Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2019. október 17. 16:30 Vállalat

Trükkösen oldotta meg a versenyhivatal az Emag és az Edigital összeolvadásának feladványát

A két legnagyobb magyar webáruház, a magyar Extreme Digital és a román központú, de a dél-afrikai Naspers tulajdonában lévő Emag tavasszal bejelentett egyesülésének az volt a feltétele, hogy a Gazdasági Versenyhivatal  (GVH) is rábólintson a fúzióra. A hivatal csütörtöki közleménye alapján ez megtörtént, azonban a döntés azért is érdekes, mert ezzel egy érdekes elméleti kérdést is megválaszoltak.

Márciusi cikkünkben azt írtuk, attól függ majd a GVH döntése, hogy a hivatal elképzelése szerint létezik-e külön online kereskedelmi piac, vagy sem.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNehéz feladványt kell megoldani az Emag és az Edigital összeolvadásánálA versenyhivatalnak fel van adva a lecke, most kiderül, hogy Magyarországon önálló piacnak számít az online bolt, vagy csak a kiskereskedelem egy szelete.

Ha külön piacnak számít, akkor az összeolvadás problémás lehet, ha nem, akkor nem lesz akadálya. A vizsgálat arra jutott, hogy a műszaki cikkek vonatkozásában az online és a hagyományos bolti kereskedelem nem különül el.

Viszont a GVH szerint valójában valószínűleg akkor se lenne problémás az összeolvadás, ha ez nem így lenne.

A versenyhivatal szerint az online és offline is kereskedő boltok jellemzően egységes árazást használnak, és a magyar fogyasztók “kiemelt jelentőséget tulajdonítanak” annak, hogy az online boltoknak vannak-e offline boltjai is. Egyébként a romániai központú Emag szempontjából pont az volt az egyesülés melletti egyik legnagyobb érv, hogy az Edigitalnak 16 frekventált helyen lévő boltja van, ilyennel a román cég ugyanis egyáltalán nem rendelkezett.

A vizsgálat során egyébként piaci szereplőket és beszállítókat is megkérdeztek, és a versenyhivatal szerint az ő vélekedésük is azt erősítette, hogy nincs külön online és fizikai piac, és egy piackutató cég tanulmánya is ezt az elképzelést erősítette.

A két cég részesedése a GVH szerint együtt nem éri el a 20 százalékot ezen a piacon, ez alatt pedig a versenyhivatal szerint nem kell attól tartani attól, hogy az összeolvadás akadályozni fogja a versenyt.

Ahogy az ábrán is látszik, az online szegmens bővülése nagyon látványos a teljes kiskereskedelemben belül, az alszegmens nyolc év alatt csaknem 12-szeresére növelte a forgalmát.

A GVH szerint egyébként valójában akkor sem kellett volna megtorpedózniuk az egyesülést, ha az műszakicikk-piac online része külön piacnak számítana. A GVH szerint a kiskereskedelemben a fogyasztók árérzékenyek, a termékek árai könnyen összehasonlíthatóak, és attól sem kell tartani, hogy az Edigital beolvadása után az Emag nagyobb beszerzésekkel olyan olcsón tudná adni az árukat, hogy azzal versenytársakat szorítson ki a piacról.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Edigital Emag gvh kiskereskedelem Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.