Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. augusztus 28. 10:25 Élet

Van, ahol már múzeumba küldték a benzint és a gázolajat

A világ valószínűleg első olyan múzeuma nyílt meg múlt héten Stockholmban, amely a fosszilis energiahordozók közlekedésben betöltött szerepét mutatja be. Nemcsak ehhez kapcsolódó tárgyi emlékek láthatók a 19. századtól kezdve, hanem például szagolni is lehet különböző üzemanyagokat.

A dolog elsőre meglehetősen furcsának tűnhet, hiszen a kőolajszármazékok jelenleg is uralják a közlekedést. A repülésben, a hajózásban és a közúti fuvarozásban egyelőre szinte észrevehetetlenül kicsi az alternatívák szerepe, és a személyautózásban is csak az utóbbi pár évben kezdett elterjedni az elektromos meghajtás. A Bloomberg előrejelzése szerint ugyanakkor 2040-ben már 57 százalékos lesz a technológia részesedése az újautó-eladásokban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA villanyautók piaca őrült gyorsan növekszik, de a leginkább azért, mert még mindig kevés van belőleAz eladási adatok szerint még nagyon messzinek tűnik az elektromos autók igazi térhódítása. Magyarországon nagyon megy a piac, de még mindig nem érte el a 2008-as szintet.

Mivel a klímavédelmi célok eléréséhez erre is szükség van, a hajók, teherautók és buszok esetében is sokan dolgoznak az alternatív meghajtások fejlesztésén. Ha a párizsi klímaegyezményben foglaltak teljesülnek, az olaj iránti kereslet a következő évtized közepén eléri csúcsát, attól kezdve fokozatosan csökken majd.

„A fosszilis üzemanyagok múzeumában mindenki megtapasztalhatja azokat a hangokat, szagokat, kulturális jelenségeket, amelyek el fognak tűnni”

– fogalmazott Susanna Hurtig, a múzeum ötletével előálló Vattenfall svéd energetikai vállalat észak-európai e-mobilitási vezetője. A cég szerint a kőolajszármazékok egyetlen generáció alatt kiveszhetnek a mindennapi közlekedésből.

Mivel benzint vagy gázolajat már nem fogunk tankolni a Vattenfall szerint, berendeztek egy benzinkút-másolatot is az ingyenesen látogatható múzeumban. A látogatók hallhatják is a belső égésű motorok – ma még persze nagyon is ismerős – hangját, és az autózás popkulturális vonatkozásaiban is elmerülhetnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem az elektromos autóktól kell félniük az olajtermelőknekHáromszor annyi olaj felhasználását teszik feleslegessé a világban az elektromos buszok, mint az ugyanilyen meghajtású személyautók.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet benzin gázolaj múzeum stockholm Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. május 5. 05:32 Élet, Világ

Már egészen messziről is átjárnak a magyarok Szlovákiába élelmiszerért

Tényleg megéri 80-100 kilométerről rendszeresen kijárni cigiért, sörért, sajtért és sok minden másért? Egyre többen gondolják úgy, hogy igen.

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. május 7. 11:08 Adat, Közélet

Magyar egészségügy 2024: inkasszó, eszközhiány, 100 milliárdos adósság

A magyar tulajdonban lévő egészségügyi beszállító cégek lehetnek a kórházi adósságállomány folyamatos növekedésének vesztesei. Több vállalat is elhagyhatja a piacot.

Jandó Zoltán
2024. május 6. 14:24 Adat, Vállalat

Most látszik, mennyire megütötte az oroszokat, hogy nem veszik a gázukat Európában

Az európai piac összeomlása miatt lett közel negyed évszázadnyi nyereséges működés után 2023-ban veszteséges a Gazprom orosz gázóriás.

Jandó Zoltán
2024. május 6. 05:32 Pénz, Vállalat

Nem a Gazprommal lesz a politikai haszonszerzés eszköze a Fradi és a magyar labdarúgás

Mert már régen az. A magyar futballban soha nem alakult ki valódi szponzoráció. A Fidesz hatalomra kerülését követően a baráti pénzeket a politikai motiváció váltotta fel.