Hírlevél feliratkozás
Cser Tamás
2019. augusztus 26. 09:14 Pénz

Megöli az internet az európai plázákat?

(A szerző a Hold Alapkezelő vezető portfóliókezelője, partnere, az Alapblog szerzője.)

Az elmúlt hónapok befektetési hangulatát alapvetően a következő gondolati séma vezérelte: ugyan van egy kis lassulás a világgazdaságban, de a nagyobb gondot megakadályozza a jegybankok agresszív monetáris lazítása. Így a kötvényhozamok jelentősen lejöttek, miközben a részvénypiacok emelkedtek. Ez a „goldilocks” állapot elméletileg nagyon kedvező az ingatlanbefektetéseknek.

Még sincs egyöntetű lelkesedés az európai ingatlanpiacon. Ugyanis míg az irodák árát hajtja fel a negatív kamatok által kiváltott befektetői hozamkeresés, addig a kereskedelmi ingatlanok árai komoly esésbe kezdtek. Itt a hozamvadászatot felváltotta az internettől való strukturális félelem. Az alábbi ábra mutatja az európai (nem lakó-) ingatlanpiac két fő szegmensének teljesítményét az elmúlt három évben. Míg irodával közel 40 százalékot lehetett keresni ezen időszak alatt, addig plázával ugyanekkora veszteség jött össze.

Az internetes vásárlás (amely ma nagyjából a kiskereskedelmi forgalom 10 százalékát teszi ki a fejlett világban, és évente körülbelül egy százalékponttal nő) terjedése természetesen nem jó a kereskedelmi ingatlanoknak. Az online elköltött pénz nem növeli a tortát, hanem elveszi a forgalmat a többi csatornától. A plázák idővel lecsökkenő látogatottsága pedig növekvő üresedéshez és csökkenő bérleti díjakhoz vezethet. Az Egyesült Államokban például idén már jóval több bolt zár be, mint a korábbi években, noha még jól működik a gazdaság, nő a lakossági fogyasztás.

A másik oldalról nézve azonban valószínűtlen, hogy belátható időn belül tömegével tűnnének el a plázák. Egyrészt sok termék vásárlásánál fontos a fizikai kipróbálás, másrészt a vásárlás mellett a kereskedelmi ingatlanok egyre nagyobb arányban viszonylag könnyen megfizethető szórakozást is nyújtanak (étkezés, mozi, egyéb szolgáltatások).

Az is megfigyelhető, hogy sok, eredetileg csak online értékesítésre létrejött kereskedő (például az Amazon) kezd fizikai boltnyitásokba, hogy erősítse a brand ismertségét/imázsát. Ez a folyamat felértékeli a jó lokációjú és minőségű (prime) ingatlanokat a másodlagos, rosszabb plázákhoz képest. Ez utóbbiak körében kezdődött el egyre több bezárás, elsősorban az USA-ban. A kereskedelmi ingatlanokat tulajdonló vállalatok körében eléggé uralkodó stratégia, hogy próbálják eladni a nem prime, bizonytalan jövőjű eszközeiket, akár alacsony árazás mellett is.

A plázáktól való félelem azonban újabb sebességi fokozatba kapcsolt az elmúlt pár negyedévben. Az utálat már kezd átterjedni a legprémiumabb eszközökre is. Az alábbi ábra a legnagyobb és leginkább prime európai plázákat (hozzánk legközelebbi eszközük a bécsi Shopping City Süd) tulajdonló UNIBAIL árfolyamát mutatja az elmúlt három évben. A részvények értéke feleződött három év alatt, gyorsuló esést mutatva az elmúlt időszakban. A jelenlegi részvényárfolyamon vásárolva az ingatlanok 5,7 százalék körüli bérleti díjat generálnak, miközben például egy prime német irodát a piac már 3 százalékhoz közeli megtérüléssel is hajlandó megvenni.

Az európai plázautálatot érdekessé teszi, hogy az USA-ban jelenleg nincs ekkora félelem ezen eszközöktől. Pedig ott sokkal nagyobb kérdés, hogy szükség van-e ennyi plázára, mivel az egy főre eső boltterület sokkal nagyobb, mint Nyugat-Európában (hivatalos adatok szerint az ötszöröse, bár ez valószínűleg eltúlozza a valós különbséget). Ráadásul az online kereskedelem térnyerése is előrébb tart az óceán túlpartján.

Ha a plázatulajdonosokat megkérdezzük, hosszasan tudnak érvelni amellett, miért téves temetni ezen ingatlanokat. Sokkal érdekesebb arra figyelni, mit csinálnak valójában. Ebből a szempontból érdekes fejlemény az elmúlt hetekből, hogy az ATRIUM (az egyik legnagyobb közép-európai kereskedelmi ingatlancég) fő tulajdonosa (Gazit) kivásárlási ajánlatot tett a kisrészvényeseknek, 15-20 százalék prémiummal az akkori piaci árhoz képest. Ők lehetőséget látnak a tőkepiaci plázagyengeségben Közép-Európában.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz ingatlanpiac kiskereskedelem plázák Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.