Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. január 10. 16:43 Élet, Világ

Svédországban sok százezren nem ültek repülőre a klímaváltozás miatt

Úgy tűnik, a tavalyi év fordulópont volt a svédországi közlekedésben, ami egyben egy apró lépést is előrejelezhet a klímaváltozás elleni globális fellépésben. Először csökkent a repülőgépen utazók száma Svédországban, ráadásul  rögtön számottevő mértékben. Tavaly kétmillió emberrel kevesebben ültek repülőn Svédországban, ami 3,5 százalékos csökkenés a tavalyi rekordévhez képest.

A legnagyobb svéd repülőtereket üzemeltető állami cég, a Swedavia pénteken publikálta a tavalyi utasszámokat. Ezekből az is kitűnik, hogy főleg a belföldi forgalom esett vissza látványosan. Míg a nemzetközi forgalom 2,5 százalékkal csökkent az előző évhez képest, a belföldi közel kilenc százalékkal.

 

A tavalyi volt az első év, amikor a nemzetközi utasszám csökkent, a belföldi forgalom csökkenése már 2018-ban elkezdődött. Két év alatt 14 millióról 12,4 millióra esett a belföldi repülőutasok száma, ami 12 százalékos visszaesés.

A Swedavia azt írta megkeresésemre, hogy a csökkenésnek számos oka van. Szerepet játszik benne egy 2018-ban bevezetett repülési adó, a gyenge svéd korona, a visszaeső gazdaság és a klímaváltozástól való félelem. A repülési adót környezetvédelmi okokból vezették be két évvel ezelőtt. Egy EU-n belüli út után 6 eurót (2000 forintot) kell fizetni, az unión kívüli repülésre pedig 25 eurót (8300 forintot).

Az adóztatásra azért van szükség, mert a repülés a hajózás mellett a leginkább környezetszennyező utazási mód. Egyénileg egy távoli – jellemzően repülős – utazással tudunk leginkább ártani a Föld éghajlatának. Egy New York-i oda-vissza repülőút fejenként nagyjából három négyzetméterrel csökkenti a sarkvidéki jégtakarót.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMit mérlegeljünk egy utazásnál, ha tenni akarunk a klímaváltozás ellen?Tényleg ennyire káros repülni? A vonat mindennél környezetbarátabb? Mikor érdemes autóba ülni? Néhány szempont az utazáshoz a klímát féltőknek.

A turizmus a klímaváltozás egyik legjelentősebb okozójává vált, az összes üvegházhatású gáz nyolc százalékáért felel. A repülőjegyek drasztikus árzuhanása és néhány további ok miatt jelentős mértékben bővült az iparág, 2018-ban háromszor annyian repültek, mint húsz éve.

Svédországgal szemben a világ nagy részén, így Magyarországon is gond van a repülés adóztatásával. Ahogy korábban írtunk róla, Magyarországon nincs semmilyen olyan adó, amelyik a leginkább környezetszennyező utazási formát érintené. Abszurd módon több adót fizet a gyalogos vagy a kerékpáros is, mint aki repülőre száll.

 

A repülés nemcsak a legmagasabb egy főre jutó szén-dioxid-kibocsátása miatt a leginkább környezetszennyező utazási mód. A repülésnél ugyanis más szennyezőanyagok – mint a nitrogén-oxidok vagy a kén-dioxid – többszörösére növelik a szén-dioxid által okozott káros hatásokat. Emellett a közvetlenül a légtérben kibocsátott szén-dioxidnak jóval maradandóbb hatása van, mint a Földön, mivel nincsenek fák vagy tengerek, amelyek megkössék.

A svéd repülési adót egyébként a lakosság többsége is támogatta. A svéd repülési szokásokról szóló cikkek elmaradhatatlan megjegyzése, hogy a repülés környezetvédelmi okokból fakadó kerülése már a nyelvtanba is bekúszott. A flygskam, azaz repülési szégyen a svéd értelmező szótárban is helyet kapott.

Ahogy korábban írtunk róla, a svéd állam nemcsak a repülési adóval próbálja átterelni az embereket a kevésbé környezetszennyező utazási módokra. A svéd kormány ősszel arra utasította az állami közlekedési hatóságot (Trafikverket), hogy készítsen hatástanulmányokat, illetve terveket arra, hogy Svédország és Európa egyes nagyvárosai között naponta közlekedő éjszakai vonatjáratokat indítsanak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Világ klímaváltozás repülés Svédország Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.