A vártnál is többet költhet a következő években kommunikációra az állami szféra, miután az eddig megszokott 25 helyett 30 milliárdos keretszerződést írt alá még június közepén a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH). A keretösszeg ráadásul kétszer feltölthető, tehát ha véletlenül idő előtt elköltené a hivatal a 30 milliárdot, akkor idén még kétszer elkölthet ennyit, azaz végső soron akár 90 milliárdot is. (Legutóbb élt is ezzel a hivatal, tehát az eredetileg 25 milliárdos keretből 75 milliárd lett.)
A gigantikus összeget elvileg legfeljebb három év alatt élheti fel a hivatal, legutóbb azonban nem kellett ennyi idő a 75 milliárdos keret elköltéséhez. Az előző körben lényegében másfél év alatt elégettek ennyit, annak ellenére, hogy az NKOH-t elvileg spórolási céllal hívták életre.
Ezúttal a 90 milliárdot ráadásul egyetlen üzleti körnél költheti csak el az állam: a teljes összeg Balásy Gyula a médiaügynökségeihez a New Land Mediához és a Lounge Design-hoz kerül. Korábban két másik kormányközeli vállalkozó, a Rogán Antal szomszédjaként elhíresült Csetényi Csaba, illetve a vizes vb-vel hatalmasat szakító Kuna Tibor is részesülhetett az állami kommunikációs megrendelésekből, a mostani milliárdokból azonban nekik már nem jut. Bár a gigantikus közbeszerzésen ők is elindultak, sőt nyertek, és még szerződést is kötöttek velük, ám egy nappal az aláírást követően fel is bontották a megállapodást. Az NKOH illetékes kollégáiban ugyanis ekkor tudatosult, hogy a Közbeszerzési Hatóság eltiltotta az állam tendereken való indulástól a két üzletember cégeit, ráadásul éppen a hivatal korábbi közbeszerzésein elkövetett szabálytalanságok miatt*A szerződésnyilvántartási-rendszerbe feltöltött megállapodást még mind a három nyertessel aláírták, Kuna és Csetényi cégeivel azonban később szerződést bontottak..
Hogy pontosan miket csinál, mely állami cégeknek és intézményeknek dolgozik majd 90 milliárdért Balásy Gyula két ügynöksége, azt most még nem lehet tudni. A júniusi szerződéskötéssel lezárt közbeszerzés keretében ugyanis még csak azokat a cégeket választják ki, akik a jövőben a keretösszeg kimerüléséig versenyezhetnek majd a konkrét megbízásokért. Például a kék Soros-plakátok kihelyezéséért, a szinte ingyen elkészíthető, de mégis százmilliókba kerülő reklámfilmért, a Puskás stadion építésének promótálásáért vagy éppen a vizes vb elmaradt nemzetközi kampányáért.
Ha a keretszerződést aláírták, akkor az adott állami szerv (cég, minisztérium vagy bármilyen egyéb szervezet) jelzi az NKOH-nak, hogy szeretne valamilyen kommunikációs tevékenységet elvégezni. A hivatal pedig a keretszerződés alapján kiír egy új közbeszerzést, amin viszont már csak azok indulhatnak, akikkel ezt a megállapodást aláírták. Azaz most kizárólag Balásy Gyula vállalkozásai.
A pontos keretösszeget azért nem lehetett eddig megmondani, mert azt az NKOH a közbeszerzés szövegében nem kötötte senki orrára*A közbeszerzést 1 forintra írták ki, az összeg csak a szerződésbe került bele.. Így csak sejteni lehetett, hogy az eddigi gyakorlatnak megfelelően ezúttal is 25 milliárdos limitet határoznak majd meg, korábbi cikkeinkben mi is ezzel számoltunk. A hivatal azonban most szakított a gyakorlattal, és nem 25, hanem 30 milliárdos megállapodást írt alá a szerencsés vállalatokkal.
Balásy két ügynökségéhez ennek megfelelően el is kezdett ömleni a pénz az elmúlt hónapokban. Azaz inkább folytatódott az állami milliárdok áramlása a New Land Media – Lounge Design kettőshöz, hiszen a két társaság eddig is elég rendesen ki volt tömve közpénzzel.
A kormányzati plakátkampány folytatására már a keretszerződés aláírása után három nappal kiírtak egy tendert, azóta pedig további hét megbízást nyertek el Balásy vállalatai. Az MVM-nek 1,2 milliárdért, a Magyar Turisztikai Ügynökségnek pedig közel 600 millióért dolgozhatnak, összesen pedig 5 milliárdnyi megbízást kaptak nagyjából egy hónap alatt. Ez még az ő mértékükkel számolva sem rossz teljesítmény, pedig a New Land és a Lounge Design öt év alatt százszorosára növelte együttes árbevételét.
Közélet
Fontos