Hírlevél feliratkozás
Avatar
2020. február 6. 10:25 Vállalat

Hiába van a MÁV-nak pályakarbantartó cége, Mészárost nem lehet kikerülni

(A 24.hu cikke.)

Közbeszerzés nélkül, házon belül kelt el egy 20 milliárd forintos megbízás a Magyar Államvasutaknál. A munka elvégzéséből azonban nem tudták kihagyni Mészáros Lőrinc egyik vállalatát sem.

2019 júliusában nettó 20 milliárd forintos keretszerződést kötött a MÁV Zrt. a saját leányvállalatával, a MÁV FKG Felépítménykarbantartó és Gépjavító Zrt.-vel a nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózat nagygépes pályakarbantartási feladataira. A megbízás elsőre problémamentesnek tűnik: ki más végezné a vasúti karbantartást, mint a MÁV saját vállalata, amelynek éppen ez a feladata?

Épp ezért a MÁV Zrt. nem írt ki közbeszerzést sem, a közbeszerzési törvényt ugyanis nem kell alkalmazni abban az esetben, ha a közszolgáltató ajánlatkérő olyan közös vállalkozással köt szerződést, amelynek maga is tagja, ha a közös vállalkozást azért hozták létre, hogy az adott tevékenységet legalább három éven keresztül végezze, és a létesítő okirata kiköti, hogy a közös vállalkozást létrehozó közszolgáltató ajánlatkérők legalább ugyanennyi ideig a közös vállalkozás tagjai maradnak.

Tehát mivel a MÁV Zrt.-nek van egy olyan leányvállalata, amelynek a karbantartás a fő feladata, ilyen munkákra – értékhatártól függetlenül – nem kell közbeszerzési eljárást lefolytatnia. Ez történt a két és fél évre kötött szerződés (.pdf-ben itt találja) esetében is, a megbízás pályáztatás nélkül, közvetlenül a MÁV FKG Kft.-hez került.

A közbeszerzés elhagyása az érintett cégeknek könnyebbség, a közpénzek útjának követését azonban nehezíti, mert amíg egy pályáztatásnál jobb esetben feltüntetik a munkába bevont alvállalkozókat, addig a házon belüli megbízásnál nem.

A 24.hu információi szerint a MÁV pályakarbantartási munkálataiba is bevontak alvállalkozót, így közérdekű adatigényléssel kértük ki e cégek listáját. Az állami vasútvállalat válaszában azt közölte, hogy

a MÁV FKG Kft. a vágányköszörülési feladatok elvégzésére bevonta a V-Híd Vagyonkezelő Kft.-t.

Ez pedig megerősítette korábbi értesüléseinket, amely szerint a hatalmas megbízás nyertese ugyan egy állami cég, alvállalkozói szinten azonban Mészáros Lőrinc birodalmába ütközünk.

A V-Híd Vagyonkezelő Kft. tulajdonosa az a V-Híd Építő Zrt., amelyet 2018-ban vásárolt meg Mészáros Lőrinc és felesége, Mészárosné Kelemen Beatrix. Hogy cégük pontosan mennyi pénzhez jut a 20 milliárdos keretből, azt csak a szerződés lejárta után lehet megállapítani.

Mindenesetre aggályos, hogy a MÁV arra hivatkozva hagyja el a közbeszerzést, hogy van karbantartó cége, ám a közpénz egy része mégis Mészárosék cégéhez kerül.

A V-Híd életében a mostani, állami megbízás bizonyára a kisebbek közül való: nemrég a G7.hu írta meg, hogy a Mészáros-cég csaknem 55 milliárd forintért épít vasútvonalat a debreceni BMW-gyárhoz. Azonban még ez is eltörpülhet a leginkább kínai hitelből épülő Budapest-Belgrád vasútvonal kivitelezése mellett, amelyet két kínai cég mellett Mészáros RM International Zrt. nevű érdekeltsége nyert el. Alvállalkozói szinten itt minden jól ismert Mészáros-rokon érdekeltsége megjelenik, a bevont cégek egyike pedig ugyancsak a V-Híd Zrt.

A Rákos-Hatvan vasútvonal 150 milliárd forintos felújítási munkálatainál nem volt ilyen egyértelmű a helyzet, a hatalmas munkát látszólag a felcsúti birodalomtól független cégek végezték, csak később nyomozta ki a 24.hu, hogy alvállalkozóként több Mészáros-közeli cég is pénzhez jutott, ráadásul a dollármilliárdos vejének, Homlok Zsoltnak a bevonásával.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat MÁV Mészáros Lőrinc vasút Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.