Kasza Tibor és Rubint Réka után harmadikként Dukai Reginát (a Wikipédia szerint: “magyar modell, énekesnő”) találta meg a Gazdasági Versenyhivatal. Közismert gyakorlat, hogy a Facebookon és az Instagramon népszerű emberek pénzért, kedvezményekért vagy ajándékokért tesznek különféle termékeket vagy szolgáltatásokat követőik elé, és mivel a gyakorlat szabályozatlannak tűnhetett, ezeket a fizetett hirdetéseket semmilyen formában nem jelölték. A szabályozatlanság azonban csak látszólagos, a hatályos törvények szerint igenis jelölni kellett volna a reklámokat.
A GVH ugyan jelezte, hogy vizsgálatában nem tért ki Dukai eddigi posztjai jogszerűségének minősítésére, de ezek akkor lettek volna törvényesek, ha egyértelműen jelölte volna bennük a reklámozott termékek esetén, hogy azok reklámok. Dukai esetenként jelölte a reklámposztokat #promocio taggel, de ez kevés volt ahhoz, hogy a fogyasztó számára egyértelmű legyen, hogy itt ellenszolgáltatás is történt a kép megjelenítése fejében.
Dukai cége, a With Love Kft., illetve a hirdető cégek és közte közvetítő kommunikációs cég, a Red Lemon Media Kft. azzal érveltek, hogy a reklámos posztokon annyira a központban voltak a termékek, hogy abból a fogyasztóknak is egyértelművé kellett válnia, hogy reklámot lát. A GVH szerint viszont ez nem áll meg, hiszen a fogyasztók vegyesen láttak ellenszolgáltatásért és anélkül készült posztokat. A szigorú hivatal szerint “az sem demonstrálja kellően a hirdetési jelleget”, ha Dukai betaggelte a hirdető céget, ez ugyanis inkább kedveltséget közvetít (a GVH szerint “a #-es címkék körében elveszik a kifejezés”).
Büntetés helyett azonban a versenyhivatal – többek között brit, dán és norvég gyakorlatok alapján, és a Kasza Tibor, illetve Rubin Réka esetében történtekhez hasonlóan – jobbnak látta, ha inkább elfogadja Dukai cégének és ügynökségének kötelezettségvállalását. Eszerint a jövőben a reklámposztok mostantól szigorúan #reklam, #hirdetés vagy #…támogatásával taggel jelennek majd meg, szöveges posztnál pedig a szövegben is meg kell említeni a fizetett hirdetés tényét. Dukainak továbbá egy hónapon belül ötször meg kell osztania követőivel, hogy néha reklámokat jelenít meg.
A 39 oldalas végzésből sok érdekességet meg lehet még tudni, például:
Dukai Regina azt is kiemelte, hogy az oldalakkal kapcsolatban neki az a legfontosabb, hogy szép képeket tegyen ki, továbbá nem csak fizetett tartalmat oszt meg, hanem minden olyan impulzust, amelyet fontosnak tart közzétenni, például egy utazása során. Hangsúlyozta, hogy Dukai Regina személyiségét (mit szeret, hova megy) szeretné a követők felé közvetíteni a közösségi oldalakon.
A With Love Kft. (korábbi nevén Bank-jegy Kft.) a GVH szerint ugyan “Dukai Regina cége”, de ez nem teljesen pontos: a cég tulajdonosa 96 százalékban Dukai Imréné, Dukai Regina csak 2 százalékos tulajdonos és ügyvezető. Nem is mondhatni, hogy annyira hasítana a cég, 2016-ban például nem érte el az árbevétel az ötmillió forintot. Különösen akkor tűnik ez vékonynak, ha belegondolunk, hogy ez a cég webshopot is üzemeltet és fellépéseket is szervez, miközben Dukai luxus életérzést sugároz az oldalán. Dukai Regina Facebookját 191 ezren, Instáját 288 ezren követik, és ezeken elég gyakran tűnnek fel szponzoráltnak tűnő posztok.
A versenyhivatali fellépés eredménye mindenesetre látható, Dukai Regina a tegnapi, Oxygen Wellnesst népszerűsítő posztjában már szerepel a #reklam megjelölés:
Élet
Fontos