Hírlevél feliratkozás
Rigó Anita
2018. január 6. 17:03 Tech, Világ

Mi az a turbulencia, és miért nem kell félni tőle, ha belekerül a repülőgép?

Sokan félnek a repüléstől, és ha még turbulenciába is kerül a gép az út során, akkor tényleg hajlamosak azt hinni, hogy eljött a vég. Pedig az elmúlt 40 évben egyetlen olyan repülőgép-balesetet sem regisztráltak, amit turbulencia okozott volna. A Business Insider cikkéből kiderül, hogy mi okozza a repülőgép ijesztő rángatózását, és hogy miért nem kell félni tőle.

Turbulencia akkor alakul ki, amikor hirtelen megváltozik a légáramlás. Ezt több tényező is okozhatja, a leggyakrabban a légkörben található turbulens levegő váltja ki. A futóáramlások hirtelen megváltoztathatják a szélerősséget, ami megrángathatja a repülőgépet.

Egy másik fajta a termikus turbulencia, amit a felszálló meleg levegő okoz, jellemzően gomolyfelhős és viharos időben. A mechanikus turbulenciát pedig a táj okozza: a hegyek és a magas épületek is eltéríthetik a felettük lévő légáramlásokat.

Emellett maguk a repülőgépek is képesek turbulenciát okozni. Ahogyan a szárnyak a levegőben haladnak, súrlódási turbulencia lép fel, ami az egymás mögött haladó repülőgépekre hatással lehet. Ez az oka annak, hogy a gépek kerülik, hogy ugyanazon a kifutópályán szálljanak fel és le. A pilóták és a légiirányítók sokat dolgoznak azon, hogy a repülők elkerüljék a turbulenciát.

Ám akkor sincs semmi baj, ha egy gép turbulenciába kerül, ugyanis a kockázat ekkor is alacsony. A modern repülőgépeket úgy építették meg, hogy a nagyon durva turbulenciát is kibírják. Rövid idő alatt képesek zuhanni és emelkedni akár 30 métert is.

Az viszont bizonyos, hogy a turbulencia sajnos egyre gyakoribb. 1958 óta a turbulencia aránya 40 százalékról 90 százalékra nőtt Európában és Észak-Amerikában. Egyes kutatások szerint a klímaváltozás miatt ez 2050-ig tovább romolhat.

A repülőjegy-vásárláshoz pedig egy jó tanács, ha utáljuk a turbulenciát: érdemes a szárnyakhoz legközelebb eső székekbe ülni, ugyanis itt fogjuk a legkevésbé érezni a rázkódást.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Világ repülés repülőgép repülőjegy turbulencia Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.