Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. április 6. 15:48 Közélet

Utólag papírozták le a vizes vb 230 milliós kampányát, már ha egyáltalán volt

Még azelőtt lezavarták a vizes vb 230 milliós utókommunikációs kampányát, hogy aláírták volna róla a szerződést. Ezt állítja egy írásbeli kérdésre adott válaszában Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára.

Az MSZP-s Mesterházy Attila azt követően tett fel az ügyben kérdéseket Seszták Miklós fejlesztési miniszternek, hogy lapunk megírta: komoly visszaélések történhettek a világbajnokság utókommunikációs kampánya körül. A kisfilm, vagy filmek legyártására egy olyan háromtagú konzorcium kapott megbízást, amelyben Kuna Tibor két ügynöksége is benne volt. A kormánnyal és a vizes vb szervezőivel is jó kapcsolatot ápoló Kuna cégei és partnerük 230 millió forintot kaptak a feladatra.

A kampányról már a közbeszerzés meghirdetését követően is össze-vissza beszéltek az érintettek. A vizes vb szervezőcégénél, a Bp2017 Kft-nél először azt állították, hogy egy mindössze 60 másodperces film készül a közel negyedmillió forintból. Majd később – miután rájöttek, hogy így 4 millióba kerülne egy másodperc – pontosítottak, és már 9 spotról beszéltek. Mindezt úgy, hogy az eredeti és a módosított állítás is elvileg Kuna egyik utókommunikációval is megbízott ügynökségétől érkezett, hiszen a Bp2017 Kft-hez befutó újságírói kérdésekre is ők állították össze a válaszokat.

Az első hetek káosza után pedig már egyáltalán nem kommunikáltak a témában. Végül sikerült megszereznünk egy alig három és fél perces kisfilmet, amelyről a Bp2017 Kft-n belül állítólag úgy beszélnek, mint az utókommunikációs filmről. Ennek előállítási költségei azonban a lapunk által megkérdezett szakértők szerint nem lehettek magasabbak 1-2 millió forintnál. Ráadásul a videóval senki nem találkozott korábban, így valószínűleg azt tényleges kommunikációra nem is nagyon használták.

 

Ilyen előzmények után tett fel hat kérdést is a témában Mesterházy Attila, amelyekre szokás szerint egyben válaszolt Fónagy János, és nem vitte túlzásba. Első lépésben például szó szerint megismételte azt a pontosító közleményt, amivel még tavaly augusztusban a túlárazott kisfilmről szóló első hírek megjelenése után próbálta oltani a tüzet a Bp2017 Kft. Akkor azt mondták, hogy korábbi állításukkal ellentétben mégsem egy egyperces spot készül, hanem hat ilyen hosszúságú, illetve egy 30, egy 20 és egy 10 perces videót is legyártanak. Fónagy szerint ez meg is történt, de azt, hogy a filmeket hol lehet elérni már nem árulta el.

Az igazán meglepő fordulat azonban csak ezután következett. Az államtitkár válasza alapján ugyanis „a nyertes ajánlattevőnek a filmek gyártása mellett az elkészült alkotások sugárzása is feladata volt. A spotok 2017 augusztusában kerültek adásba országos televízió csatornák platformjain, összesen közel félezer alkalommal.”

Az augusztusi vetítések emlegetése azért nagyon furcsa, mert a kisfilmek legyártásáról csak szeptember elsején írták alá a szerződést.

Magyarul, ha tényleg az történt, amit Fónagy János állít, akkor a kampányt utólag papírozták le. Ráadásul így is elég gyorsan kellett dolgozni, hiszen a közbeszerzéssel kapcsolatos első elérhető dokumentum augusztus 1-i keltezésű, és ezen két hét múlva még módosítottak is. Azaz, ha attól még el is tekintünk, hogy nem volt érvényes szerződés, akkor is két hét maradt a gyártási munkákra és ennyi idő alatt még félezerszer le is kellett adni a filmeket országos csatornákon. Szerencse, hogy nem egy országos tévé van, és nem csak egy 30 perces film készült, ez esetben ugyanis augusztus második felében a teljes műsoridő 70 százalékát erre kellett volna szánni az adott csatornánál.

Az pedig már csak hab a tortán, hogy egy utókommunikációs kampánynak kizárólag külföldön lett volna értelme, hiszen csak így alkalmas országimázs-építésre. Itthon legfeljebb propagandacélokat szolgálhat. Persze az is igaz, hogy a vizes vb hirdetésére szánt milliárdok elköltésénél ez nem volt szempont: az eseményt felvezető nemzetközi reklámkampány is elmaradt

A fentiek fényében valószínűbbnek tűnik, hogy Fónagy Jánost rosszul tájékoztatták az utókommunikációs kampány részleteiről. Ez esetben viszont még mindig nem tudjuk hova lett a 230 millió forintból az a 228, amit nem az általunk megszerzett kisfilm legyártására költöttek.

 

 

Fónagy egyébként nem először ad nagyon furcsa választ vizes vb-vel kapcsolatos kérdésre. Múlt héten szintén egy korábbi cikkünk nyomán a világbajnoksághoz köthető szállodai foglalásokról faggatták. Akkor azzal kerülte meg a valós válaszadást, hogy a hotelekkel kötött szerződések üzleti titoknak minősülnek. Ez azonban egyszerűen nem igaz, a megállapodások ugyanis mindenki számára elérhetőek a közbeszerzési adatbázisban.

Közélet kampány Kuna Tibor Trinity utókommunikáció vizes vb Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Hajdu Miklós Váczi István
2021. október 25. 17:37 Adat, Közélet

Hiába hajtogatják, a kormányváltás hiányának nincs köze a gazdasági sikerekhez

Visszatérő kormányzati állítás, hogy a „politikai stabilitás” segíti az ország gazdasági felzárkózását, a környező országok adatai azonban ezt nem igazolják.

Jandó Zoltán Váczi István
2021. október 25. 06:07 Közélet, Vállalat

Még 17. havi nyugdíjat is fizethetne a kormány, ha nem venne repteret

Nem látszik, miért lesz jobb az országnak, ha kiad a reptérért annyi pénzt, amennyiből három évig duplázni lehetne a tanárok fizetését. A megtérülésnél a több évtizedes távlat a kedvező forgatókönyv.

Pálos Máté
2021. október 23. 18:28 Közélet

Hátrasorolják a romának tűnő feladótól jött leveleket a magyar önkormányzatok 

A figyelmeztetése után átmenetileg javul a helyzet, de gyorsan visszatérnek a diszkriminatív eljárásrendhez.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2021. október 26. 06:52 Világ

Kínában 65 millió lakás áll üresen, de az ingatlanpiac problémái ennél mélyebbek

A szellemvárosoknál nagyobb probléma, hogy Kínában az ingatlan a legfontosabb befektetési eszköz, ami a vagyoni egyenlőtlenségek elszaladásában is nagy szerepet játszik.

Avatar
2021. október 24. 15:55 Élet

A koronavíruson átesett focisták teljesítménye bizonyítottan hosszabb távon is romlik

A kimutatott koronavírus-fertőzés még fél év után is hatással van a focisták teljesítményére.

Torontáli Zoltán
2021. október 24. 07:04 Adat

Mítosz vagy valóság, hogy Ausztriában olcsóbb az Aldi és a Lidl?

Sorozatunk újabb részében a nagy bevásárlással most azt a városi legendát teszteljük, miszerint Hegyeshalom után olcsóbb ugyanaz az élelmiszer.