Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. szeptember 3. 17:47 Vállalat, Világ

Utasok helyett tonhallal és kütyükkel a fedélzeten igyekeznek túlélni a légitársaságok

A teherszállítás fellendülése a járvány miatt szenvedő légi közlekedési iparág vigasza, a hatalmas veszteségeket elkönyvelő légitársaságok egyre gyakrabban indítják el utasszállító járataikat emberek helyett hatalmas rakományokkal a fedélzetükön.

A járvány kezdeti szakaszában főleg egészségügyi kellékek, például maszkok, kesztyűk, védőfelszerelések, gyógyszerek és lélegeztetőgépek növelték a légi szállítás keresletét. A kijárási korlátozások elrendelését követően viszont egy sor új termékre lett nagyobb igény, többek között például olyan elektronikai eszközökre, amik az otthoni munkavégzést tették lehetővé, mindez pedig szintén növelte a légitársaságok forgalmát.

A járvány előtt a globális légi szállítmányozás 60 százalékát bonyolították utasszállító gépekkel, azonban a járványügy intézkedések miatt korlátozott nemzetközi utasforgalom közepette az ilyen járatok közül sok el sem indult, ami viszont jelentősen megdrágította a légi teherszállítást. A Bloomberg cikke szerint a Qantas például 70 százalékkal drágábban szállít Észak-Amerikából Hongkongba, mint januárban.

Az alábbi – Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség által Twitteren megosztott – ábrán az látszik, hogy miközben a légitársaságok részvényárfolyamai gyakorlatilag alig mozdultak el arról a mélypontról, ahova márciusban kerültek, a teherszállítmányozási cégek részvényei nemrég visszatértek a járvány előtti szintre.

Az ausztrál Qantas májusban és júniusban főleg egészségügyi felszereléseket szállított, azóta viszont friss árut, például tonhalat is visz Japánba, a visszaúton pedig egészségügyi felszerelések mellett autóalkatrészek, elektronikai eszközök és helyi friss áru, például tenger gyümölcsei kerül a fedélzetre. Az indonéz PT Lion Mentari Airlines viszont már nemcsak friss árut, hanem például konzerveket is szállít az ország szigetei között.

Nem minden légitársaság képes egyik pillanatról a másikra átállni teherszállításra, de számos légitársaság kapcsolt rá erre az üzletágára az elmúlt hónapokban: az amerikai United Airlines bevételei például 36 százalékkal ugrottak meg ezen a területen. A Lufthansa 1,7 milliárd eurós második negyedéves veszteségét a teherszállítási üzletág 299 millió eurós nyeresége enyhítette.

A világ negyedik legnagyobb teherszállító légitársasága, az Emirates április óta 50-ről 115 desztinációra növelte a teherszállítási kapacitásait, részben szintén az utasszállítók üléseinek eltávolításával. Ugyanezt a stratégiát követte a Singapore Airlines leányvállalata, a Scoot és a Korean Air Lines is. Más társaságok újraindították korábban leállított járataikat, az American Airlines például 35 év után kezdett újra teherszállításba.

A légi szállítás felfutásának trendje iparági elemzők szerint még jó ideig kitart majd, többek között például azért is, mert a várhatóan hónapokon belül elkészülő vakcinákat is ilyen módon fogják szállítani.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTökélyre vitték a zsúfoltságot a Wizz Air gépein, és ez most jó hírMár több mint ötvenszer fordultak a társaság gépei Kína és Magyarország között utasok nélkül, egészségügyi felszereléseket szállítva.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ járvány légiközlekedés légitársaság teherszállítás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.