Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. január 23. 10:54 Vállalat

Az MNB szerint is volt, aki korábban tudott a nagy T-Systems üzlet bukásáról

A pénzügyi szervezeteket felügyelő jegybanknak is feltűnt, hogy milyen érdekes körülményei voltak a tőzsdén annak, hogy decemberben meghiúsult a legnagyobb tavalyi informatikai ügylet, a T-Systems tervezett tulajdonosváltása. A Magyar Nemzeti Bank csütörtökön közleményben tájékoztatta a közvéleményt, hogy a decemberi események miatt a Jászai Gellért, illetve Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó 4iG-t ötmillió forintra bírságolta, a T-Systems reménybeli eladóját, a Magyar Telekomot pedig kritikával illette.

Mint emlékezetes, az informatikai cég árfolyama már novemberben végén elindult lefelé a szokásosnál nagyobb tőzsdei forgalom mellett, pedig csak december 10-én a tőzsdezárás után jelentették be az ügylet meghiúsulását.

 

Az MNB tulajdonképpen azt vizsgálta, hogy történt-e bennfentes kereskedelem, azaz előfordulhatott-e, hogy valakik idő előtt tudtak az ügylet meghiúsulásáról és ebből hasznot húztak. A felek ugyanis nem jelentették be a fejleményeket a tőzsdén azonnal, pedig ilyenkor a szabályok szerint meg kell indokolniuk a késlekedés okát, és küldeniük kell egy listát arról, hogy kik tudtak idő előtt a dologról.

A felügyelet elsősorban a „bennfentes információ keletkezésének pontos időpontjára” volt kíváncsi, tehát arra, mikor dőlt el, hogy mégsem lesz semmi az adásvételből. Ezzel kapcsolatban tettek fel kérdéseket a 4iG-nek és a Magyar Telekomnak is. A vizsgálat legfontosabb megállapítása pedig az lett, hogy

„a 4iG tévesen határozta meg, hogy valójában mikor keletkezett az ügylet lezárására vonatkozó bennfentes információ.”

Azaz úgy tűnik, a kormányközeli informatikai cégnél egyesek korábban is tudhattak a tranzakció törléséről. Ez azért aggályos, mert egy ilyen információ természetesen hatással van az érintett cégek részvényeinek árfolyamára: ha valaki előbb tudja, mások kárára nyerhet. Például ha egy piaci szereplő néhány nappal a hivatalos bejelentés előtt értesül egy cég tervezettnél magasabb profitjáról, akkor sokat nyerhet azzal, hogy bevásárol a vállalat papírjaiból, hiszen azok jó eséllyel a bejelentés után drágulni fognak.

A 4iG-nél ellentétes irányú mozgás történt, azaz csökkent a papírok árfolyama, érdekes módon azonban ez a folyamat már napokkal a bejelentés előtt elkezdődött. Korábban írtunk róla, hogy akkor nagyon úgy tűnt: valaki idő előtt sejthette, mi következik. A 4iG részvényeivel ugyanis nagyon felpörgött a kereskedés a bejelentést megelőző napokban. Szeptember és december között naponta jellemzően 100 ezernél kevesebb 4iG részvény cserélt gazdát a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT), a félmilliós forgalmat pedig csak háromszor érték el ebben a három hónapban. A T-Systems ügylet bukásának hivatalos bejelentése előtti napokban azonban zsinórban hatszor lépte át ezt a szintet a forgalom, sőt volt olyan nap, amikor 1,1 millió részvényt adtak-vettek a BÉT-en.

Másfél hét alatt 5,2 millió részvény váltott tulajdonost, ami 4 milliárd forintos forgalmat jelent, és mivel közben hatalmasat esett az árfolyam, ennyi részvénynél több százmillió forint volt az értékbeli különbség a zuhanás kezdete és a nagy bejelentés között.

Ezért tényleg fontos kérdés, hogy mikor keletkezett a bennfentes információ, és ki tudhatott arról. A korábbi elbeszélések szerint a tárgyalások megszakításáról a 4iG döntött, és úgy tudjuk, hogy erről hivatalosan csak egy nappal a bejelentés előtt tájékoztatták a Magyar Telekomot, ahol egyébként meg is lepődtek a szerintük hirtelen fordulaton. Utóbbi cég egyébként az MNB vizsgálata szerint jól is határozta meg, mikor jutott a bennfentes infók birtokába.

Érdekesebb kérdés azonban, hogy mikor történt meg ugyanez a 4iG-nél. Ebből a szempontból kifejezetten érdekes adalék, hogy Mészáros Lőrinc és Jászai Gellért a napi.hu akkori beszámolója szerint nagyjából egy héttel a bejelentés előtt hosszasan tárgyalt a budapesti Four Seasons szállodában. A lap egy olvasói fotót is közölt a 4iG két nagytulajdonosáról.

A találkozó azért keltett nagy érdeklődést, mert ekkor már jó ideje tartotta magát az a pletyka, hogy a két milliárdos összekülönbözött, és akár ennek cáfolatát is lehetett látni a találkozóban. A T-Systems ügylet meghiúsulása, és a mostani MNB határozat – még ha a bírság mértéke megdöbbentően alacsony is – némileg más megvilágításba helyezi a történteket.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat 4iG Mészáros Lőrinc Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Stubnya Bence
2025. március 26. 16:21 Pénz, Vállalat

Máltai bankot venne az OTP a helyi sajtó értesülése szerint

Az értesülést az OTP nem kommentálja, de ha tényleg megvenné a HSBC helyi leányát, ez lehetne az első Kelet- és Közép-Európán kívüli leányvállalata.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.