Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. április 6. 15:48 Közélet

Utólag papírozták le a vizes vb 230 milliós kampányát, már ha egyáltalán volt

Még azelőtt lezavarták a vizes vb 230 milliós utókommunikációs kampányát, hogy aláírták volna róla a szerződést. Ezt állítja egy írásbeli kérdésre adott válaszában Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára.

Az MSZP-s Mesterházy Attila azt követően tett fel az ügyben kérdéseket Seszták Miklós fejlesztési miniszternek, hogy lapunk megírta: komoly visszaélések történhettek a világbajnokság utókommunikációs kampánya körül. A kisfilm, vagy filmek legyártására egy olyan háromtagú konzorcium kapott megbízást, amelyben Kuna Tibor két ügynöksége is benne volt. A kormánnyal és a vizes vb szervezőivel is jó kapcsolatot ápoló Kuna cégei és partnerük 230 millió forintot kaptak a feladatra.

A kampányról már a közbeszerzés meghirdetését követően is össze-vissza beszéltek az érintettek. A vizes vb szervezőcégénél, a Bp2017 Kft-nél először azt állították, hogy egy mindössze 60 másodperces film készül a közel negyedmillió forintból. Majd később – miután rájöttek, hogy így 4 millióba kerülne egy másodperc – pontosítottak, és már 9 spotról beszéltek. Mindezt úgy, hogy az eredeti és a módosított állítás is elvileg Kuna egyik utókommunikációval is megbízott ügynökségétől érkezett, hiszen a Bp2017 Kft-hez befutó újságírói kérdésekre is ők állították össze a válaszokat.

Az első hetek káosza után pedig már egyáltalán nem kommunikáltak a témában. Végül sikerült megszereznünk egy alig három és fél perces kisfilmet, amelyről a Bp2017 Kft-n belül állítólag úgy beszélnek, mint az utókommunikációs filmről. Ennek előállítási költségei azonban a lapunk által megkérdezett szakértők szerint nem lehettek magasabbak 1-2 millió forintnál. Ráadásul a videóval senki nem találkozott korábban, így valószínűleg azt tényleges kommunikációra nem is nagyon használták.

 

Ilyen előzmények után tett fel hat kérdést is a témában Mesterházy Attila, amelyekre szokás szerint egyben válaszolt Fónagy János, és nem vitte túlzásba. Első lépésben például szó szerint megismételte azt a pontosító közleményt, amivel még tavaly augusztusban a túlárazott kisfilmről szóló első hírek megjelenése után próbálta oltani a tüzet a Bp2017 Kft. Akkor azt mondták, hogy korábbi állításukkal ellentétben mégsem egy egyperces spot készül, hanem hat ilyen hosszúságú, illetve egy 30, egy 20 és egy 10 perces videót is legyártanak. Fónagy szerint ez meg is történt, de azt, hogy a filmeket hol lehet elérni már nem árulta el.

Az igazán meglepő fordulat azonban csak ezután következett. Az államtitkár válasza alapján ugyanis „a nyertes ajánlattevőnek a filmek gyártása mellett az elkészült alkotások sugárzása is feladata volt. A spotok 2017 augusztusában kerültek adásba országos televízió csatornák platformjain, összesen közel félezer alkalommal.”

Az augusztusi vetítések emlegetése azért nagyon furcsa, mert a kisfilmek legyártásáról csak szeptember elsején írták alá a szerződést.

Magyarul, ha tényleg az történt, amit Fónagy János állít, akkor a kampányt utólag papírozták le. Ráadásul így is elég gyorsan kellett dolgozni, hiszen a közbeszerzéssel kapcsolatos első elérhető dokumentum augusztus 1-i keltezésű, és ezen két hét múlva még módosítottak is. Azaz, ha attól még el is tekintünk, hogy nem volt érvényes szerződés, akkor is két hét maradt a gyártási munkákra és ennyi idő alatt még félezerszer le is kellett adni a filmeket országos csatornákon. Szerencse, hogy nem egy országos tévé van, és nem csak egy 30 perces film készült, ez esetben ugyanis augusztus második felében a teljes műsoridő 70 százalékát erre kellett volna szánni az adott csatornánál.

Az pedig már csak hab a tortán, hogy egy utókommunikációs kampánynak kizárólag külföldön lett volna értelme, hiszen csak így alkalmas országimázs-építésre. Itthon legfeljebb propagandacélokat szolgálhat. Persze az is igaz, hogy a vizes vb hirdetésére szánt milliárdok elköltésénél ez nem volt szempont: az eseményt felvezető nemzetközi reklámkampány is elmaradt

A fentiek fényében valószínűbbnek tűnik, hogy Fónagy Jánost rosszul tájékoztatták az utókommunikációs kampány részleteiről. Ez esetben viszont még mindig nem tudjuk hova lett a 230 millió forintból az a 228, amit nem az általunk megszerzett kisfilm legyártására költöttek.

 

 

Fónagy egyébként nem először ad nagyon furcsa választ vizes vb-vel kapcsolatos kérdésre. Múlt héten szintén egy korábbi cikkünk nyomán a világbajnoksághoz köthető szállodai foglalásokról faggatták. Akkor azzal kerülte meg a valós válaszadást, hogy a hotelekkel kötött szerződések üzleti titoknak minősülnek. Ez azonban egyszerűen nem igaz, a megállapodások ugyanis mindenki számára elérhetőek a közbeszerzési adatbázisban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet kampány Kuna Tibor Trinity utókommunikáció vizes vb Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2025. február 10. 17:14 Közélet, Vállalat

Exkluzív luxusklubja szomszédságába költözött Tiborcz István

A miniszterelnök veje így bármikor könnyen leugorhat a Botaniq Budai Klubba egy-egy játékpénzes szerencsejátékestre.

Vámosi Ágoston
2025. február 10. 16:38 Közélet, Pénz

A legyőzött, lefeküdt infláció fenyegeti újra a családokat a kormány szerint

A nemzetgazdasági miniszter korábban már győzelmet hirdetett az infláció fölött, most mégis újra felvetette az árstopok bevezetését.

Jandó Zoltán
2025. február 10. 10:34 Közélet, Vállalat

Könyvelési trükkel tették nyereségessé a NER-oligarchák jachtoztatását

Ráébredtek, hogy sokkal lassabban csökken a jachtok értéke, mint amivel eddig számoltak. Közben az ötvenméteres luxushajójukat senkinek nem tudják eladni.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. február 11. 14:47 Adat

Újra lejjebb vehetik a hőmérsékletet a cégeknél az egyre drágább gáz miatt

A tél leghidegebb napjai előtt kétéves csúcsot döntött a gáz ára az irányadó holland tőzsdén, ami már a céges döntéseket is befolyásolhatja.

Vámosi Ágoston
2025. február 11. 10:31 Világ

A fegyvergyártásban is fontos fém kivitelét korlátozza a piacot uraló Kína

A globális volfrámtermelés 80 százalékát Kína adja, amely most a kereskedelmi háborúban igyekszik kihasználni domináns pozícióját.

Bucsky Péter
2025. február 10. 05:24 Élet, Vállalat

Eltűnnek a legkevésbé szennyező csomagolások a Mohu-féle rendszerben

Az újratölthető üvegek használata egyébként is visszaszorulóban volt, de az új rendszerben már csak a legelszántabbak tartanak ki mellette.