Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. február 5. 12:16 Vállalat

Csődközelben van a világ egyik legrégebbi, idehaza is jól ismert légitársasága

Ha nem kap segítséget az államtól a fizetési moratórium február végi lejártáig, fizetésképtelenné válik a CSA cseh légitársaság a tulajdonosai szerint, akik 1,1 milliárd korona (nagyjából 15 milliárd forint) állami támogatást kérnek a csőd elkerülése érdekében.

A CSA tulajdonosa a Smartwings-csoport, amelyhez a nemzeti légitársaság mellett a charterjáratairól ismert Smartwings is tartozik. (Korábban a Travel Servive nevet használták, Magyarországról ők közlekedtetik például az IBUSZ és a Kartago Tours utazási irodák chartereit.) A csoport már kilincsel egy ideje az államnál segítségért, ennek egyik formája az lenne, hogy kompenzációt kapjon arra az időszakra, amikor tavaly tavasszal sem a CSA, sem a Smartwings járatai nem közlekedhettek a koronavírus-járvány első hulláma miatt. Az előbbi esetében ez 274 millió, az utóbbinál 214 millió koronát tenne ki a kényszerűen törölt ülőhelyek száma alapján.

Ez azonban nem elég a túléléshez a Seznam Zprávy cikke szerint. A csoport egyik tulajdonosa, Jiri Simáne meg is erősítette a lapnak, hogy a tavalyi 1,5 milliárd koronás veszteség miatt a CSA-nak szüksége van az említett 1,1 milliárdos állami mentőövre. (Ha megkapja a tavaly tavaszi időszakra kért kompenzációt, akkor az 1,1 milliárd annyival csökkenne.) A nemzeti légitársaság helyzetét nehezíti, hogy – tulajdonosa szerint – nem vehet részt a Csehországban Covid Plus néven futó állami hitelgarancia-programban, amelynek keretében pedig az anyavállalata 2 milliárd koronás hitelt tervez felvenni.

A CSA-ra is vonatkozó hitelmoratórium február 27-én jár le, vagyis legkésőbb addig kellene megoldást találni. Ha nem sikerül, és a CSA fizetésképtelenné válik, az egyrészt nemfizetési láncreakciót indítana el, másrészt közel egymilliárd korona értékű, még le nem repült jegy tulajdonosai is pórul járnának.

Egyelőre nem világos, hogy a kormány mennyire hajlandó segíteni, az ipari és közlekedési miniszter szerint például megfelelőek a már meglévő, a Smartwings-csoport számára is elérhető támogatások. Ugyanakkor arról is beszélt, hogy lesz egy új konstrukció is a drasztikus bevételkiesést elszenvedő vállalatok számára, hozzátéve: kifejezetten a Smartwings számára nem akarnak programot indítani.

A pénzügyminiszter még ennél is tartózkodóbban nyilatkozott, miközben a légi közlekedési csoport arra hivatkozik, hogy rengeteg légitársaság kapott Európában állami mentőövet az Air France-KLM-től kezdve a Lufthansán keresztül a lengyel LOT-ig. Vagy éppen a Smartwings-csoport számára szintén közvetlen konkurenciát jelentő lengyel Enter Air és a görög Aegian Airlines.

A csehszlovák légitársaság jogutódjaként a CSA – a cég cseh Wikipedia-oldala szerint – a világ ötödik legrégebbi, ma is működő légitársasága. (Csak a KLM, az Avianca, a Qantas és az Aeroflot előzi meg.) Kis mérete miatt azonban régóta kétséges a fenntartható működése, a 3 milliós utasszámot 2012 óta nem tudta elérni, a járvány nyomán flottája pedig öt gépre zsugorodott. A CSA Budapestre utoljára tavaly a két járványhullám között repült Prágából. A Smartwings-csoportnak tavaly 1,8 millió utasa volt, ami 81,5 százalékos visszaesés 2019-hez képest.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLelépi a Ryanair és a Wizz Air a zsugorodó riválisokat a járvány alattA vezető európai fapadosok igyekeznek kihasználni a mostani válsághelyzetet a pozícióik megerősítésére.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Csehország járvány koronavírus légi közlekedés légitársaságok Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. október 17. 04:44 Pénz, Vállalat

Szálloda, kastély, iskola, kórház: őszi kiárusítást tart milliárdos ingatlanokból az állam

Több mint háromszáz állami ingatlant bocsátott árverésre nyár vége óta a nemzeti vagyonkezelő, köztük szép számmal milliárdos értékűeket is.

Jandó Zoltán
2024. október 7. 04:34 Pénz, Vállalat

Valódi pénzgyárat indíthatott volna be a magyar vállalkozó hamis brazil kötvénye

Alkalmas lehet a hamis kötvény kvázi tisztára mosására, ha valaki úgy viszi be egy cégbe, ahogy azt a papíron ezermilliárdokat érő brazil állampapírral tették.

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 14:32 Közélet, Vállalat

Már a sokkok nélküli, lassított kimúlás lehet a fő cél a Dunaferr történetében

A vasmű egyre fogyó maradékába továbbra sem sikerül életet lehelni, a kormány a társadalmi-politikai veszteség minimalizálására törekedhet.

Fontos

Stubnya Bence
2024. október 16. 17:02 Élet, Közélet

A kormány szerint sokat drágultak a lakások, ezért intézkedik, hogy még többet dráguljanak

Lakásprogramot hirdet a fiataloknak a kormány, de félő, hogy ez ugyanúgy hozzájárul az ingatlanok drágulásához, mint korábban a csok és a babaváró.

Torontáli Zoltán
2024. október 16. 10:50 Adat, Világ

Az e-autósok harmada visszatért a benzines vagy dízelautóhoz Németországban

Legalábbis azok közül, akik az idei első kilenc hónapban cserélték le a kocsijukat. A hosszabb távú kilátások ugyanakkor így sem rosszak.

Mészáros R. Tamás
2024. október 16. 04:59 Világ

Nem a kínai kölcsönök és kütyük döntik romba a demokráciát a világban

Kína valóban sok elnyomó rezsimet lát el pénzzel és megfigyelőrendszerekkel, de egyes kutatások szerint ez a nyugati világra ugyanúgy igaz.