Hírlevél feliratkozás
Kun-Welsz Edit
2022. február 8. 10:23 Tech

A nagyok orra előtt szabják át a divatipar játékszabályait

(A szerző a HOLD Alapkezelő portfóliókezelője.)

Az utóbbi hetekben mind a nemzetközi, mind a hazai sajtó újra elővette a kínai internetes divatáruház, a Shein sikertörténetét, ugyanis a friss becslések szerint a 2021-es forgalma már vetekszik az Inditex és a H&M forgalmával – mindezt úgy, hogy 2019-ben még csak a mostani bevételek körülbelül tizedét tudta produkálni. A HOLDBLOG-on megjelent cikkemben egy hozzánk sokkal közelebbi példát is bemutatok a szektorban a nagy nevek lekörözésére: a lengyel LPP-t, a Reserved anyavállalatát.

Hogyan jutottunk el oda, hogy ekkora átrendeződésen megy keresztül a divatipar?

A Shein, vagyis inkább SHE-in

A kínai cég sikeressége abban rejlik, hogy jól ötvözi a közösségi média sajátosságait, és játékká teszi a vásárlást a különböző pontgyűjtő rendszereken keresztül, miközben a fast fashionben is köröket ver a versenytársakra. Egy példa: míg a Zara évente 10 ezer új terméket dob a piacra, addig a Shein ennek a hatvanszorosát szállítja. A fogyasztók ilyen szintű kiszolgálása pedig láthatóan nagy népszerűséget szerzett a vállalatnak, amit a gyenge minőség és a gyártás megkérdőjelezhetetlenül hatalmas károsanyag-kibocsátása sem tud letörni.

Figyelembe véve, hogy tavaly milyen közel került a vállalat forgalma a nagy szereplőkéhez, 2022-ben már nem kizárt a trónfosztás.

A pletykák szerint az idei évben várható tőzsdei bevezetés (IPO) akár a 100 milliárd dolláros szintet is megütheti. 2020 augusztusában, egy tőkeemelés során 15 milliárd dollárra becsülték a cég értékét, majd 2021 elején ez az összeg már 50 milliárd dollár volt. Összehasonlításképp, az Inditex piaci kapitalizációja jelenleg 92 milliárd dollár, a H&M-é pedig 32.

LPP: észlelték a piaci rést

Bár a maga közel 3,5 milliárd dolláros forgalmával és 7 milliárd dolláros piaci kapitalizációjával labdába sem rúg a Shein mellett a globális színtéren, azért Európában megállja a helyét a lengyel LPP. A Reserved, a Mojito és a Sinsay anyavállalata jól reagált a pandémiás helyzetre: nem állította le az újabb fizikai boltok nyitását, hanem folytatta azt, kiemelten a fast fashion üzletekkel alulreprezentált kelet-európai városokban.

A sikeres lépés visszaköszönt a részvényárfolyamon. Az LPP teljesítménye mind a lengyel piacon (WIG20), mind pedig a szektorban kiemelkedő volt.

A cég terve az eddig kevés konkurenciával szembekerülő terjeszkedés folytatása: 2022-ben 25 százalékkal növelnék a bolthálózatot. A kérdés már csak az, hogy egy jónak tűnő stratégia meddig maradhat verseny nélkül – a teljes cikk a HOLDBLOG-on olvasható.

Továbbá a témáról a HOLD After Hours legutóbbi adásában is szó esett:

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech divat divatipar h&m inditex lpp Reserved shein Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Pletser Tamás
2024. november 10. 06:08 Tech, Vállalat

Atom- és gázenergia fogja táplálni a jövőt meghatározó technológiát

Versenyt futnak az energiaellátásért a mesterséges intelligencia fejlesztésére hatalmas összegeket költő amerikai informatikai vállalatok.

Vermes Nikolett
2024. november 2. 06:06 Tech, Vállalat

A Temu ellen derül ki igazán, mennyit érnek az új uniós szabályok

Már egy éve formálják az ágazatot az új digitális piaci szabályok, amelyeket most a kínai e-kereskedelmi behemót ellen vet be az Európai Bizottság.

Torontáli Zoltán
2024. október 10. 16:44 Élet, Tech

Úgy tiltották be az erkélynapelemeket, hogy nyitva hagytak pár kiskaput

Mi az erkély, a loggia és az előtető? Ez a kérdés kulcsa.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.