Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2021. március 12. 13:14 Közélet

Összeér a kínai vakcinabiznisz és a botrányos lélegeztetőgép-beszerzés

Egy olyan, zavaros hátterű és múltú céggel kötött szerződést a kínai vakcinák beszerzésére az állam, amely hasonló méretű üzletet még soha nem bonyolított le. A vállalatot ráadásul viszonylag hamar össze lehet kötni egy olyan céggel, amelyik a tavalyi lélegeztetőgép-beszerzésekből húzott hasznot. Akkor az a cég is története messze legnagyobb megbízását kapta.

A 2019-es összbevétel százötvenszerese a megrendelés

A Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter Facebook-oldalán közzétett szerződés szerint a Nemzeti Népegészségügyi Központ nem közvetlenül a kínai partnertől, hanem egy magyar vállalattól, a Danubia Pharma Kft-től szerzi be az ötmillió kínai vakcinát. Bár nem példa nélküli, hogy az állam egy kínai beszerzéshez közvetítőt von be, itt mégis nehezen érthető, miért volt szükség egy plusz szereplő közbeiktatására, hiszen a magyar állam közvetlenül is volt már kapcsolatban a vakcinát gyártó Sinopharmmal. A kínai vállalattól tavaly lélegeztetőgépet is vásárolt a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM).

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz állami kórházellátó feleannyiért vett közel 2500 lélegeztetőgépet, mint a külügyA kórházellátó a legnagyobb piaci szereplőktől vásárolt normális áron, a külügy jórészt ismeretlen hátterű cégektől sokkal drágábban. De a pénz nem számított.

A közvetítő beiktatása ezúttal a szállítási kockázatot sem csökkenti érdemben. Bár a Danubia Kft-nek kell fizetnie kötbért, ha késik, vagy nem szállít, de csak akkor, ha ez a saját hibájából történik. Az pedig, ha nem készül elég vakcina, nem az ő hibájuk. A szerződés szó szerint úgy fogalmaz, hogy az oltóanyag

rendelkezésre állása a Kínai Népköztársaság területéről történő elszállításának előfeltétele, amely feltétel teljesüléséért az eladó (tehát a Danubia) szavatosságot nem vállal.

Ahogy az esetleges késésekért vagy meghiúsulásért sem lehet a vállalattal szemben szankciókat alkalmazni, ha ezekről a gyártó Sinopharm tehet.

Persze ettől egy tapasztalt közvetítő beiktatása még mindig indokolt lehet, mert gyorsíthatja a folyamatot.

A Danubia Pharma azonban, ha nem is teljesen tapasztalatlan cég, de ekkora üzletet még soha nem bonyolított le.

 

A cég ugyan több évig tartó zsugorodás után tavaly hirtelen a tízszeresére nőtt, és közel 3,5 milliárdos árbevételt hozott össze, de a kínai vakcinabeszerzés mellett ez is eltörpül. A szerződés szerint ugyanis a társaság az 5 millió adag oltóanyagot adagonként 30 euróért szállítja le, ami jelenlegi árfolyamon majdnem 55 milliárd forintos összértéket jelent. Ez a Danubia tavalyi árbevételének tizenhat, tavaly előtti forgalmának pedig a 150-szerese.

Kilenc napja vezette a céget, amikor bejött a gigaüzlet

Ráadásul a múltbeli eredményeknek a nagy részét sem a mostani vezetés mellett érte el a vállalat. A cég jelenlegi ügyvezetője hivatalosan az idén január 20-tól tölti be ezt a pozíciót. Azaz mindössze kilenc napja volt a cég élén, amikor aláírta az 55 milliárdos szerződést.

Az üzletembernek ezen kívül kisebb tanácsadó cégekben van, illetve volt érdekeltsége, 12 éve pedig még a sajtóban adott tanácsot hitelügyekben. A banki tevékenységgel valószínűleg azóta sem hagyott fel, legalábbis – ahogy erre Hadházy Ákos független parlamenti képviselő is felhívta a figyelmet egy Facebook posztban – jelenleg is szerepel a Budapest Bank pénzügyi közvetítőinek listáján.

A közvetítő vállalat szerepe illetve kiléte azért fontos, mert a beszerzésen nagyon sokat lehet nyerni.

Ha a vállalat adagonként csak egy eurót keres, a teljes szerződésben foglalt mennyiségen akkor is 1,8 milliárd forintot kaszál.

Ennél azonban sokkal többet is kereshet egy adagon. A 30 eurós ár egyébként a korábbi hírekhez képest nem feltétlenül sok, hiszen a Sinopharm vakcina esetében adagonként ennek duplájáról is lehetett hallani. A kínaiak által elkért összeg azonban rendkívül széles sávban szór. A 60 euró ennek a teteje, de Szenegálnak például alig több mint 15 euróért szállítottak. Egy ugyanolyan árazású szerződéssel pedig, mint amilyet az afrikai ország kapott, a Danubia Pharmának 27 milliárd forint juthat az állam által fizetett 55 milliárdból.

Összeér a kínai vakcina és lélegeztetőgép

Mivel hatalmas összegről van szó, nem teljesen érdektelen, hogy az üzletnek ki a végső haszonélvezője, ezt azonban nem lehet tudni. Az ugyan ismert, hogy a Danubia Pharma az alig négy hónappal ezelőtt alapított Syntonite Med Zrt. tulajdonában áll, ennek a vállalatnak a hátterét azonban homály fedi, tulajdonosi köre sem a cégregiszterekből, sem a cégközlönyből nem derül ki. Mindössze annyi biztos, hogy a vezetője most már ugyanaz, mint a Danuiba Kft-é, ám a Syntonite élére még később nevezték ki, csak a vakcinaszerződés aláírása után.

A kínai Sinopharm koronavírus elleni vakcinái az orosházi Dr. László Elek Kórház és Rendelőintézet oltópontján 2021. március 6-án.
Fotó: MTI/Rosta Tibor

Ha a Danubia Pharma jelenlegi tulajdonosairól sokat nem is tudhatunk, a múltbeliek között találhatunk érdekességeket. A céget az elmúlt nagyjából hét évben egy olyan üzletember birtokolta, aki öt éve egy zavaros üggyel már bekerült a hírekbe. Egy másik vállalata ugyanis félmilliárdos uniós támogatást kapott egy projektre, amiből viszont addig csak 59 darab földbe ásott lyuk valósult meg.

A mostani szerződés szempontjából azonban fontosabb egy ennél is korábbi tulajdonos, a brit Independent Pharma Invest Ltd. A szintén zavaros hátterű cég*Amelynek seychelles-szigeteki vezetője több száz offshore-cégben tölt be hasonló pozíciót. ugyan csak néhány hónapig birtokolta a Danubia Kft-t 2013-ban, volt viszont két másik magyar érdekeltsége is. Ezek közül az egyik pedig éppen az a Pannon Cargo and Sped Trans Logisztikai és Szállítmányozási Kft., amely tavaly szintén a semmiből kapott 6 milliárd forintos megbízást a KKM által beszerzett lélegeztetőgépek üzembe helyezésére.

Az Independent Pharma ugyan ennél a cégnél még rövidebb ideig, csak egy napig volt tulajdonos, így is érdekes azonban, hogy a két hirtelen előkerült milliárdos állami megbízást kapó cég pont ugyanazt a zavaros hátterű brit céget találta meg tulajdonosváltások közötti átmeneti tulajdonosnak.

Ráadásul a Pannon Cargót a botrányos lélegeztetőgép-beszerzés egy másik szereplőjével is kapcsolatba hozták korábban: a cég ügyvezetője és tulajdonosa ugyanis az éppen Kínából lélegeztetőgépeket beszerző tőzsdei OTT-One Nyrt. felügyelőbizottságában is bent ült, amikor a beszerzések történtek*később ebből a pozíciójából eltávolították.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet állásinterjú covid koronavírus lélegeztetőgép oltás Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2024. december 2. 16:58 Közélet, Vállalat

Még idén több ezer Petőfi Sanyi, Széchenyi Pisti és Liszt Feri készül

Továbbá Brunszvik Rézi, Batthyány Lojzi, és Jókai Mór is. Tíz centis méretben fröccsöntött műanyagból, valamivel kevesebb mint 29 millió forintért.

Jandó Zoltán
2024. december 2. 12:12 Adat, Közélet

A felcsúti akadémia úgy kicentizte a tao-programját, mint egy jól belőtt közbeszerzést

Nagyon igyekeznek elkerülni a minisztériumot, de így előbb juthatnak hozzá a pénzükhöz.

Jandó Zoltán
2024. november 28. 14:40 Közélet

A Fidesz tanult a 2017-es bukásból, most máshogy futnak neki az olimpiai pályázatnak

A Nolimpia kampány és a 2024-es olimpiai pályázat bukásának legnagyobb tanulsága az volt a Fidesz számára, hogy mindenképpen el kell kerülni a téma átpolitizálását.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. december 2. 06:06 Élet

Újra lehet napelemet telepíteni állami támogatással, akkumulátor nélkül?

A jövőre induló Vidéki Otthonfelújítási Programban benne van a napelem, elég furcsa módon mindenféle kötöttség nélkül.

Gajda Mihály
2024. december 1. 06:05 Pénz, Világ

A tengeri útvonal, amely Amerikának is egyre fontosabb

Az Egyesült Államok olajexportjának felfutásával egyre több szállítmány használja a Panama-csatorna mellett az Afrikát megkerülő útvonalat is.

Stubnya Bence
2024. november 30. 06:02 Podcast

„A kínaiak le fogják tarolni a piacot” – mekkora a baj az európai autóiparban?

Honnan ered a magyar gazdaságot is sújtó járműipari válság, és mennyire kell tartani a kínai konkurenciától? Autópiaci szakértőket kérdeztünk a G7 Podcastban.