Történetének legnagyobb, 32 százalékos egynapos tőzsdei árfolyamzuhanását szenvedte el a kanadai Bombardier január 16-án, miután a cég a várakozásokat alulmúló utolsó negyedéves értékesítési adatokat tett közzé, és bejelentéséből kiderült, hogy teljesen kiszállhat az eredetileg általa elkezdett, pár éve az Airbusszal közösen vitt A220-as programból. Ez jelentős leírást hozhat magával, és a cég hosszú ideje maga előtt görgetett problémáival együtt a Bloomberg cikke szerint ismét a szakadék szélére juttatta a vállalatot.
A Bombardier évtizedek óta a világ vasúti és légi iparának egyik meghatározó márkaneve, illetve gyártója, és előbbi ágazatával Magyarországon is jelen van. A Nógrád megyei Mátranovákon 1969 és 1980 között a Ganz-Mávag épített acélszerkezetgyárat, amelyet 2005-ben vásárolt meg a Bombardier, manapság mozdonyok, motorvonatok, villamosok és metrók forgóvázkereteit állítják elő az üzemben. A kölcsönzött dolgozókkal együtt mintegy 650 embert foglalkoztat, 2018-ban közel 13 milliárd forintos – szinte kizárólag csoporton belüli exportból származó – árbevétel mellett 244 milliós profitot termelt.
A vállalat gondjai jelentős részben arra a repülőgép-fejlesztésre vezethetők vissza, amelynek pedig épp hogy ki kellett volna húznia a slamasztikából. Az addig inkább csak kisebb repülőgépeket építő Bombardier az eredetileg C Series névre hallgató típussal be akart törni a közepes méretű utasszállítók – Airbus A320 és Boeing 737 által uralt – piacára, a teljesen új fejlesztéseknél szinte garantáltan előforduló késések és költségtúllépések azonban borzasztóan megterhelték a céget. Ebben az esetben a költségek 6 milliárd dollárra kúsztak fel, és kétségessé vált, hogy képes lesz-e a cég fizetni az adósságait.
A válságos helyzet miatt a vállalat 2016-ban több ezer ember elbocsátását jelentette be, a kanadai Quebec tartomány kormánya pedig egymilliárd dollárt tolt be a C Series fejlesztésébe, amiért cserébe 49 százalékos részesedést kapott a programban. Ez sem volt azonban elég, ezért a Bombardier kénytelen volt beengedni a rivális Airbust, amely 50,01 százalékos részesedést szerzett az A220-ra átnevezett géphez kapcsolódó programban. A Bombardier 31 százalékot tartott meg, míg Quebec 19 százalékot.
A gép egyébként sok szempontból tényleg innovatív, és kapós a piacon: 105 már szolgálatba állt, a megrendelésállomány pedig közel 500 darabos. Csakhogy a program legújabb pénzügyi tervei további befektetést irányoznak elő a gyártás felfuttatása érdekében, ezért kitolódik a megtérülés ideje, illetve csökken annak a várható mértéke is. Ezért jelentette be a Bombardier, hogy felülvizsgálja további részvételét a programban. Ez pedig nem tetszett a részvényeseknek, és az árfolyam azóta sem tért magához.
„A vicc folytatódik. A vállalat egész pályafutásom alatt egy katasztrófa volt, pedig hamarosan nyugdíjba megyek”
– fogalmazta meg véleményét a Bloombergnek egy torontói befektetési tanácsadó cég vezérigazgatója.
A Bombardier legégetőbb problémája a 10 milliárd dolláros adósságállománya, amelynek besorolása mélyen spekulatív szintű. A már idézett közleményben a vállalat vezérigazgatója arról beszélt, hogy jelenleg ennek csökkentését, a tőkehelyzet rendezését tartja a legfontosabb feladatának, keresik azokat a lehetőségeket, amelyek révén gyorsabban építhetik le az adósságállományt.
A cég üzletágai közül a légcsavaros repülőgépekkel foglalkozót már tavaly eladta 300 millió dollárért, akárcsak a regionális üzleti gépekét 550 millióért. Ezek után már csak a nagy hatótávolságú business jetek és kisebb-közepes utasszállítók, valamint a vasúti ágazat maradt, igaz, az utóbbiból is eladtak már 30 százalékot 2015-ben egy quebeci befektetési alapnak. A két divízió nagyjából a forgalom fele-felét adja, a vasúti 2018-ban konkrétan 8,3 milliárd dollárt termelt.*A repülési részleg 7,5 milliárdot hozott. Az üzemi eredmény 400, a kamatok, adózás és értékcsökkenés előtti eredmény 830 millió dollár lett a nem végleges adatok szerint.
Az amerikai üzleti hírügynökségnek nyilatkozva egy kanadai professzor azt is felvetette, hogy elképzelhető, hogy a megmaradt két üzletág egyikétől is meg kell majd válnia a társaságnak, hogy rendezze anyagi (cash flow) helyzetét. A Bloomberg múlt héten egy másik anyagában arról írt, hogy tapogatózó tárgyalások kezdődtek a Bombardier és az Alstom vasúti ágazatának egyesítéséről. Nehéz azonban elképzelni, hogy miután az uniós versenyhatóság tavaly elkaszálta az Alstom és a Siemens vasúti részlegének egyesítését, most elfogadna egy hasonló koncentrációval járó üzletet.
A mátranováki egység jövője a Bombaerdier vasúti ágazatának németországi központjából kapott válaszok alapján egyelőre biztosnak tűnik, az itteni vezetés előrejelzése szerint 2021 végéig tele lesznek munkával. A magyar cég tavalyi gazdálkodásáról nem árultak el semmit, csak a cég egész vasúti ágazatáéról, miszerint tavaly 32 milliárd euróra nőtt a megrendelésállomány, és a cash-flow-termelés továbbra is egészséges szintű maradt. A pénzügyi helyzet javításával kapcsolatban azt írták, hogy ez a korábban gondoltnál több időt vesz majd igénybe, de a lehetőségek gyors áttekintése után megteszik a szükséges lépéseket.
Viszonylag hosszú időn keresztül egyébként nem a mátranováki volt a Bombardier egyetlen hazai egysége. A Dunakeszi Járműjavító 2002 óta tartozott a csoporthoz, egészen 2014 őszéig, amíg az állam meg nem vette a Bombardier többségi részesedését. A cég neve itthon még két vasúti járművel kapcsolatban lehet ismerős. A MÁV 2010-12 között szerzett be 25 darab Traxx villamos mozdonyt a Bombardier-től, ezek manapság is megbízhatóan szolgálnak. A 2006-ban vett tíz Talent motorvonattal sokkal rosszabbak a tapasztalatok – időnként csak három-négy volt üzemképes –, remélhetőleg a tavaly eldöntött főjavítást követően javul majd a használhatóságuk.
A cég indult a GYSEV kilencdarabos mozdonytenderén is, de alulmaradt a Siemensszel szemben. A MÁV közbeszerzésének köszönhetően azonban adott a javítási lehetőség, nem is kicsi: az állami vasúttársaság 115 villamos mozdonyt akar venni, ami már nemzetközi léptékben is figyelemre méltó mennyiség, a siker megdobná az egész Bombardier megrendelésállományát.
Vállalat
Fontos