A mindennapjainkat nagyban meghatározza, hogy a közvetlen környezetünkben milyen minőségű szolgáltatásokhoz juthatunk hozzá. Érdekes kérdés tehát, hogy mennyire elégedettek az állampolgárok a lakóhelyükön elérhető köz- és magánszolgáltatásokkal, különösen nemzetközi összehasonlításban, amire az Eurostat nemrégiben közzétett adatai*Ennek ellenére még 2015-re vonatkoznak az alább idézett adatok. alapján kaphatunk választ. Az uniós statisztikai hivatal az európai fővárosokban hasonlította össze azt, hogy a lakosok hogyan vélekednek a közösségi közlekedésről, az iskolákról és a kulturális létesítményekről, az egészségügyi ellátásról és az adminisztratív szolgáltatásokról.
Nagy meglepetést nem okoz, hogy általában véve Bécs lakosai a legelégedettebbek szolgáltatásokkal, az osztrák főváros ugyanis több felmérés (lásd például itt és itt) alapján is a világ legélhetőbb helyének számít. Az általunk készített összesített mutató*Az Eurostat külön-külön közli az elégedett lakosok arányát a következő szolgáltatásokra, illetve létesítményekre nézve:
– közösségi közlekedés
– kulturális intézmények (pl. múzeumok, könyvtárak, színházak)
– egészségügyi ellátás, kórházak, szakrendelők
– iskolák
– városi közigazgatási szolgáltatások
Ezen arányoknak az átlagát véve készítettünk egy a szolgáltatásokkal kapcsolatos általános elégedettséget kifejező mutatót. alapján Budapest a középmezőnybe helyezhető, a 28 uniós főváros közül a 17. a rangsorban. A legalacsonyabb értékek pedig rendre a dél- és a kelet-európai országok fővárosait nézve jöttek ki, az általános elégedettség tehát ezekben a régiókban a legkisebb.
Az egyes szolgáltatási területek budapesti megítélését nézve érdekes különbségek láthatók. A magyar fővárosban élők a legkisebb arányban (38 százalék) az egészségügyi szolgáltatásokkal voltak megelégedve, csak Athénban és Varsóban volt ez az arány alacsonyabb. A budapesti iskolák sem nyűgözik le maradéktalanul fővárosiakat, 51 százalékuk volt csak megelégedve velük, aminél alacsonyabb arányt négy uniós városban lehetett kimutatni, méghozzá Szófiában, Bukarestben, Rómában és Madridban. Bár azzal az állítással, hogy a budapesti adminisztratív intézmények, ha kell, megfelelő segítséget nyújtanak a lakosoknak, csak 59 százalék értett egyet, mégis a magyar főváros ebből a szempontból kifejezetten jól szerepel a nemzetközi porondon, az előkelő hetedik helyet foglalja el a rangsorban.
A fővárosiak leginkább a közösségi közlekedéssel és a kulturális intézményekkel voltak megelégedve. A tömegközlekedéssel a budapestiek kétharmada elégedett, míg a színházak, múzeumok, könyvtárak, hangversenytermek és a további hasonló létesítmények 82 százalék elégedettségét váltották ki. Hiába jók budapesti viszonylatban ezek az eredmények, az uniós fővárosok rangsorában a 22. illetve 18. helyre voltak elegendőek. Mégis figyelemre méltó, hogy a budapestiek elégedettebbek a városukban működő kulturális szervezetekkel, mint a londoniak, a rómaiak és a madridiak.
Élet
Fontos