Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. október 17. 11:33 Élet

Gyorshajtásnál idegesítően pittyeg vagy elveszi a gázt minden új autó 2022-től

Az Európai Bizottság úgy döntött, hogy 2022-től minden új autóba be kell építeni valamilyen intelligens sebességszabályozó asszisztenst (ISA-t). Ám hogy ez pontosan mivel jár majd a hétköznapokban, azt annak ellenére is nehéz ma még megmondani, hogy a szabályokon évek óta dolgoznak.

Az ISA egyes változatai már jó pár éve több új autóban is megtalálhatók, az újdonságot nem a technológia jelenti, hanem annak kötelezővé tétele. A rendszer a GPS segítségével meghatározza az autó helyzetét, az autó kamerái pedig leolvassák a sebességkorlátozó táblákról az aktuális értéket, és annak túllépésekor aktivizálják magukat.

Az egyik megoldás az, amikor az autó a műszerfalon és/vagy hangjelzéssel üzen a sofőrnek, a drasztikusabb verziókban azonban a gázpedált is manipulálják. A fékekhez ugyan nem nyúl a rendszer, de gyorshajtáskor hirtelen elveszi a motorerőt, és a sofőr hiába nyomja a gázpedált, nem tud gyorsítani. Egy másik verzióban vibrálni kezd a pedál a sofőr talpa alatt.

Az övbecsatolás hiányát jelző idegesítő (de hatásos) pittyegés mindennapi tapasztalatából már lehet következtetni arra, hogy milyen a rendszer. Az ISA a jelenlegi formájában viszonylag könnyen kikapcsolható, pillanatnyilag nem kötelező a tényleges használata, és van egy olyan változata is, amikor erőteljes padlógázra a motorerő visszanyerhető. Ez utóbbit leginkább az indokolja, hogy a motorerő elvétele akár veszélybe is sodorhatja az autó utasait, ha például előzés közben lépik át a sebességhatárt.

Az ISA kötelezővé tételével kapcsolatban óriási viták folytak az elmúlt időszakban (és egyelőre nem is lehet tudni, hogy milyen változatokban lesz kötelező alkalmazni). Az autógyártók általában a könnyen kikapcsolható (és egyben számukra olcsóbb) megoldások mellett érveltek, a közlekedésbiztonsági szervezetek viszont a drasztikusabb verziókat szeretnék az autókban látni.

A végső cél természetesen a közúti balesetek számának és súlyosságának csökkentése, de korántsem egyértelmű, hogy pontosan milyen megoldásokkal lehetne ezt a legjobban elérni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa sokallod itthon a traffipaxokat, ne indulj el nyugat feléAz uniós országok többségében sokkal intenzívebben és gyakran hatékonyabb eszközökkel mérik az autósok sebességét a hatóságok, mint itthon.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet autó Európai Unió gyorshajtás intelligens sebességszabályozó asszisztens isa Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Vámosi Ágoston
2025. január 14. 17:18 Élet

Magyarországon is jelen van a HMPV, de nem fenyeget egészségügyi veszélyhelyzet

Eddig négy humán metapneumovírusos (HMPV) esetet azonosítottak Magyarországon; a tél vége, tavasz eleje lehet kockázatos járványügyi szempontból.

G7.hu
2025. január 10. 21:20 Élet

Transparency-Soma Díjat kapott Jandó Zoltán, a G7 újságírója

Kollégánk megosztva kapta a díjat cikksorozatáért, amely a papíron ezermilliárdokat érő, valójában hamis brazil kötvények hátterét tárta fel.

Vermes Nikolett
2025. január 8. 06:06 Élet, Tech

Zárul az Ügyfélkapu, kitör a káosz?

Már csak egy hétig érhető el az alap Ügyfélkapu, érdemes váltani, amíg ez csak pár percbe kerül. A vállalkozóknak a könyvelői kapcsolatokra is figyelniük kell.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. január 14. 16:07 Adat, Közélet

Marketingre jó lenne a zöldség-gyümölcs áfacsökkentés, tartós árcsökkentésre aligha

A korábbi tapasztalatok alapján rövidtávon még csak-csak elérhető az árcsökkenés, de hosszabb távon az áfa csak az árképzés egyik eleme a sok közül.

Torontáli Zoltán
2025. január 14. 13:35 Adat, Pénz

Nagyon nem kellene gyengülnie a forintnak ilyen infláció mellett

A vártnál rosszabb decemberi adatok szerkezete elemzők szerint nem sok jót vetít előre, idén még tartósan a jegybanki cél fölött lehet az infláció.

Torontáli Zoltán
2025. január 14. 06:02 Közélet, Vállalat

Jön a helikopterpénz a cégeknek, luxusterepjáró is lehet belőle

A Demján Sándor Program sok esetben puha feltételekkel és nulla elvárással szór közpénzt a kkv-kra, így a rosszul működő vállalkozásokat is támogatja.