Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2019. május 9. 10:15 Adat

2012 óta nem emelkedtek olyan durván az árak, mint most

Tovább főhet a feje a Magyar Nemzeti Banknak, miután az infláció tovább emelkedett áprilisban a KSH bejelentése szerint, méghozzá az előző havi 3,7 százalékról 3,9 százalékra, ami 2012 decembere óta nem látott magasság. Ugyanez a helyzet a maginflációval, ami az előző hónaphoz képest változatlanul 3,8 százalékos emelkedést mutat.

 

Mint a nagyobb termékcsoportok árváltozásából látszik, most közvetlenül egy külső ok, az újra emelkedő kőolajárak, és az emiatt drágább autóbenzin az emelkedés oka – többi termékcsoport dinamikája inkább stagnált vagy csökkent az előző hónapban.

Az infláció nem csak azért számít, mert lemorzsolja a háztartások által megkeresett fizetések reálértékét, hanem előbb-utóbb a Magyar Nemzeti Bank döntéshozatalára is hatnia kell. Miután az MNB április végén bejelentett egy monetáris szigorítást, azt követően mindent megtettek, hogy szóban jelezzék, nem kell ezt egy új trend kezdetének tekinteni. A 3,9 százalékos fogyasztói árindex éppen hogy a jegybank 3 százalék plusz-mínusz egy százalékpontos toleranciasávjának felső végében van. Ha az MNB elkezd kamatot emelni (vagy piac elkezd erre számítani), az az egész gazdaságra hatással lesz, de a leginkább a változó kamatozású lakáshiteleket felvevő háztartásokat sújthatja. Saját elemzésében az MNB felhívja a figyelmet, hogy az általa követett mutató, az adóhatásoktól szűrt maginfláció 3,4 százalék volt, ami 0,1 százalékpontos csökkenés az előző hónaphoz képest.

Ha viszont megnézzük az egyes termékeket, az látszik, hogy a magyar gasztronómia alappillérei, a káposzta-hagyma-krumpli trió ára továbbra sem akar lejönni az elképesztő magasságokból. Drágább lett a liszt és a cigaretta az egy évvel korábbihoz képest, az alma, a tojás és a kávé rajongói viszont örülhetnek. Havi összevetésben már látható a benzin árának emelkedése (érdekes módon a dízel most sokkal kevésbé drágult), miközben az uborka és a sertészsír ára jelentősen esett márciushoz képest.

 

Érdemes megnézni azt is, hogy néhány éves távon melyik voltak a legnagyobb mértékben változó árú termékek és szolgáltatások. A baromi áresése az áfacsökkentéssel, a pontyé pedig az állományt ritkító betegséggel függ össze, az almánál és a paradicsomnál pedig jól látható a megszokott szezonális kilengés. A legnépszerűbb zöldségek ára viszont nagyon látványosan lépett szintet, miközben az autóvezetői tanfolyam ára lassan, de biztosan emelkedett három év alatt a harmadával.

 

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat fogyasztói árindex infláció Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 18. 11:30 Adat

Szlovákia előttünk van az egészségügyi költésekben, Románia és Lengyelország mögöttünk

Ha az országok saját lehetőségeihez viszonyítunk, az egészségügyre legkevesebbet áldozó öt uniós ország között van hazánk.

Váczi István
2024. november 15. 12:49 Adat, Közélet

Nem látszik a béke a jövő évi magyar költségvetésen

Elvileg visszavette a kormány a honvédelmi kiadásokat a büdzsé első verziójához képest, de így is kifejezetten sokat szán honvédségi beszerzésekre.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.