Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2020. május 30. 10:57 Tech

Elon Musk és a Tesla egyetlen lélegeztetőgépet sem gyártottak, a német kazángyárnak sikerült

Két hónapja, a koronavírus miatt kialakult amerikai pánik mélypontján, március 17-én jelentette be Twitteren Elon Musk, az elektromos autókat gyártó Tesla vezetője, hogy ha szükséges, gyorsan át tudnak állni lélegeztetőgép gyártására. Akkoriban a New York-i egészségügyi rendszer a túlterhelődés határán volt, és úgy tűnt, hogy akár több tízezer új lélegeztetőgépre is szükség lehet.

Az excentrikus vállalkozó szeret a Twitteren jól hangzó bejelentéseket tenni, legyen szó a cégének a részvényeinek visszavásárlásáról vagy barlangba rekedt fiatalok kimentéséről. Ezek az ígéretek azonban csak igen ritkán teljesülnek. A dollármilliárdos befektető és cégvezető – akit többek között Donald Trump is zseninek nevezett – valójában sportot űz a soha be nem tartott bejelentésekből. Az egyik legszürreálisabb ígérete talán az volt, amit a kaliforniai Tesla gyár szakszervezet alapításának megakadályozásáért mondott.

Az ígérte a munkásainak, hogy ingyen joghurt fagyit és egy hullámvasutat kapnak, ha nem alapítanak szakszervezetet.

A munkavállalóit az autóipari átlag alatt fizető Tesla meg is akadályozta a szakszervezetek létrejöttét, de az ígéretét Elon Musk nem tartotta be. A szakszervezetek létrejöttének törvénytelen akadályozása és fenyegetőzései miatt bíróság is elítélte. (A The Intercept közelmúltbeli podcastja azt járja közben, hogy hogyan lehetett az online média sztárja a kamu bejelentések és ígéretek ellenére Elon Musk)

Pedig a sokak szemében technológiai gurunak számító Elon Musk pont azt szeretné bizonyítani, hogy cégei sokkal innovatívabbak, mint az unalmas nagyvállalatok. A lélegeztetőgépes bejelentés is arra válaszul érkezett, hogy a General Motors (GM) autógyár is felvetette a lélegeztetőgép-gyártás lehetőségét. Végül a GM egy hónap alatt el is készült a prototípussal a Ventec Life Systems nevű lélegeztetőgép gyártó céggel közösen. A berendezés minden feltételnek megfelelt, ezért 30 ezer darabot vásárolt is az amerikai kormányzat összesen félmilliárd dollárért. Az első darabokat április 17-én adták át

Ehhez képest Musktól felszerelés nem, csak a magyarázat érkezett. Kezdetben azzal érvelt, hogy mivel a Tesla autói is fejlett levegőztető rendszerrel működnek, és másik cége, a Space-X űrhajósok lélegeztetését is megoldja, ezért a lélegeztetőgép sem lehet nekik kihívás. Aztán mégsem saját gépeket adományozott a Tesla nevében, hanem inkább beszereztek ezer darab kínai lélegeztetőgépet szereztek be, amiket aztán eladtak kaliforniai kórházaknak. Legalábbis a Tesla hírei erről szóltak. Csakhogy a CNN és helyi lapok beszámolói szerint ezek nem klinikai lélegeztetőgépek voltak, hanem otthoni lélegezéstámogató eszközök. És még csak a darabszám sem stimmelt, jó ha néhány száz darabot adtak át.

Az ígéretek később is folytatódtak, március 25-én már azt ígérte Musk, hogy a New York-i Tesla gyár amint csak lehet, újranyit lélegeztetőgép gyártására. Ebből sem lett azóta sem semmi. A gyár újranyitást azonban komolyan vette: a kaliforniai üzemet a hatósági tiltás és a járványveszély ellenére, a munkavállalók egészségét kockára téve nyittatta újra. De itt sem lélegeztetőgépeket, hanem inkább a cég korábbi tevékenységét folytatva autókat gyártanak.

Pedig nem csak autógyártóknak sikerült a kihívás, hogy néhány hét alatt lélegeztetőgép gyártásra álljanak át. A gázkazánokat gyártó német Viessmann cég például napi 600-at tudott gyártani három hét fejlesztés után a saját lélegeztetőgépeiből. Ezek első ránézésre sokkal inkább egy kazánra hasonlítanak, mivel a lehető legtöbb alkatrészt próbálták megtartani ezekből.

Az Egyesült Királyságban a kormány kérésére több ipari nagyvállalat is dolgozott a lélegeztetőgép gyártás felpörgetésén. A porszívóiról és kézszárító berendezéseiről ismert Dyson cég a földmunkagépeket gyártó JCB vállalattal közösen kezdett fejlesztésbe. A cég beszámolói szerint csupán 10 nap kellett a berendezés megtervezéséhez és a prototípus elkészítéséhez.

A JCB kabingyárában készült prototípus lélegeztetőgépház. Fotó: JCB / AFP

Az engedélyek beszerzése új modelljükhöz már meg is lett volna, de végül a 10 ezer darabos tervezett sorozat nem kellett a brit kormánynak.

Ehelyett az állami egészségügyi hivatal, az NHS végül a legnagyobb brit iparvállalatok VentilatorChallengeUK konzorciumával szerződött 15 ezer, már korábban is engedélyekkel rendelkező típus gyártásával. A projektben az Airbus, a hadiipari BAE Systems, a Rolls Royce mellett nemzetközi cégek is részt vettek.

Nem csoda, hogy sok országban új utakat keresnek a beszerzésekre: tavaly ugyanis összesen 77 ezer lélegeztetőgépet gyártottak világszerte, amelyek közül 50 ezer volt a klinikai, a koronavírus kezelésénél a kórházakban is használt eszköz. Az iparági becslések szerint a hagyományos gyártók 150-250 ezer darabosra tudják ezt emelni idén, miközben akár egymillió darabra is lehet kereslet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHyperkamuGazdaságilag és műszakilag is egyre több a kérdőjel Elon Musk projektjei körül. Médiahekk, vagy komolyan gondolja az egyre vadabb és hihetetlenebb bejelentéseket?

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElon Musk popsztár barátnőjének akart bevágódni, börtönbe kerülhet miattaAz egész két amerikai popsztár félresikerült hétvégéjén kezdett kiderülni. Most a tőzsdefelügyelet büntetné Muskot, nem engednék, hogy vezérigazgató legyen.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech elon musk koronavírus lélegeztetőgép tesla Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Fontos

Avatar
2024. április 27. 04:37 Világ

Amerika részben hátat fordít a fenntarthatóságnak, Európa még kitart

Bár az ESG-célkitűzéseket mindössze néhány évvel ezelőtt állították fel, már annyi feszültséget okoztak, hogy az Egyesült Államokban részben feladták őket.

Váczi István
2024. április 26. 04:39 Adat, Világ

Kimeríthetetlen orosz hadsereg? Egyre fogy az egyik legfontosabb fegyverük

Népszerű elképzelés, hogy az orosz hadsereg szinte bármekkora veszteséget képes pótolni, ám a Szovjetunióról örökölt fegyverkészletek sem végtelenek.

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.