A Huddersfield egyetem két kutatója a Conversation egyik cikkében azt elemzi, hogy milyen eredménye lehet annak az angol városokra egyre jellemzőbb törekvésnek, hogy a gyaloglást és a biciklizést népszerűsítsék, illetve ennek a két közlekedési módnak kedvezzenek a forgalom tervezésekor.
Többek között azt is végigvezetik, hogy a gyaloglás mennyire versenyképes a buszozással, és az eredmény elég meglepő.
Az adatok szerint a városon belüli buszos utak átlagos hossza Angliában 4,8 kilométer, és ezt átlagosan 23 perc alatt teszik meg a járművek. Ezt a távot egy átlagos fizikumú ember 52 perc alatt gyalogolja le, így első látásra a busz verhetetlennek tűnik.
Csakhogy a busz utasai átlagosan 400 métert gyalogolnak a megállóig, és leszállás után is meg kell tenniük ennyit, míg elérik az úti céljukat. Ez körülbelül 10 percet vesz igénybe. A buszra átlagosan 5 percet szoktak várni az emberek, és további 5 percet számítanak fel azért, mert a dugóban gyakran nem tudja tartani a menetrendet. Így összességében 43 percre jön ki a buszos út átlagos “bruttó” ideje, ami csak 9 perccel rövidebb a gyaloglásnál.
Ha így számolunk, akkor végső soron oda jutunk, hogy 3,5 kilométer alatt gyorsabb gyalogolni, mint buszozni.
Összességében azonban az ennél hosszabb távoknál is bőven megérheti a gyaloglás azoknak, akik egyfajta sportolásnak fogják fel az utat, vagyis belekalkulálják az egyenletbe a hosszabb távú egészségügyi előnyöket is. A kutatók szerint az busz vs. gyaloglás meccsnek nem is az a legfontosabb szempontja, hogy melyik mód a gyorsabb, hanem az, hogy hajlandó-e valaki megváltoztatni az utazási szokásait, mert ezek általában egy életre szóló beidegződések. Azt tanácsolják, hogy akit érdekel, adjon magának egy hónap gyaloglási időt, és majd meglátja, milyen hatással lesz az életére.
Élet
Fontos