Magyarországon is több helyen előforduló gyakorlat lett az elmúlt hetekben, hogy az élelmiszerboltok korlátozzák az egy időben benn tartózkodó vevők számát, kint pedig sorban állnak a bejutásra váró vásárlók. Németországban általános, de tartományonként változó szabályok szerint mindenhol meghatározták az egy négyzetméterre megengedett maximális vevősűrűséget. Az Aldi Süd (ehhez az ághoz tartoznak a magyar boltok is) pedig úgy döntött, hogy automatizált megoldással tesz eleget a jogszabályoknak.
Ahogy a Welt írja, a kétezer német Aldi Süd üzlet felében rögtön be is vezetik a rendszert. A technológiát egy stuttgarti startup vállalkozás, a Sensalytics fejlesztette, és arra képes, hogy valós időben számon tartsa a boltban tartózkodó vásárlók számát. Amennyiben a létszám eléri a megengedett maximumot, a bejáratnál elhelyezett piros lámpa kigyullad, vagy egy kijelző tájékoztatja a vevőket arról, hogy várakozniuk kell. Ezzel egy időben a kaput is lezárja a szoftver.
Ha a benn lévő vevők létszáma kezd közelíteni a maximumhoz, a rendszer értesíteni is tudja erről az alkalmazottakat, így adott esetben lehetőségük nyílhat felgyorsítani a kiszolgálást, például a pénztáraknál.
A szoftveres megoldás a Welt beszámolója szerint olcsóbb, mintha emberekkel végeztetnék el a feladatot, ráadásul pontosabb is, ami azért fontos, mert a vevőforgalomról adatokat kell szolgáltatnia a cégnek. További előny, hogy a kinn rekedt vásárlók nem fognak a géppel konfliktusba keveredni, ez az alkalmazottak vagy a biztonsági őrök esetében elkerülhetetlen lenne. A Welt szerint a megoldás megfelel a szigorú európai adatvédelmi szabályoknak, vagyis a GDPR-nak.
Az Aldi másik ága, az Aldi Nord, illetve a német Lidl is gondolkodik hasonló megoldásban.
Vállalat
Fontos