Kevesebb mint egy hét múlva karácsony, mégis sokan még sehol sem tartanak az ajándékok vásárlásával. De aki már előrelátóan meg is vett mindent, akkor is sok idő és energia ráment, miközben érezhette a nyomást, hogy igazán jó ajándékot kell vegyen, lehetőleg időben. Ennek a pszichológiai és pénzügyi nyomásnak a hatását vizsgálták Simon McNair és szerzőtársai az emberek pénzügyi döntéseire.
Arra voltak kíváncsiak, hogy nagy nyomás alatt hogyan hat a vásárlási döntésekre az emberek személyisége és pénzügyi tudatossága. Erre az egyik lehető legjobb időszak a karácsony előtti vásárlási hullám. Ez egyformán hat szinte mindenkire – aki ünnepli a karácsonyt -, az Egyesült Királyságban a megkérdezettek 92 százaléka érzi nyomásnak, hogy ajándékot vásároljon karácsonykor szeretteinek. Ajándékoznak a gazdagok és a szegények, a spórolósak és a nagy lábon élők, a fiatalok és az idősek.
Így tehát tökéletes terep a pszichológiai és pénzügyi nyomás vizsgálatára. McNairék kérdőívben kérdeztek majdnem 300 embert Angliában arról, hogy adósságba keveredett-e a karácsonyt megelőző időszakban. Ezen kívül olyan kérdéseket tettek fel, amelyekből kiderült, hogy mennyire jellemző rájuk
Emellett persze több demográfiai adatot is összegyűjtöttek, mint például az életkor, a jövedelem vagy a családi állapot. Ezen összes adat segítségével nézték meg, hogy mi az, ami igazán hat arra, hogy valaki adósságba veri-e magát karácsonyi ajándékok miatt vagy sem.
Az eredmények szerint a demográfiai adatok közül
csak az hat az adósságba kerülés valószínűségére, hogy van-e gyereke a kérdezettnek.
A játékok árának alakulását látva nem is csoda, hogy sok szülőnek nem elég mély a zsebe, ha olyan ajándékot akar a gyereknek adni, amire vágyik. Ráadásul nagy nyomás helyeződik a szülőkre, mert ha maguktól nem is vennék meg a drága játékokat, de ha a többi gyerek is megkapja, amit akar, akkor a sajátjuk sem maradhat ki a jóból.
De a tanulmány szempontjából fontosabb, hogy a feltérképezett pszichológiai és pénzügyi jellemzőknek van-e hatása arra, hogy túlköltekeznek-e az emberek karácsony előtt. McNairék eredményei szerint akik tagadásban élnek, és próbálnak elbújni a gondjaik elől, azok sokkal hajlamosabbak rossz pénzügyi döntéseket hozni és adósságba keveredni.
Ezen kívül, ha valaki hajlamos azt gondolni, hogy a dolgok nincsenek az irányítása alatt, minden csak megtörténik vele, az szintén nagyobb eséllyel nyújtózkodik tovább, mint ameddig a takarója ér. Végül nem meglepő módon azok is hajlamosak a személyi kölcsönhöz nyúlni, akik kevésbé bánnak jól a pénzzel, nem tudatosan tervezik a kiadásaikat.
Persze, akik egyébként is sokat költenek, azok karácsonykor is a jövedelmük nagyobb részét költik el, de ez a viselkedés nem volt összefüggésben azzal, hogy eljutnak-e arra a pontra, hogy kölcsönt is felvegyenek a kiadásaik fedezésére.
Fontos tehát az önismeret, és ha magunkra ismerünk a fentiek alapján, akkor alaposan mérlegeljük, mennyit akarunk költeni idén karácsonykor, és figyelni, hogy azt be is tartsuk. Megtalálni a jó karácsonyi ajándékot nem könnyű, de nem attól lesz értékes, hogy többe kerül, hanem attól, hogy emlékezetes. Egy-egy élmény vagy személyes ajándék néha az ajándékozottnak és a pénztárcánknak is jobb.
Élet
Fontos