Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2022. június 10. 14:23 Élet

Betehet a nyári turistaszezonnak a légiforgalmi dolgozók elégedetlensége

Valószínűleg az idei nyáron sem lábalhat ki a turisztikai szektor az elmúlt évek válságos helyzetéből Európában. A pandémia ugyan alábbhagyott, több ország légközlekedésének kiszámíthatóságát fenyegetik viszont a dolgozók körében tapasztalható feszültségek: tegnap például az Air France-KLM 85 járatát kényszerült törölni a párizsi repülőtéri dolgozók sztrájkja miatt.

Írországtól Németországon keresztül Törökországig előfordulnak hasonló zavarok a repülőterek működésében, amelyek a Bloomberg cikke szerint az egész turisztikai iparág kilátásait megtépázzák. A jórészt a toborzási nehézségek és az infláció miatt fokozódó bérfeszültségek miatti problémák ráadásul a légitársaságokat is érintik: a Lufthansa például 900 júliusi járatát kénytelen törölni a kellő mennyiségű munkaerő híján, de az Air France-KLM, a British Airways és a Ryanair sem győzik a rendelkezésükre álló munkaerővel kiszolgálni a megnövekedett keresletet.

Nagyobb fizetések persze enyhítenének a munkavállalók felől eredő nyomáson, de a béremelésekkel egyelőre meglehetősen óvatosak a járvány kezdetén a forgalmukat elveszítő és emiatt leépítésekbe kezdő vállalatok, hiszen nemrég még az állami támogatásoktól függött a túlélésük. Az elmúlt években több százezer dolgozót elküldő ágazat a felélénkült utazási kedv miatt mostanra kapacitáshiánnyal küzd, aminek következményei kezdenek kiéleződni – jó példa ezek súlyára, hogy a II. Erzsébet királynő platina jubileumakor megnövekedett forgalom miatt a Ryanair a brit haderőhöz volt kénytelen segítségért folyamodni.

A légtársaságok sztrájkfenyegetettsége is fokozódik, a Ryanair utaskísérői már több országban fontolgatják a munkabeszüntetést, míg a skandináv SAS-t közel ezer dán, norvég és svéd pilóta sztrájkja fenyegeti. És a többi szereplő sincs jobb helyzetben, a repülőterekre specializálódott ACI Europe lobbi-társaság vezetője, Olivier Jankovec a következőképp nyilatkozott az amerikai lapnak:

Az embereket bizonyos, főleg a biztonsági és a földi kiszolgálással kapcsolatos munkaköreink nem igazán érdeklik. A bérek már nem elég vonzók a műszakbeosztások és a hétvégi munka igénye mellett.

Sokan, akik távozni kényszerültek a légiközlekedésből, egyáltalán nem is vágynak vissza, amit mi sem szemléltet jobban, mint egy nagyobb repülőtér által a közelmúltban rendezett állásbörze esete, ahol mindössze négy jelentkező akadt az előzetesen várt 800 helyett, idézte fel Jankovec. A jegyeladások ugyanakkor bizonyos társaságoknál rekord-közeli szintre futottak fel, de ez öröm helyett inkább jókora fejtörésre ad okot, és nem csak a légközlekedésben érintettek számára, hanem az utazásszervezőknek is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem az a meglepő, hogy megadóztatjuk a légitársaságokat, hanem az, hogy ezt mire költjükAz európai példák alapján valóban nem unortodox húzás a légi közlekedés megadóztatása, ám a magyar verzióban van egy furcsaság.

A probléma meglétét alátámasztja az a kiszivárgott hangfelvétel is, melyből kiderült, hogy a Wizz Air dolgozói is többször kénytelenek szabadságra menni a kimerültségtől, amire a cég alapítója, Váradi József csak azt mondta, hogy aki fáradt, az dolgozzon tovább kitartóan, ezzel viszont alaposan felbőszítette a repülőipari szereplőket, akik szerint a Wizz Air hozzáállása biztonsági kockázatot jelent, és nem először fordul elő, hogy kétes ügyek bukkannak fel náluk.  

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet légitársaság nyaralás toborzási nehézségek turizmus Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.