Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. augusztus 28. 10:25 Élet

Van, ahol már múzeumba küldték a benzint és a gázolajat

A világ valószínűleg első olyan múzeuma nyílt meg múlt héten Stockholmban, amely a fosszilis energiahordozók közlekedésben betöltött szerepét mutatja be. Nemcsak ehhez kapcsolódó tárgyi emlékek láthatók a 19. századtól kezdve, hanem például szagolni is lehet különböző üzemanyagokat.

A dolog elsőre meglehetősen furcsának tűnhet, hiszen a kőolajszármazékok jelenleg is uralják a közlekedést. A repülésben, a hajózásban és a közúti fuvarozásban egyelőre szinte észrevehetetlenül kicsi az alternatívák szerepe, és a személyautózásban is csak az utóbbi pár évben kezdett elterjedni az elektromos meghajtás. A Bloomberg előrejelzése szerint ugyanakkor 2040-ben már 57 százalékos lesz a technológia részesedése az újautó-eladásokban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA villanyautók piaca őrült gyorsan növekszik, de a leginkább azért, mert még mindig kevés van belőleAz eladási adatok szerint még nagyon messzinek tűnik az elektromos autók igazi térhódítása. Magyarországon nagyon megy a piac, de még mindig nem érte el a 2008-as szintet.

Mivel a klímavédelmi célok eléréséhez erre is szükség van, a hajók, teherautók és buszok esetében is sokan dolgoznak az alternatív meghajtások fejlesztésén. Ha a párizsi klímaegyezményben foglaltak teljesülnek, az olaj iránti kereslet a következő évtized közepén eléri csúcsát, attól kezdve fokozatosan csökken majd.

„A fosszilis üzemanyagok múzeumában mindenki megtapasztalhatja azokat a hangokat, szagokat, kulturális jelenségeket, amelyek el fognak tűnni”

– fogalmazott Susanna Hurtig, a múzeum ötletével előálló Vattenfall svéd energetikai vállalat észak-európai e-mobilitási vezetője. A cég szerint a kőolajszármazékok egyetlen generáció alatt kiveszhetnek a mindennapi közlekedésből.

Mivel benzint vagy gázolajat már nem fogunk tankolni a Vattenfall szerint, berendeztek egy benzinkút-másolatot is az ingyenesen látogatható múzeumban. A látogatók hallhatják is a belső égésű motorok – ma még persze nagyon is ismerős – hangját, és az autózás popkulturális vonatkozásaiban is elmerülhetnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem az elektromos autóktól kell félniük az olajtermelőknekHáromszor annyi olaj felhasználását teszik feleslegessé a világban az elektromos buszok, mint az ugyanilyen meghajtású személyautók.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet benzin gázolaj múzeum stockholm Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.