Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2020. május 30. 10:57 Tech

Elon Musk és a Tesla egyetlen lélegeztetőgépet sem gyártottak, a német kazángyárnak sikerült

Két hónapja, a koronavírus miatt kialakult amerikai pánik mélypontján, március 17-én jelentette be Twitteren Elon Musk, az elektromos autókat gyártó Tesla vezetője, hogy ha szükséges, gyorsan át tudnak állni lélegeztetőgép gyártására. Akkoriban a New York-i egészségügyi rendszer a túlterhelődés határán volt, és úgy tűnt, hogy akár több tízezer új lélegeztetőgépre is szükség lehet.

Az excentrikus vállalkozó szeret a Twitteren jól hangzó bejelentéseket tenni, legyen szó a cégének a részvényeinek visszavásárlásáról vagy barlangba rekedt fiatalok kimentéséről. Ezek az ígéretek azonban csak igen ritkán teljesülnek. A dollármilliárdos befektető és cégvezető – akit többek között Donald Trump is zseninek nevezett – valójában sportot űz a soha be nem tartott bejelentésekből. Az egyik legszürreálisabb ígérete talán az volt, amit a kaliforniai Tesla gyár szakszervezet alapításának megakadályozásáért mondott.

Az ígérte a munkásainak, hogy ingyen joghurt fagyit és egy hullámvasutat kapnak, ha nem alapítanak szakszervezetet.

A munkavállalóit az autóipari átlag alatt fizető Tesla meg is akadályozta a szakszervezetek létrejöttét, de az ígéretét Elon Musk nem tartotta be. A szakszervezetek létrejöttének törvénytelen akadályozása és fenyegetőzései miatt bíróság is elítélte. (A The Intercept közelmúltbeli podcastja azt járja közben, hogy hogyan lehetett az online média sztárja a kamu bejelentések és ígéretek ellenére Elon Musk)

Pedig a sokak szemében technológiai gurunak számító Elon Musk pont azt szeretné bizonyítani, hogy cégei sokkal innovatívabbak, mint az unalmas nagyvállalatok. A lélegeztetőgépes bejelentés is arra válaszul érkezett, hogy a General Motors (GM) autógyár is felvetette a lélegeztetőgép-gyártás lehetőségét. Végül a GM egy hónap alatt el is készült a prototípussal a Ventec Life Systems nevű lélegeztetőgép gyártó céggel közösen. A berendezés minden feltételnek megfelelt, ezért 30 ezer darabot vásárolt is az amerikai kormányzat összesen félmilliárd dollárért. Az első darabokat április 17-én adták át

Ehhez képest Musktól felszerelés nem, csak a magyarázat érkezett. Kezdetben azzal érvelt, hogy mivel a Tesla autói is fejlett levegőztető rendszerrel működnek, és másik cége, a Space-X űrhajósok lélegeztetését is megoldja, ezért a lélegeztetőgép sem lehet nekik kihívás. Aztán mégsem saját gépeket adományozott a Tesla nevében, hanem inkább beszereztek ezer darab kínai lélegeztetőgépet szereztek be, amiket aztán eladtak kaliforniai kórházaknak. Legalábbis a Tesla hírei erről szóltak. Csakhogy a CNN és helyi lapok beszámolói szerint ezek nem klinikai lélegeztetőgépek voltak, hanem otthoni lélegezéstámogató eszközök. És még csak a darabszám sem stimmelt, jó ha néhány száz darabot adtak át.

Az ígéretek később is folytatódtak, március 25-én már azt ígérte Musk, hogy a New York-i Tesla gyár amint csak lehet, újranyit lélegeztetőgép gyártására. Ebből sem lett azóta sem semmi. A gyár újranyitást azonban komolyan vette: a kaliforniai üzemet a hatósági tiltás és a járványveszély ellenére, a munkavállalók egészségét kockára téve nyittatta újra. De itt sem lélegeztetőgépeket, hanem inkább a cég korábbi tevékenységét folytatva autókat gyártanak.

Pedig nem csak autógyártóknak sikerült a kihívás, hogy néhány hét alatt lélegeztetőgép gyártásra álljanak át. A gázkazánokat gyártó német Viessmann cég például napi 600-at tudott gyártani három hét fejlesztés után a saját lélegeztetőgépeiből. Ezek első ránézésre sokkal inkább egy kazánra hasonlítanak, mivel a lehető legtöbb alkatrészt próbálták megtartani ezekből.

Az Egyesült Királyságban a kormány kérésére több ipari nagyvállalat is dolgozott a lélegeztetőgép gyártás felpörgetésén. A porszívóiról és kézszárító berendezéseiről ismert Dyson cég a földmunkagépeket gyártó JCB vállalattal közösen kezdett fejlesztésbe. A cég beszámolói szerint csupán 10 nap kellett a berendezés megtervezéséhez és a prototípus elkészítéséhez.

A JCB kabingyárában készült prototípus lélegeztetőgépház. Fotó: JCB / AFP

Az engedélyek beszerzése új modelljükhöz már meg is lett volna, de végül a 10 ezer darabos tervezett sorozat nem kellett a brit kormánynak.

Ehelyett az állami egészségügyi hivatal, az NHS végül a legnagyobb brit iparvállalatok VentilatorChallengeUK konzorciumával szerződött 15 ezer, már korábban is engedélyekkel rendelkező típus gyártásával. A projektben az Airbus, a hadiipari BAE Systems, a Rolls Royce mellett nemzetközi cégek is részt vettek.

Nem csoda, hogy sok országban új utakat keresnek a beszerzésekre: tavaly ugyanis összesen 77 ezer lélegeztetőgépet gyártottak világszerte, amelyek közül 50 ezer volt a klinikai, a koronavírus kezelésénél a kórházakban is használt eszköz. Az iparági becslések szerint a hagyományos gyártók 150-250 ezer darabosra tudják ezt emelni idén, miközben akár egymillió darabra is lehet kereslet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHyperkamuGazdaságilag és műszakilag is egyre több a kérdőjel Elon Musk projektjei körül. Médiahekk, vagy komolyan gondolja az egyre vadabb és hihetetlenebb bejelentéseket?

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElon Musk popsztár barátnőjének akart bevágódni, börtönbe kerülhet miattaAz egész két amerikai popsztár félresikerült hétvégéjén kezdett kiderülni. Most a tőzsdefelügyelet büntetné Muskot, nem engednék, hogy vezérigazgató legyen.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech elon musk koronavírus lélegeztetőgép tesla Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Pletser Tamás
2024. november 10. 06:08 Tech, Vállalat

Atom- és gázenergia fogja táplálni a jövőt meghatározó technológiát

Versenyt futnak az energiaellátásért a mesterséges intelligencia fejlesztésére hatalmas összegeket költő amerikai informatikai vállalatok.

Vermes Nikolett
2024. november 2. 06:06 Tech, Vállalat

A Temu ellen derül ki igazán, mennyit érnek az új uniós szabályok

Már egy éve formálják az ágazatot az új digitális piaci szabályok, amelyeket most a kínai e-kereskedelmi behemót ellen vet be az Európai Bizottság.

Torontáli Zoltán
2024. október 10. 16:44 Élet, Tech

Úgy tiltották be az erkélynapelemeket, hogy nyitva hagytak pár kiskaput

Mi az erkély, a loggia és az előtető? Ez a kérdés kulcsa.

Fontos

Holtzer Péter
2024. november 23. 06:07 Podcast

Sokkal jobban is lehet segíteni a középiskolásokat a pályaválasztásban

Pályaorientáció alatt leginkább egyszeri ismeretátadást szoktak érteni, pedig fontos lenne a diákokat végigkísérni a 9. osztálytól érettségiig.

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.