Úgy tűnik, a tavalyi év fordulópont volt a svédországi közlekedésben, ami egyben egy apró lépést is előrejelezhet a klímaváltozás elleni globális fellépésben. Először csökkent a repülőgépen utazók száma Svédországban, ráadásul rögtön számottevő mértékben. Tavaly kétmillió emberrel kevesebben ültek repülőn Svédországban, ami 3,5 százalékos csökkenés a tavalyi rekordévhez képest.
A legnagyobb svéd repülőtereket üzemeltető állami cég, a Swedavia pénteken publikálta a tavalyi utasszámokat. Ezekből az is kitűnik, hogy főleg a belföldi forgalom esett vissza látványosan. Míg a nemzetközi forgalom 2,5 százalékkal csökkent az előző évhez képest, a belföldi közel kilenc százalékkal.
A tavalyi volt az első év, amikor a nemzetközi utasszám csökkent, a belföldi forgalom csökkenése már 2018-ban elkezdődött. Két év alatt 14 millióról 12,4 millióra esett a belföldi repülőutasok száma, ami 12 százalékos visszaesés.
A Swedavia azt írta megkeresésemre, hogy a csökkenésnek számos oka van. Szerepet játszik benne egy 2018-ban bevezetett repülési adó, a gyenge svéd korona, a visszaeső gazdaság és a klímaváltozástól való félelem. A repülési adót környezetvédelmi okokból vezették be két évvel ezelőtt. Egy EU-n belüli út után 6 eurót (2000 forintot) kell fizetni, az unión kívüli repülésre pedig 25 eurót (8300 forintot).
Az adóztatásra azért van szükség, mert a repülés a hajózás mellett a leginkább környezetszennyező utazási mód. Egyénileg egy távoli – jellemzően repülős – utazással tudunk leginkább ártani a Föld éghajlatának. Egy New York-i oda-vissza repülőút fejenként nagyjából három négyzetméterrel csökkenti a sarkvidéki jégtakarót.
A turizmus a klímaváltozás egyik legjelentősebb okozójává vált, az összes üvegházhatású gáz nyolc százalékáért felel. A repülőjegyek drasztikus árzuhanása és néhány további ok miatt jelentős mértékben bővült az iparág, 2018-ban háromszor annyian repültek, mint húsz éve.
Svédországgal szemben a világ nagy részén, így Magyarországon is gond van a repülés adóztatásával. Ahogy korábban írtunk róla, Magyarországon nincs semmilyen olyan adó, amelyik a leginkább környezetszennyező utazási formát érintené. Abszurd módon több adót fizet a gyalogos vagy a kerékpáros is, mint aki repülőre száll.
A repülés nemcsak a legmagasabb egy főre jutó szén-dioxid-kibocsátása miatt a leginkább környezetszennyező utazási mód. A repülésnél ugyanis más szennyezőanyagok – mint a nitrogén-oxidok vagy a kén-dioxid – többszörösére növelik a szén-dioxid által okozott káros hatásokat. Emellett a közvetlenül a légtérben kibocsátott szén-dioxidnak jóval maradandóbb hatása van, mint a Földön, mivel nincsenek fák vagy tengerek, amelyek megkössék.
A svéd repülési adót egyébként a lakosság többsége is támogatta. A svéd repülési szokásokról szóló cikkek elmaradhatatlan megjegyzése, hogy a repülés környezetvédelmi okokból fakadó kerülése már a nyelvtanba is bekúszott. A flygskam, azaz repülési szégyen a svéd értelmező szótárban is helyet kapott.
Ahogy korábban írtunk róla, a svéd állam nemcsak a repülési adóval próbálja átterelni az embereket a kevésbé környezetszennyező utazási módokra. A svéd kormány ősszel arra utasította az állami közlekedési hatóságot (Trafikverket), hogy készítsen hatástanulmányokat, illetve terveket arra, hogy Svédország és Európa egyes nagyvárosai között naponta közlekedő éjszakai vonatjáratokat indítsanak.
Élet
Fontos