Hírlevél feliratkozás
Forint Ferenc
2023. december 11. 17:07 Fizetett hirdetés

Többet ér a mozdonyvezető, ha interoperábilis

Aki egyszer jogosítványt szerzett gépkocsira, bárhol a világon vezetheti a kategóriának megfelelő közúti járművet. Akinek az ehhez képest sokkal több tudást igénylő és összehasonlíthatatlanul nagyobb felelősséggel járó mozdonyvezetésre van engedélye, azzal csak a határig közlekedhet.

Európában országonként teljesen eltérőek a vasúti jelző- és biztosítórendszerek, mindenütt önálló szabályok érvényesek a vasúti pályahálózatra. Az Európai Unió ugyan igyekszik egységesíteni a szabályrendszereket, de az eltérések továbbra is jelentősek, a vasúti határok átjárhatósága várat magára. Bár a tagállamok kölcsönösen elismerik a mozdonyvezetői alapképzést, de annak a szakembernek, aki a szomszédos ország területén is vonatot akar továbbítani, az adott ország nyelvén kell vizsgát tennie az ottani infrastruktúra jelzési és forgalmi rendjéből, valamint műszaki utasításaiból is. Mozdonyt vezetni az adott ország nyelvének alapos ismerete nélkül nem lehetséges.

Az országhatárokon átívelő vonattovábbításhoz szükséges végzettség megszerzése jelenleg még kuriózumnak számít; nemcsak Magyarországon, hanem Európa-szerte is kevesen tudhatják magukénak egyszerre több ország infrastruktúrájának ismeretanyagát. A legtöbb vasúti hálózaton bevethető vasúti pilótát az Európa 11 országában vontatási szolgáltatásokat nyújtó Rail Cargo Carrier vállalat foglalkoztatja.

Hosszú várakozás a határon

Egy magyar mozdonyvezető a Rajka és Pozsony közötti, mintegy 15 kilométeres távolságon is csak sikeres szlovák vasúti és szlovák nyelvvizsga birtokában közlekedhet. Ellenkező esetben a vasúti üzemváltásra kijelölt határállomáson a magyar mozdonyvezetőt le kell váltania egy szlovák kollégának. Amennyiben a vonatot továbbító mozdony nem alkalmas a szomszédos ország infrastruktúráján történő közlekedésre, akkor pedig nemcsak a személyzet, hanem a mozdony cseréje is szükséges, ami eltarthat 2-3 óráig, de lehet ennek a többszöröse is. A magyar-román vasúti határon, Kürtösön például előfordul, hogy a vonat akár napokat várakozik a művelet végrehajtására.

A hazai vasútvállalatok közül elsőként a Rail Cargo Hungaria (RCH) kezdte meg munkavállalói speciális képzését, és rendelkezik interoperábilis mozdonyvezetővel. A képesítés sikeres megszerzése után ők az osztrák és a magyar vasúthálózaton egyaránt közlekedhetnek. Ha ők állnak a vezetőálláson, az 2-3 percre rövidítheti a hegyeshalmi vasúti határtálépés máskülönben több órát igénylő műveletét, vonzó alternatívát kínálva a kamionos áruszállítással szemben.

Az interoperabilitás versenyelőny

A vasúti teherfuvarozásnak a közútival szembeni versenyhátrányát jól szemlélteti, hogy a Győr és a németországi Ingolstadt közötti több mint 700 kilométeres távolság megtételéhez a tehervonatnak az útba eső országok eltérő vasúti rendelkezései, technológiái miatt 5-6 mozdonyvezetőt kell cserélnie a határátlépéseknél. A teherautó ugyanezt a távolságot egy sofőrrel teszi meg, ugyanakkor platóján csak egy konténert vihet, szemben a vonaton szállított 30-cal. Interoperábilis mozdonyvezetők bevetésével a fuvarfeladatot a vasút kiszámítható menetidő alatt fenntartható módon teljesíti, amivel több tucat teherautó károsanyag-kibocsátásától mentesíti a környezetet.

Megéri a milliós befektetés

A Rail Cargo Hungaria 2023-ban kezdte meg kollégáinak felkészítését az osztrák vasúti hálózaton közlekedésre. Egy interoperábilis mozdonyvezető összesen másfél hónap időtartamú kiképzése a vállalatnak több millió forintos költséget, a mozdonyvezetőnek a német nyelv alapos elsajátítása mellett egy 1200 oldalas tudásanyag megtanulását és az abban foglaltak begyakorlását jelenti. A „kétvizsgás” mozdonyvezetői csapat kiépítésével az RCH vonzó és ma egyedülálló szolgáltatást kínál az árutulajdonosoknak.

A cikk megjelenését a Rail Cargo Hungaria támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Fizetett hirdetés Olvasson tovább a kategóriában

Fizetett hirdetés

Forint Ferenc
2024. február 27. 11:48 Fizetett hirdetés

Így válasszunk kabátot, ha sikkesen szeretnénk öltözködni

A méret még mindig ugyanannyira lényeg, mint a funkcionalitás.

Forint Ferenc
2024. január 22. 17:01 Fizetett hirdetés

Új tárolóval kiegészített, lakossági napelemes rendszer pályázat: az E.ON-nal egyszerűbb

Zajlik az előregisztráció az energiatárolóval kiegészített napelemes támogatásra.

Forint Ferenc
2023. december 18. 09:40 Fizetett hirdetés

Zsebre vágható aranyfedezet: ünnepeljen Mastercard Gold betéti kártyával!

Az OTP Mastercard Gold betéti kártya ideális eszköz ahhoz, hogy felejthetetlenné tegye az ünnepeket.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. május 4. 05:07 Adat

Soha nem volt még ilyen enyhe az év eleje Magyarországon

Nemcsak globálisan, Magyarországon is kiugróan magas volt az átlaghőmérséklet 2024 első harmadában. Februárban és márciusban is megdőlt a hőmérsékletrekord.

Bucsky Péter
2024. május 3. 04:31 Adat, Közélet

Átformálta a lakáspiacot a kormány a sok százmilliárdos támogatásokkal

A legalább három gyermeket nevelőknél látványos a lakástulajdonosok arányának növekedése, a falvakban pedig fogyni kezdtek az üresen álló házak.

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.