Mitől nő egy kutyafajta népszerűsége az egyik országban, míg egy másikban éppen csökken? Más szempontokat vesznek figyelembe egy zsúfolt területen, mint egy nyugodtabb, kisebb népsűrűségű országban?
Az Economist elemzése arra ad választ, hogy melyik kutyafajta mikor volt népszerű, és milyen hatások növelik vagy éppen csökkentik egyes fajták keresletét. Kilenc ország kutya-törzskönyveztetési adatait vizsgálták meg az elmúlt 100 évből.
Az egyértelműen kijelenthető, hogy minden országban más szempontok határozzák meg egy-egy fajta aktuális népszerűségét. Míg vannak olyan országok, ahol kifejezetten a nemzetük által kitenyésztett fajtákat preferálják, mint például a németek a német juhászt, addig másoknál pont a korábbi megszállók fajtái népszerűek még a mai napig is, mint például Dél-Afrikában a buldog vagy a különböző terrierek.
De az eredet nem minden: bár az 1970-es években még népszerű volt az uszkár Franciaországban, ahol kitenyésztették, sajnos a túlnemesítés harapós kutyákhoz vezetett, emiatt mára már alig tartanak ilyen kutyát a franciák.
Ezen kívül akár rossz hatással is lehet egy kutya származása a népszerűségére. Amerikában például kifejezetten népszerűtlen volt a német juhász, mivel az első világháborúban a németek nemzeti szimbólummá emelték. Amikor viszont bekerült a tévébe Rin Tin Tin (egy amerikai katona által megmentett német juhász), azonnal meghódította Amerikát a fajta.
A tévészereplés egyébként talán a legerősebb mozgatója a kutyafajták népszerűségének.
A 101 kiskutya hatására sokszorosára nőtt a dalmaták iránti kereslet – bár miután a gazdik rájöttek, hogy mekkora mozgásigényük van, ez a kereslet gyorsan elapadt.
Japánban a chihuahua tört első helyre 2002-ben a népszerűségi listán egy reklám hatására, amiben egy nyakkendős chihuahua szerepelt. A népszerűsége azóta sem lankad, bár erre az is rásegít, hogy ez a legkisebb bejegyzett kutyafajta, ami a japánoknak praktikus, mivel nagy népsűrűségű területeken élnek, jellemzően kisebb lakásokban.
Összességében, ha egy amerikai filmben szerepel egy kutyafajta (és jó kutyát játszik), akkor több mint 119 százalékkal nő az esélye annak, hogy a következő évben egy bejegyzett kölyök ilyen fajtájú lesz. Két évvel a film bemutatása után ez az esély 176 százalékra nő. A cikk szerzője szerint a sorozatos filmbeli megjelenések tehetnek arról is, hogy a labrador töretlenül az egyik legnépszerűbb kutyafajta már 30 éve.
Élet
Fontos