Kelet-Európában is elkezdődött a bioélelmiszerek tömegcikké válása. Úgy tűnik, hogy lassan mi is elkezdhetünk felkészülni arra, hogy a bio-, öko-, illetve glutén- és laktózmentes választék a jövőben nem csak a kis szakboltoké lesz, mert a nagy piaci szereplők is egészen komolyan belépnek ebbe a piaci szegmensbe.
A Carrefour a hazai, azaz francia bevezetés, illetve Spanyolország és Belgium után rögtön a lengyel piacon dobbantott: megnyitott Varsóban egy bioboltot, amelynek választéka 2500 cikkből áll. Összehasonlításképp: az Aldi például azt írja a magyar honlapján, hogy az állandó választéka 1800 darabos, ezt egészíti ki a változó akciós kínálat, azaz gyakorlatilag a boltok középső sorai.
A 2500-as szortiment azért lehet áttörés, mert ha jól van összeválogatva, akkor képes lehet teljesen kiváltani a hagyományos bolti bevásárlást, eltüntetve ezzel azt a piaci rést, amit a kis szakboltok jelenleg még jól ki tudnak használni.
Ráadásul amikor egy Carrefour méretű szereplő megjelenik a piacon, olyan beszerzési tárgyalási pozíciót hoz magával, amely egy kis sarki bolt számára elérhetetlen, így végső soron alacsonyabb árakat tud kiharcolni a vevőknek. Ez természetesen további rossz hír a kisboltosoknak.
A varsói Bio Carrefour alapterülete kisebb, mint egy diszkont áruházé, de a 180 négyzetméter nem nevezhető kevésnek. Tegnap, a nyitás napján a lengyel sajtó alaposan tesztelte a boltot, és a beszámolók szerint az áruválaszték eléri azt a szintet, hogy majdnem mindent be lehessen szerezni egy szokásos bevásárláshoz. Kozmetikai cikkek és háztartási vegyi áruk is szerepelnek a választékban, de még kutya- és macsakeledelt is lehet venni.
A beszámolókban azt is írják, hogy a Bio Carrefour árszintje csak kis mértékben magasabb, mint a nem bio szupermarketeké, de jóval a sarki bioboltokban megszokott magas szint alatt marad.
A fianse.wp.pl több fotót is készített az üzletben, és bár akad méregdrága csipsz is, az alábbi képek inkább azt mutatják, hogy az árak nincsenek teljesen elszállva. Húsz deka biobulgur például 3 zlotyba, azaz 235 forintba kerül, mi most egy gyors kereséssel nem találtunk a magyar boltokban 179 forintnál olcsóbbat (ugyancsak 20 dekára, de nem bio termékre vonatkozóan).
A hamarosan lejáró élelmiszereknek külön polca van a boltban, és 30 százalékos kedvezménnyel lehet belőlük vásárolni, ez már tényleg a sima boltok árszintjén van.
Az üzlet a beszámolók szerint elég jól megküzd a felesleges műanyagokkal is, a vásárlók használhatják a saját szatyraikat, és még a padlót is sikerült 50 százalékban újrahasznosított anyaggal borítani. Az egyetlen nagy buktát a péksüteményeknél látták az újságírók, azokat itt is műanyag zacskókba kell tenni.
Önkiszolgáló kasszák nincsenek, mert a Carrefour azt mondja, hogy a vevőkkel tartott személyes kontaktust fontosnak tartja, arról nem akar lemondani. Az üzletet egy kisebb szendvicsbár és kávézó egészíti ki.
Élet
Fontos