A munkát a kormányközeli West Hungária Bau Kft.(WHB) kapta, amely 6 milliárdért vállalta a létesítmény kialakítását.

A WHB neve mások mellett onnan lehet ismerős, hogy ez a csoport vásárolta meg Tiborcz István részesedését a kormányfő vejének állami megrendelésekkel felhizlalt közvilágítási cégében. A G7 egy korábbi számítása szerint a Páar Attila érdekeltségébe tartozó csoport közel 3 milliárd forintot fizetett az 50 százalékos tulajdonrészért. Paárnak aztán később egy ideig közös vállalkozása is volt Tiborcz-cal.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHárommilliárdért adhatta el közbeszerzéseken hizlalt cégét Orbán Viktor vejeKiszámoltuk, ki volt a végső haszonhúzó Tiborcz István botrányos közvilágítás-intéző cégének történetében. Úgy tűnik, hogy Tiborcz.

A csoport különböző cégeit azóta is elég gyakran találják meg nagy összegű állami megrendelések. Ők építették az MTK új arénáját, a vizes vb kicsit túlárazottnak tűnő óriásugrótornyát és a csoport érdekeltsége az a Magyar Építő Zrt. is, amely a 190 milliárdos Puskás Stadion egyik kivitelezője. Paár Attila cégének emellett a mélygarázsokkal is van tapasztalata: ők alakíthatják ki a József Nádor téri 525 parkolóhelyes hasonló föld alatti létesítményt, és építenek egy 500 autó befogadására képes mélygarázst a Millenáris területén is.

A Városligeti garázs azonban egyértelműen a legnagyobb ilyen megbízásuk lesz. A tervek szerint itt három szinten összesen 800 parkolót alakítanak majd ki. Lesznek külön beállók motorosoknak, mozgássérülteknek, illetve az elektromos autóknak is. Emellett a talaj és az első parkolószint között kialakítanak még egy nulladik szintet, aminek csak a negyedét építik ugyan be, de itt kapnak helyet a kerékpártárolók, valamint egy öltözőblokk is.

A mélygarázs teljes alapterülete közel 30 ezer négyzetméter lesz aminek nagyjából 80-90 százalékát kapják az autók.

A napokban közzétett közbeszerzési dokumentumban külön hangsúlyozzák, hogy növényzet és építmény nincs a tervezési határon belül, a terep alatt műtárgyak viszont előfordulnak. Hogy pontosan hol van 9000 négyzetméternyi*Elvileg ekkora lesz a helyigénye a garázsnak. A 30 ezer négyzetméteres összesített bruttó alapterület úgy jön ki, hogy a három parkolószint teljesen be lesz építve, a 0. szintnek viszont csak nagyjából a negyede. olyan terület a Városligetben, ahol nincsenek fák, az nem teljesen egyértelmű. Mindenesetre a közbeszerzési dokumentumban egy helyrajzi számot említenek*Vélhetően az egyik felszínen is látható építményhez köthetően, bár a dokumentumnak ez a része kicsit nehezen értelmezhető., az ehhez tartozó telek pedig nem messze fekszik a Dvorak és az Olof Palme sétány találkozásától, ami nagyjából tele van növényzettel.

 

Egyébként a tender látszólag számol tereprendezéssel. A 0. szint ugyanis épp azért nem lesz teljes egészen beépítve, mert az első autóknak szánt parkolók, és a felszín közötti részt „fák ültetésére alkalmas vastagságú” földréteggel kívánják feltölteni. Sőt, a közbeszerzés során az öt értékelési szempontból az egyik épp a fenntarthatóságra és a környezetvédelemre vonatkozott.

A WHB – a többi kritériumhoz hasonlóan – ebből a szempontból is jobb ajánlatot adott le, mint egyetlen konkurense, a nyíregyházai Aktuál Bau Kft. Utóbbi cég 360 millió forinttal drágábban vállalta volna csak a munkát, és a munkamenet szervezésében, illetve a szigetelés szempontjából is gyengébb ajánlattal szállt versenybe az értékelő-bizottság szerint, mint Paár Attila vállalata.

A nyertes csoport természetesen nem egyedül dolgozik majd a projekten, alvállalkozókat is igénybe vesz. A kivitelezésben így szerepet kap a Puskás Stadionon dolgozó Magyar Építő másik tulajdonosa, az Épkar Zrt., a budapesti Tectum Kft. és a német Bauer építőipari csoport magyar leánya is.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Pénz Liget Projekt mélygarázs Paár Attila Városliget WHB Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2024. július 25. 08:56 Közélet

Gyomros a magyar gazdaságnak: fél hónapra teljesen leállhat Budapesten a konténerszállítás

Olyan rosszul ütemezték a pályafelújítást, hogy a nemzetközi áruforgalom tizedét lebonyolító terminálok egyikére sem lehet majd eljutni.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 04:50 Közélet, Világ

A földgáznál már lazán kiválthatná a kormány az orosz szállításokat

Az orosz gáz nagy részét már akkor is nélkülözni lehetne, ha a külügyminiszter tárgyalásain lebeszélt ügyleteknek csak a fele valósul meg.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.