Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. szeptember 3. 17:47 Vállalat, Világ

Utasok helyett tonhallal és kütyükkel a fedélzeten igyekeznek túlélni a légitársaságok

A teherszállítás fellendülése a járvány miatt szenvedő légi közlekedési iparág vigasza, a hatalmas veszteségeket elkönyvelő légitársaságok egyre gyakrabban indítják el utasszállító járataikat emberek helyett hatalmas rakományokkal a fedélzetükön.

A járvány kezdeti szakaszában főleg egészségügyi kellékek, például maszkok, kesztyűk, védőfelszerelések, gyógyszerek és lélegeztetőgépek növelték a légi szállítás keresletét. A kijárási korlátozások elrendelését követően viszont egy sor új termékre lett nagyobb igény, többek között például olyan elektronikai eszközökre, amik az otthoni munkavégzést tették lehetővé, mindez pedig szintén növelte a légitársaságok forgalmát.

A járvány előtt a globális légi szállítmányozás 60 százalékát bonyolították utasszállító gépekkel, azonban a járványügy intézkedések miatt korlátozott nemzetközi utasforgalom közepette az ilyen járatok közül sok el sem indult, ami viszont jelentősen megdrágította a légi teherszállítást. A Bloomberg cikke szerint a Qantas például 70 százalékkal drágábban szállít Észak-Amerikából Hongkongba, mint januárban.

Az alábbi – Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség által Twitteren megosztott – ábrán az látszik, hogy miközben a légitársaságok részvényárfolyamai gyakorlatilag alig mozdultak el arról a mélypontról, ahova márciusban kerültek, a teherszállítmányozási cégek részvényei nemrég visszatértek a járvány előtti szintre.

Az ausztrál Qantas májusban és júniusban főleg egészségügyi felszereléseket szállított, azóta viszont friss árut, például tonhalat is visz Japánba, a visszaúton pedig egészségügyi felszerelések mellett autóalkatrészek, elektronikai eszközök és helyi friss áru, például tenger gyümölcsei kerül a fedélzetre. Az indonéz PT Lion Mentari Airlines viszont már nemcsak friss árut, hanem például konzerveket is szállít az ország szigetei között.

Nem minden légitársaság képes egyik pillanatról a másikra átállni teherszállításra, de számos légitársaság kapcsolt rá erre az üzletágára az elmúlt hónapokban: az amerikai United Airlines bevételei például 36 százalékkal ugrottak meg ezen a területen. A Lufthansa 1,7 milliárd eurós második negyedéves veszteségét a teherszállítási üzletág 299 millió eurós nyeresége enyhítette.

A világ negyedik legnagyobb teherszállító légitársasága, az Emirates április óta 50-ről 115 desztinációra növelte a teherszállítási kapacitásait, részben szintén az utasszállítók üléseinek eltávolításával. Ugyanezt a stratégiát követte a Singapore Airlines leányvállalata, a Scoot és a Korean Air Lines is. Más társaságok újraindították korábban leállított járataikat, az American Airlines például 35 év után kezdett újra teherszállításba.

A légi szállítás felfutásának trendje iparági elemzők szerint még jó ideig kitart majd, többek között például azért is, mert a várhatóan hónapokon belül elkészülő vakcinákat is ilyen módon fogják szállítani.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTökélyre vitték a zsúfoltságot a Wizz Air gépein, és ez most jó hírMár több mint ötvenszer fordultak a társaság gépei Kína és Magyarország között utasok nélkül, egészségügyi felszereléseket szállítva.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ járvány légiközlekedés légitársaság teherszállítás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Fontos

Gergely Péter
2024. november 24. 15:35 Pénz

Nem is olyan alacsony a munkáshitel négymilliós plafonja

Első látásra korlátozónak tűnik a munkáshitel négymilliós maximuma, ám így is messze veri a versenytárs személyi kölcsönök átlagát.

Holtzer Péter
2024. november 23. 06:07 Podcast

Sokkal jobban is lehet segíteni a középiskolásokat a pályaválasztásban

Pályaorientáció alatt leginkább egyszeri ismeretátadást szoktak érteni, pedig fontos lenne a diákokat végigkísérni a 9. osztálytól érettségiig.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 15:11 Élet, Pénz

Alig érdekel valakit a 3+3 millió forint otthonfelújítási ingyenpénz

Körülbelül 1,5 millióan lehetnek jogosultak a támogatásra, 20 ezren meg is kaphatnák, de egyelőre csak 4500-an jelentkeztek érte.