Hírlevél feliratkozás
Nagy Zsolt
2024. január 8. 13:19 Élet

Elmozdult a mélypontról a kiskereskedelem, de drasztikus változásról nem beszélhetünk

Közzétette a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a kiskereskedelem 2023. novemberi forgalomról szóló összegzését. Bár vannak biztató jelek, úgy tűnik, hogy trendszerű javulás még várat magára

Miért fontos ez? Hosszabb idő után először okozott pozitív meglepetést a kiskerforgalom volumene, bár a bővülés még igen csekély mértékű.

Számokban: 2023. novemberben a kiskereskedelem forgalmának volumene 5,4 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakihoz képest. Ugyanakkor a szezonális és naptárhatással kiigazított adatok szerint a kiskereskedelmi forgalom volumene 0,8%-kal nőtt az előző hónaphoz viszonyítva. 2023. január–novemberben a forgalom volumene – szintén naptárhatástól megtisztított adatok szerint – 8,7%-kal kisebb volt az előző év azonos időszakinál.

  • Virovácz Péter, az ING elemzője szerint robbanásszerű bővülésről, az élelmiszer-fogyasztás drasztikus beindulásáról aligha beszélhetünk
  • A pozitív változás egyelőre csak a hónap-hónap összehasonlításban látszik, éves szinten még mindig erős minuszban van a kiskerfogalom volumene.

Háttér: Az adatokból látszik, hogy a gazdasági nehézségek miatt milyen termékcsoportok iránt csökken legjobban a kereslet. 

  • Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben 0,6 százalékos esést láttunk, értelemszerűen a napi betevőt mindenki próbálja lehetőleg megvásárolni
  • A nem élelmiszer-kiskereskedelemben 3,9 százalékos a csökkenés 
  • A rekorder továbbra is az üzemanyag-kiskereskedelem, ahol 21,4 százalékkal kisebb lett az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene.

Ezek az adatok az előző hónaphoz képest jobb képet festenek, ez részben köszönhető például a Black Friday-nak is, de Virovácz Péter felhívta a figyelmet arra, hogy “egy fecske továbbra sem csinál nyarat, hiszen a nem élelmiszer-kereskedelmi terület összértékesítési volumene még mindig elmarad a 2021. évi teljesítményszinttől, vagyis a változás iránya pozitív, de óriási lemaradásról beszélhetünk a historikus adatokhoz képest.”

Mi várható?  Az, hogy pozitív irányba történt elmozdulás, mindenképpen jó jel, valamint nem hagyható figyelmen kívül az, hogy lassan ugyan, de elkezdenek nőni a reálbérek is. Ugyanakkor az ING elemzője szerint a háztartások először majd az utóbbi másfél évben elégetett tartalékaikat töltik fel újra, a fogyasztás csak ezt követően indulhat el a növekedési pályán.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet élelmiszer forgalom gazdaság infláció kiskereskedelem KSH Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.