Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2019. október 17. 16:30 Vállalat

Trükkösen oldotta meg a versenyhivatal az Emag és az Edigital összeolvadásának feladványát

A két legnagyobb magyar webáruház, a magyar Extreme Digital és a román központú, de a dél-afrikai Naspers tulajdonában lévő Emag tavasszal bejelentett egyesülésének az volt a feltétele, hogy a Gazdasági Versenyhivatal  (GVH) is rábólintson a fúzióra. A hivatal csütörtöki közleménye alapján ez megtörtént, azonban a döntés azért is érdekes, mert ezzel egy érdekes elméleti kérdést is megválaszoltak.

Márciusi cikkünkben azt írtuk, attól függ majd a GVH döntése, hogy a hivatal elképzelése szerint létezik-e külön online kereskedelmi piac, vagy sem.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNehéz feladványt kell megoldani az Emag és az Edigital összeolvadásánálA versenyhivatalnak fel van adva a lecke, most kiderül, hogy Magyarországon önálló piacnak számít az online bolt, vagy csak a kiskereskedelem egy szelete.

Ha külön piacnak számít, akkor az összeolvadás problémás lehet, ha nem, akkor nem lesz akadálya. A vizsgálat arra jutott, hogy a műszaki cikkek vonatkozásában az online és a hagyományos bolti kereskedelem nem különül el.

Viszont a GVH szerint valójában valószínűleg akkor se lenne problémás az összeolvadás, ha ez nem így lenne.

A versenyhivatal szerint az online és offline is kereskedő boltok jellemzően egységes árazást használnak, és a magyar fogyasztók “kiemelt jelentőséget tulajdonítanak” annak, hogy az online boltoknak vannak-e offline boltjai is. Egyébként a romániai központú Emag szempontjából pont az volt az egyesülés melletti egyik legnagyobb érv, hogy az Edigitalnak 16 frekventált helyen lévő boltja van, ilyennel a román cég ugyanis egyáltalán nem rendelkezett.

A vizsgálat során egyébként piaci szereplőket és beszállítókat is megkérdeztek, és a versenyhivatal szerint az ő vélekedésük is azt erősítette, hogy nincs külön online és fizikai piac, és egy piackutató cég tanulmánya is ezt az elképzelést erősítette.

A két cég részesedése a GVH szerint együtt nem éri el a 20 százalékot ezen a piacon, ez alatt pedig a versenyhivatal szerint nem kell attól tartani attól, hogy az összeolvadás akadályozni fogja a versenyt.

Ahogy az ábrán is látszik, az online szegmens bővülése nagyon látványos a teljes kiskereskedelemben belül, az alszegmens nyolc év alatt csaknem 12-szeresére növelte a forgalmát.

A GVH szerint egyébként valójában akkor sem kellett volna megtorpedózniuk az egyesülést, ha az műszakicikk-piac online része külön piacnak számítana. A GVH szerint a kiskereskedelemben a fogyasztók árérzékenyek, a termékek árai könnyen összehasonlíthatóak, és attól sem kell tartani, hogy az Edigital beolvadása után az Emag nagyobb beszerzésekkel olyan olcsón tudná adni az árukat, hogy azzal versenytársakat szorítson ki a piacról.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Edigital Emag gvh kiskereskedelem Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.