Hírlevél feliratkozás
Forint Ferenc
2023. december 11. 17:07 Fizetett hirdetés

Többet ér a mozdonyvezető, ha interoperábilis

Aki egyszer jogosítványt szerzett gépkocsira, bárhol a világon vezetheti a kategóriának megfelelő közúti járművet. Akinek az ehhez képest sokkal több tudást igénylő és összehasonlíthatatlanul nagyobb felelősséggel járó mozdonyvezetésre van engedélye, azzal csak a határig közlekedhet.

Európában országonként teljesen eltérőek a vasúti jelző- és biztosítórendszerek, mindenütt önálló szabályok érvényesek a vasúti pályahálózatra. Az Európai Unió ugyan igyekszik egységesíteni a szabályrendszereket, de az eltérések továbbra is jelentősek, a vasúti határok átjárhatósága várat magára. Bár a tagállamok kölcsönösen elismerik a mozdonyvezetői alapképzést, de annak a szakembernek, aki a szomszédos ország területén is vonatot akar továbbítani, az adott ország nyelvén kell vizsgát tennie az ottani infrastruktúra jelzési és forgalmi rendjéből, valamint műszaki utasításaiból is. Mozdonyt vezetni az adott ország nyelvének alapos ismerete nélkül nem lehetséges.

Az országhatárokon átívelő vonattovábbításhoz szükséges végzettség megszerzése jelenleg még kuriózumnak számít; nemcsak Magyarországon, hanem Európa-szerte is kevesen tudhatják magukénak egyszerre több ország infrastruktúrájának ismeretanyagát. A legtöbb vasúti hálózaton bevethető vasúti pilótát az Európa 11 országában vontatási szolgáltatásokat nyújtó Rail Cargo Carrier vállalat foglalkoztatja.

Hosszú várakozás a határon

Egy magyar mozdonyvezető a Rajka és Pozsony közötti, mintegy 15 kilométeres távolságon is csak sikeres szlovák vasúti és szlovák nyelvvizsga birtokában közlekedhet. Ellenkező esetben a vasúti üzemváltásra kijelölt határállomáson a magyar mozdonyvezetőt le kell váltania egy szlovák kollégának. Amennyiben a vonatot továbbító mozdony nem alkalmas a szomszédos ország infrastruktúráján történő közlekedésre, akkor pedig nemcsak a személyzet, hanem a mozdony cseréje is szükséges, ami eltarthat 2-3 óráig, de lehet ennek a többszöröse is. A magyar-román vasúti határon, Kürtösön például előfordul, hogy a vonat akár napokat várakozik a művelet végrehajtására.

A hazai vasútvállalatok közül elsőként a Rail Cargo Hungaria (RCH) kezdte meg munkavállalói speciális képzését, és rendelkezik interoperábilis mozdonyvezetővel. A képesítés sikeres megszerzése után ők az osztrák és a magyar vasúthálózaton egyaránt közlekedhetnek. Ha ők állnak a vezetőálláson, az 2-3 percre rövidítheti a hegyeshalmi vasúti határtálépés máskülönben több órát igénylő műveletét, vonzó alternatívát kínálva a kamionos áruszállítással szemben.

Az interoperabilitás versenyelőny

A vasúti teherfuvarozásnak a közútival szembeni versenyhátrányát jól szemlélteti, hogy a Győr és a németországi Ingolstadt közötti több mint 700 kilométeres távolság megtételéhez a tehervonatnak az útba eső országok eltérő vasúti rendelkezései, technológiái miatt 5-6 mozdonyvezetőt kell cserélnie a határátlépéseknél. A teherautó ugyanezt a távolságot egy sofőrrel teszi meg, ugyanakkor platóján csak egy konténert vihet, szemben a vonaton szállított 30-cal. Interoperábilis mozdonyvezetők bevetésével a fuvarfeladatot a vasút kiszámítható menetidő alatt fenntartható módon teljesíti, amivel több tucat teherautó károsanyag-kibocsátásától mentesíti a környezetet.

Megéri a milliós befektetés

A Rail Cargo Hungaria 2023-ban kezdte meg kollégáinak felkészítését az osztrák vasúti hálózaton közlekedésre. Egy interoperábilis mozdonyvezető összesen másfél hónap időtartamú kiképzése a vállalatnak több millió forintos költséget, a mozdonyvezetőnek a német nyelv alapos elsajátítása mellett egy 1200 oldalas tudásanyag megtanulását és az abban foglaltak begyakorlását jelenti. A „kétvizsgás” mozdonyvezetői csapat kiépítésével az RCH vonzó és ma egyedülálló szolgáltatást kínál az árutulajdonosoknak.

A cikk megjelenését a Rail Cargo Hungaria támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Fizetett hirdetés Olvasson tovább a kategóriában

Fizetett hirdetés

Forint Ferenc
2024. július 1. 09:30 Fizetett hirdetés

Környezettudatos hulladékfuvarozás – közútról vasútra

Az EU elvárásai nemcsak a hulladékgazdálkodást állítják kihívás elé, hanem a begyűjtött hulladék logisztikáját is.

Forint Ferenc
2024. június 19. 11:31 Fizetett hirdetés

Így lépi át az elektromos autózás korlátait a Porsche Taycan

Ha a Porsche valamibe belekezd, nem csupán az elsőségre törekszik, hanem általában átlépi a műfaj korlátait. A több mint 75 éves autógyártó az elektromos autózás műfajába is így lépett be, amikor 2019-ben bemutatta a Taycant. A négyajtós sportautó számos világújdonsággal érkezett, a folyamatosan bővülő kínálat pedig egyre szélesebb közönség szívébe lopta be magát. A siker magától értetődő volt. De a Porsche nem dőlt hátra és most még jobbá tette a Taycant.

Forint Ferenc
2024. május 8. 17:05 Fizetett hirdetés

Már van megoldás a nagy méretű és nagy átmérőjű fémszerkezetek vágására

Többé nem jelent problémát a nehezen kezelhető fémprofilok precíziós vágása a gyártó vállalatok számára. A Vass Acélcsarnok Kft. legújabb csőlézer vágógépe végre megoldást kínál a nagy átmérőjű csövek, zártszelvények és profilok vágására.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.