Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. október 18. 12:19 Adat

Sok magyar munkahelyen meg sem próbálják motiválni a dolgozókat

Az Európai Unióban a magyaroknál csak a görögök, lengyelek, lettek, litvánok és bolgárok közül dolgoznak arányaiban többen olyan munkahelyen, ahol a magas elvárásokhoz gyenge szervezeti kultúra és szervezeti vagy pénzügyi ösztönzők társulnak, esetleg az utóbbi mellett még az elvárások sem magasak a munkáltató részéről.

A Eurofound nemrég megjelent munkahelyi motivációról szóló kiadványa, a European Company Survey 2019 összesen 21 869 menedzserrel és 3073 munkavállalói képviselővel készült interjú és kérdőív alapján állt össze. A felmérések alapján négy kategóriára osztották az európai cégeket.

Az első kategóriára magas elvárások és magas motivációs törekvések jellemzőek, a felmérés alapján a cégek 29 százaléka tartozik ebbe a kategóriába. Az ilyen cégeknél elvárás, hogy a munkavállalók segítsenek egymásnak, proaktívan próbáljanak hozzájárulni a cég fejlődéséhez, és ha a munka úgy követeli meg, dolgozzanak munkaidőn kívül is. Ezért cserébe ezek a munkahelyek gyakran adnak kihívást jelentő és izgalmas feladatokat a munkavállalóiknak, egyértelműen kommunikálják a cég céljait, képzik a munkavállalóinak, és pénzügyi ösztönzőket is alkalmaznak.

A második kategóriára közepes elvárások és motivációs törekvések jellemzőek. A cégek 40 százaléka tartozik ide. A segítség és a proaktivitás itt is fontos, viszont a túlóra már kevésbé jellemző. A munkaadói oldalról ezért cserébe hasonló dolgok járnak, mint az előző kategóriában, csak kisebb mértékben vagy előfordulással. A pénzügyi ösztönzők sem annyira hangsúlyosak.

A harmadik kategóriában, ahova az európai cégek 14 százaléka tartozik, közepes mértékben jellemző a munkavállalóktól elvárt kooperatív és proaktív szemlélet, viszont munkaadói oldalról sem figyelnek oda a dolgozók motiválására. A negyedik kategóriába az európai cégek több mint hatoda tartozik. Erre a magas elvárások és az alacsony motiváció kombinációja a jellemző. Elvárás a kooperatív és proaktív jelenlét, de ezért ritka az extra törekvés a munkaadó részéről a motiváció növelésére.

Az alábbi ábrán látszik, hogy az első típus (zöld) Svédországban és az Egyesült Királyságban, a második (világoskék) Hollandiában és Dániában fordul elő a leggyakrabban.

Az olyan munkahelyekből, ahol az alacsony elvárások alacsony motivációs törekvésekkel párosulnak (rózsaszín), Lettországban, Bulgáriában és Lengyelországban van a legtöbb. A magas elvárású és nem motiváló munkahelyekből (sötétkék) pedig Görögországban, Olaszországban és Romániában van. Az ábrán az is látszik, hogy utóbbi két kategória Magyarországon is eléggé elterjedt uniós összevetésben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz állások jelentős része tökéletesen értelmetlenHa hirtelen eltűnne pár szakma, senki sem venné észre a változást.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat EU munkahely munkavállaló Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. február 19. 11:19 Adat

Egyre kevesebb fiatal termeli meg a nyugdíjasok jövedelmét

Magyarország a középmezőnyben van az Európai Unióban az időskori függőségi rátája alapján.

Bucsky Péter
2024. február 19. 04:34 Adat, Közélet

1360 milliárdot költött az állam a Rogán-féle kommunikációra 2015 óta

A közbeszerzések közel háromnegyede került Balásy Gyula cégeihez a Nemzeti Kommunikációs Hivatal tenderein.

Debreczeni Anna
2024. február 18. 13:13 Adat, Élet

Tarolnak a társkereső alkalmazások, egyre többen hajlandóak fizetni is értük

Csaknem 5 milliárd dollárosra (1800 milliárd forint) nőtt az online társkereső alkalmazások piaca 2022-ben, amit toronymagasan vezet a Tinder.

Fontos

Fabók Bálint
2024. február 27. 04:34 Élet

“Sok kutató próbálja ezt elmondani, de nem igazán jut el az emberekhez” – hogyan formálja át az Alföldet a klímaváltozás?

Az elmúlt években látványosan alakul át a Dél-Alföld: egyre nagyobb a vízhiány, pusztul a madárvilág, egyre több az invazív faj. Állami segítség viszont nem látszódik.

Hajdu Miklós
2024. február 25. 15:58 Közélet

A bevándorlás már a 2000-es években is terítéken volt a magyar politikában

A kétezres években is jellemző volt a munkaerőhiány a magyar gazdaságban, a mostanihoz hasonló reakciókat kiváltva az akkori Orbán-kormányból.

Debreczeni Anna
2024. február 25. 04:34 Vállalat

Hogyan lehet egy ruhamárkának 8000 új terméke naponta?

A kínai Shein a világ egyik legnagyobb fast fashion ruhamárkája, amit annak köszönhet, hogy olcsó és nem akar kreatív lenni.