Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2022. október 18. 16:00 Adat

A közmunkások nagyjából kétharmada nem dolgozott a közmunka előtt

A közmunka jelentősen segítette az inaktívak bevonását a munkaerőpiacra, mert a közmunkások nagyjából kétharmada inaktív volt azokban az években, amelyek azt előzték meg, amikor a közmunkásként kezdtek dolgozni – ez az egyik legérdekesebb megállapítása annak a közfoglalkoztatást 2011 és 2019 között elemző tanulmánynak, amely a Közgazdasági Szemle októberi számában jelent meg. 

Szabó Lajos Tamás, a Magyar Nemzeti Bank közgazdasági kutatási szakértőjének elemzése a Magyar Államkincstár teljes körű, anonim, adminisztratív adatbázisa alapján vizsgálja részletesen a közmunkaprogramban részt vevők jellemzőit. Az adatbázis alapján minden évre vonatkozóan létre lehetett hozni a közmunkások úgynevezett munkatörténetét.

Ez látszik az alábbi ábrán, vagyis egész pontosan az, hogy azok a 24 és 57 év közöttiek, akik 2014-ben legalább egy napot közmunkások voltak, annak az évnek mekkora arányát töltötték különféle munkaerőpiaci státuszokban, például közmunkában, vagy közmunkán kívül dolgozva, hivatalosan egyáltalán nem dolgozva (inaktívként), vagy úgy, hogy munkanélküli-segélyt kaptak.

Emellett ugyanezen emberek esetében ugyanez látható a 2014-et megelőző és az azt követő években is.

Sok érdekes részlet kiderül arról is, hogy a programban részt vevők milyen eséllyel tudtak kilépni az elsődleges munkaerőpiacra az évek során. A tanulmány szerint ebben volt javulás, de alapvetően végig alacsony maradt ezeknek az embereknek az aránya. A 2012-ben közmunkában dolgozók például a következő évben az idejük 15 százalékában dolgoztak csak a közmunkán kívül, míg a 2018-as részt vevők között ez az arány már megközelítette a 25 százalékot. Ebben jelentős szerepe volt annak, hogy a 2010-es évek második felében erősebb volt a magyar gazdaság teljesítménye, mint az évtized első felében.

Az elemzésből az is kiderül, hogy akik az elsődleges munkaerőpiacon el tudtak helyezkedni a közmunka után, az évek előrehaladtával átlagosan egyre többet dolgoztak nem közmunkásként. A 2012-es közfoglalkoztatottak több mint fele három hónapnál kevesebb dolgozott a közmunkán kívül, és csak kevesebb mint 30 százalékuk dolgozott többet hat hónapnál. 2018-ban a résztvevőknek már csak a 40 százaléka dolgozott három hónapnál kevesebbet, és közel felük volt piaci állásban legalább hat hónapot.

A tanulmány szerint azok a közmunkások, akik korábban már dolgoztak piaci állásban, átlagosan alacsonyabb foglalkozási kategóriákban dolgoztak az állami programban.

Viszont azok, akik közmunka után helyezkedtek el piaci munkahelyen, jellemzően magasabb foglalkozási kategóriában tették ezt.

A közfoglalkoztatásban alkalmazottak arányában jelentős földrajzi egyenlőtlenségek voltak és vannak országosan, alapjáraton a programban részt vevők aránya az északkeleti, a keleti, valamint a dél-baranyai járásokban magas, ahol kevés a munkahely az elsődleges munkaerőpiacon. A földrajzi tényező azt is jelentősen meghatározza, hogy valaki átlagosan mennyi ideig vett részt a programban: ez az ország legfejlettebb járásaiban kevesebb mint egy év, a leghátrányosabb helyzetű területeken viszont több mint három év volt átlagosan.

2011 és 2019 között összesen 676 ezer fő dolgozott legalább egy napot a programban. Ahogy az alábbi ábrán is látszik, 2021 végén már csak nagyjából 88 ezren dolgoztak közmunkásként, miközben 2014-ben még majdnem 180 ezren voltak közfoglalkoztatottak.

A tanulmány megjegyzi, hogy az utóbbi években a közmunkaprogramok fenntartása miatt a fejlett országok között Magyarország költött legtöbbet közvetlen munkahelyteremtésre. Amikor a legtöbben voltak közmunkások, a program kiadásai meghaladták a GDP 0,7 százalékát, míg az OECD-átlag 0,05 százalék körül alakult a közvetlen munkahelyteremtésre költött közkiadások kategóriájában.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz ígért egymillió új munkahely nincs meg, mégis kiemelkedő a magyar munkaerőpiaci adatok javulásaNagyjából 600 ezer piaci munkahely jött létre a 2010-es években, de a munkaerőpiaci adatokban így is a régió élmezőnyébe került Magyarország.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFedő van a vidéki Magyarország lángoló konfliktusain, de a problémák nem oldódtak megA mélyszegények fegyelmezését szolgáló közmunkaprogram alapvetően alakult át a 2010-es évek második felére. Az e heti G7 Podcastban erről az átalakulásról beszélgettünk Szombati Kristóffal.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat inaktív közmunka munkaerőpiac Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Hajdu Miklós
2025. március 28. 13:29 Adat

Olyasmiről árulkodhat a rekordalacsony születésszám, amiről a kormány hallani sem akar

Ha folytatódik a kedvezőtlen tendencia, az arra utalhat, hogy a családtámogatások csak előrehozták az amúgy is tervezett gyermekek megszületését.

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Stubnya Bence
2025. március 26. 13:11 Adat, Vállalat

Új Samsung-üzem épül Gödön, felpörgött az év elején az európai villanyautó-piac

A villanyautók forgalma csaknem 30 százalékkal nőtt az EU-ban, a hibridek népszerűsége továbbra is kitart, ami segíthet a szenvedő magyar gyáraknak.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.