Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2021. október 21. 15:02 Adat

Egekben a benzin ára, de ha a pénztárcánkat nézzük, volt már rosszabb is

Rohamtempóban drágul mostanában az üzemanyag ára, Magyarországon a gázolaj literének átlagára tartósan 500 forint felé ment, és a napokban már a 95-ös benzin átlagára is megközelítette a literenkénti 500 forintos átlagot, ami azt jelenti, hogy már bele lehet futni olyan benzinkútba, ahol elhagyta ezt a szintet az ár.

Bár a Központi Statisztikai Hivatal egyelőre csak szeptemberig közölt hivatalos átlagárakat az üzemanyagokról, az alábbi ábrán látható, hogy már csak az év első kilenc hónapjának átlaga alapján is lehagyta az eddigi rekordévnek számító 2012-es szintet a benzin ára. 

A gázolaj egyelőre még csak megközelítette ezt a szintet, de a szeptember óta eltelt időben ez is drágult annyit, hogy jó eséllyel az októberi adattal már meglesz a rekord.

A drágulás persze önmagában is feltűnő, de a teljes képhez azt is érdemes figyelembe venni, hogy mekkora jövedelemből kell állni a magasabb költségeket, tehát hogyan alakult a magyar autósok vásárlóereje a benzinkutaknál. Augusztusban ennek már utánaszámoltunk egyszer, és akkor azt kaptuk, hogy az idei nettó átlagbérből 669 liter 95-ös benzint és 679 liter gázolajat lehetett volna venni. 

Az azóta eltelt időszak drágulását és a bérek alakulását figyelembe véve 664 és 659 literre csökkent ez a két mutató, azonban a magyar autósok átlagos vásárlóereje még mindig nagyobb, mint amekkora 2019-ben volt.

Ezúttal viszont azt is megnéztük, hogy a drágulás mellett az uniós tagállamokban az átlagfizetések hány liter benzin beszerzésére elegendőek. Az alábbi térképen látszik a határozott kelet-nyugat törésvonal az átlagjövedelmek vásárlóerejében, még annak ellenére is, hogy a nyugati tagállamokban rendre drágább az üzemanyag, mint a keletiekben.

A térképen ábrázolt mutatóhoz annyi módszertani kitételt érdemes hozzátenni, hogy a nettó átlagbérek 2020-ra vonatkoznak az adott országok helyi valutájában, a benzinre viszont az e hét hétfői árszintet vettük figyelembe (szintén helyi valutában). Mivel a bérek azóta valamelyest nőhettek, a számítás nem teljesen pontos – ez magyarázza az eltérést Magyarország esetében a fenti és a térképen látható adat között is -, de az országok közötti különbségeket így is jól érzékelteti.

A régióban egyébként elég hasonló számok jönnek ki, Magyarország szomszédai közül Ausztria és Szlovénia emelkedik ki vásárlóerőben, emellett az is érdekes, hogy a jövedelmi szint szempontjából hasonló Lengyelországban jóval kedvezőbb az átlagbér és az üzemanyagár aránya.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFáj a rekord drága benzin? Volt már sokkal rosszabb is a helyzetAz üzemanyagárak mellett a keresetek is nőttek, bosszantó tehát a 450 forintnál drágább benzin, mégis többet tankolhatunk belőle, mint tíz éve.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat ár benzin EU gázolaj üzemanyag Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Jandó Zoltán
2024. december 2. 12:12 Adat, Közélet

A felcsúti akadémia úgy kicentizte a tao-programját, mint egy jól belőtt közbeszerzést

Nagyon igyekeznek elkerülni a minisztériumot, de így előbb juthatnak hozzá a pénzükhöz.

Jandó Zoltán
2024. november 29. 11:11 Adat

Alaposan megtolják a novemberi forgalmat a fekete péntekek

Átlag fölött nőtt a kiskereskedelmi forgalom novemberben, amióta Magyarországon is elkezdtek akciózni fekete pénteken az üzletek.

Torontáli Zoltán
2024. november 27. 10:39 Adat, Közélet

Saját 57 százalékos minimálbér-emelését felejtette el Orbán Viktor, amikor a mostanit fényezte

Az első Orbán-kormány 2001-2002-ben lényegében megduplázta a minimálbért, most három év alatt lehet 40 százalékos az emelés, ha minden jól alakul.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. december 2. 06:06 Élet

Újra lehet napelemet telepíteni állami támogatással, akkumulátor nélkül?

A jövőre induló Vidéki Otthonfelújítási Programban benne van a napelem, elég furcsa módon mindenféle kötöttség nélkül.

Gajda Mihály
2024. december 1. 06:05 Pénz, Világ

A tengeri útvonal, amely Amerikának is egyre fontosabb

Az Egyesült Államok olajexportjának felfutásával egyre több szállítmány használja a Panama-csatorna mellett az Afrikát megkerülő útvonalat is.

Stubnya Bence
2024. november 30. 06:02 Podcast

„A kínaiak le fogják tarolni a piacot” – mekkora a baj az európai autóiparban?

Honnan ered a magyar gazdaságot is sújtó járműipari válság, és mennyire kell tartani a kínai konkurenciától? Autópiaci szakértőket kérdeztünk a G7 Podcastban.