(A szerző a HOLD Alapkezelő portfóliókezelője.)
Az utóbbi hetekben mind a nemzetközi, mind a hazai sajtó újra elővette a kínai internetes divatáruház, a Shein sikertörténetét, ugyanis a friss becslések szerint a 2021-es forgalma már vetekszik az Inditex és a H&M forgalmával – mindezt úgy, hogy 2019-ben még csak a mostani bevételek körülbelül tizedét tudta produkálni. A HOLDBLOG-on megjelent cikkemben egy hozzánk sokkal közelebbi példát is bemutatok a szektorban a nagy nevek lekörözésére: a lengyel LPP-t, a Reserved anyavállalatát.
Hogyan jutottunk el oda, hogy ekkora átrendeződésen megy keresztül a divatipar?
A kínai cég sikeressége abban rejlik, hogy jól ötvözi a közösségi média sajátosságait, és játékká teszi a vásárlást a különböző pontgyűjtő rendszereken keresztül, miközben a fast fashionben is köröket ver a versenytársakra. Egy példa: míg a Zara évente 10 ezer új terméket dob a piacra, addig a Shein ennek a hatvanszorosát szállítja. A fogyasztók ilyen szintű kiszolgálása pedig láthatóan nagy népszerűséget szerzett a vállalatnak, amit a gyenge minőség és a gyártás megkérdőjelezhetetlenül hatalmas károsanyag-kibocsátása sem tud letörni.
Figyelembe véve, hogy tavaly milyen közel került a vállalat forgalma a nagy szereplőkéhez, 2022-ben már nem kizárt a trónfosztás.
A pletykák szerint az idei évben várható tőzsdei bevezetés (IPO) akár a 100 milliárd dolláros szintet is megütheti. 2020 augusztusában, egy tőkeemelés során 15 milliárd dollárra becsülték a cég értékét, majd 2021 elején ez az összeg már 50 milliárd dollár volt. Összehasonlításképp, az Inditex piaci kapitalizációja jelenleg 92 milliárd dollár, a H&M-é pedig 32.
Bár a maga közel 3,5 milliárd dolláros forgalmával és 7 milliárd dolláros piaci kapitalizációjával labdába sem rúg a Shein mellett a globális színtéren, azért Európában megállja a helyét a lengyel LPP. A Reserved, a Mojito és a Sinsay anyavállalata jól reagált a pandémiás helyzetre: nem állította le az újabb fizikai boltok nyitását, hanem folytatta azt, kiemelten a fast fashion üzletekkel alulreprezentált kelet-európai városokban.
A sikeres lépés visszaköszönt a részvényárfolyamon. Az LPP teljesítménye mind a lengyel piacon (WIG20), mind pedig a szektorban kiemelkedő volt.
A cég terve az eddig kevés konkurenciával szembekerülő terjeszkedés folytatása: 2022-ben 25 százalékkal növelnék a bolthálózatot. A kérdés már csak az, hogy egy jónak tűnő stratégia meddig maradhat verseny nélkül – a teljes cikk a HOLDBLOG-on olvasható.
Továbbá a témáról a HOLD After Hours legutóbbi adásában is szó esett:
Tech
Fontos