Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2021. július 28. 11:28 Tech

Nem jó a szakmunkásképzés, már a robotok betanítására kellene oktatni a fiatalokat

A gyári munka valószínűleg egyre inkább a színjátékhoz fog hasonlítani a közeljövőben, legalábbis ami az emberek által elvégzett feladatokat illeti. A legújabb robotok ugyanis a munkások megfigyeléséből tanulnak, és amint összegyűjtötték a műveletsorok reprodukálásához szükséges adatokat, ki is váltják az emberi munkaerőt. Persze egyelőre csak ritkán alkalmaznak ilyen fejlett mesterséges intelligenciát az üzemekben, de a technológia terjedőben van, és mindinkább átalakítja a gyári dolgozókkal szembeni elvárásokat.

Kérdés, hogy erre mennyiben készülnek fel az iskolarendszerben azok a fiatalok, akik az egykor viszonylag kiszámítható gyári munkakörökhöz vezető, és a manapság sok európai országban – újabban például az Egyesült Királyságban, de a 2010-es évek során Magyarországon is – újra előtérbe került szakképzést választják.

Ahogy John Preston, az Essexi Egyetem szociológia professzora írja cikkében, a munkásoknak a negyedik ipari forradalomnak is nevezett átalakulás során a robotok betanítására, vagy legalábbis a velük való együttműködésre kell képessé válniuk. Ez a gyakorlatban például azt jelenti, hogy a fizikai munkát a gépek számára követhető, „érthető” módon kell elvégezniük, amíg azok meg nem tanulják a feladatok végrehajtásához szükséges lépéseket.

Az automatizált gyárakban tehát leginkább a magas szintű technikai készségeket díjazzák majd, az iskolában tanított szakmunkákat pedig gépek hajtják végre.

A gyári dolgozóknak arra is fel kell készülniük, hogy a digitalizáció következtében a cégek egyre precízebben tudják felmérni, hogy mennyire passzolnak egy-egy munkakörbe – hamar kiderül tehát, ha valaki nem tud a robotokkal együttműködni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÁtveszik az emberi munkát a robotok a magyar és román autóiparban, még sincs elbocsátásA kolozsvári egyetem egyik kutatócsoportja azt vizsgálja, hogy milyen hatásai vannak az Ipar 4.0 alkalmazásának az emberi erőforrásra, és már az első eredmények azt mutatják, hogy nem félni kell az újítástól, hanem alkalmazkodni hozzá.

Preston szerint akár a kollektív tulajdon valamilyen formájára, vagy legalább a szakszervezetek és a munkáltatók szorosabb együttműködésére lenne szükség ahhoz, hogy hosszú távon biztosított legyen a szakképzett munkások boldogulása.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech automatizáció ipar 4.0 munkás robot szakképzés Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2025. március 3. 06:01 Tech, Vállalat

Világító kutyanyakörvektől jutott milliárdos regionális webshopig három magyar testvér

A pendrive, a longboard és a rovartelep nem jött be, a kutyatáp viszont nagyon, ez a Vargyas testvérek tanulságos útja a nullától az egymilliárdig.

Vámosi Ágoston
2025. február 15. 17:41 Tech

Magyarországon alig ismert márkák hajtják a világ okostelefon-piacát

Az Apple és a Samsung egyaránt visszaesett, a hasító kínai márkáknak köszönhetően azonban tavaly újra nőttek az eladások.

Torontáli Zoltán
2025. február 2. 06:03 Tech

Évente egy kávé áráért elvárhatjuk, hogy kiderüljön, miből áll a világ

A világ legnagyobb részecskefizikai infrastruktúrája közel hárommillió eszközből áll, karbantartásukat egy magyar szakember, Jurcsó Péter menedzseli.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.