Talán megtorpanhat a közösségi oldalakon eltöltött idő növekedése a GlobalWebIndex nemrégiben közzétett jelentése szerint. Az idén az internetezők globális átlagban naponta 2 óra 23 percet szántak különböző tevékenységekre a közösségi felületeken, ami mindössze egy perccel több a 2018-as átlagnál. A felmérésbe bevont 45 ország közül húszban csökkent, vagy stagnált ez a mutató, ami trendfordulót jelenthet, hiszen a korábbi évekre dinamikus növekedés volt jellemző. Hét évvel ezelőtt például átlagosan mindössze másfél órát, azaz a jelenleginél 52 perccel kevesebbet töltöttek naponta a közösségi oldalakon a megkérdezettek.
Az elemzés készítői szerint a fordulat magyarázata, hogy az emberek próbálják tartalmasabban eltölteni a napi képernyőidejüket. Ennek eredményeként egyébként a közösségi oldalak is egyre inkább szórakoztató platformokká válnak, és már nem csak hagyományos értelemben vett közösségi tevékenységeket biztosítanak, hanem sokkal inkább a tartalomfogyasztásra koncentrálnak. A felmérésben a megkérdezettek 60 százaléka nyilatkozott például úgy, hogy az elmúlt egy hónapban nézett videót valamelyik közösségi oldalon.
Azok is egyre többen vannak, akik ismerősi körükön túllépve követnek dolgokat. Márkákat és előadókat a megkérdezettek harmada kísér figyelemmel, míg humoristákat, sportolókat és bloggereket nagyjából a negyedük.
Ugyanakkor – különösen a fiatalabb korosztályban – a közösségi média használata már nem feltétlenül olyan tevékenység, amely teljes egészében leköti a figyelmüket. Az ilyen oldalakon átlagosan napi 3 órát eltöltő
16 és 24 év közöttiek közel háromnegyede például tévézés közben is a Facebookon lóg.
A közösségimédia-függőség mértékében az egyes országok között elég komoly eltérések vannak. A legtöbbet a Fülöp-szigeteken élők töltik ilyen oldalakon: bár az országban csökkent tavaly óta az erre szánt idő, még így is napi négy óra felett járnak. Általánosságban elmondható, hogy a feltörekvő államokban sokkal többet lógnak a felhasználók a közösségi oldalakon, mint a fejlettekben: a lista első tizenöt helyezettje közé csak közel- és távol-keleti, afrikai és latin-amerikai országok kerültek be.
A rangsorban az első európai ország Románia, ahol napi két és fél órát töltenek az emberek a közösségi hálón. Magyarország sajnos nem került be a felmérésbe (Kelet-Európából a románokon kívül csak a lengyeleket vonták be), de a korábbi elemzések szerint számottevően valószínűleg nem lógunk ki az európai sorból. Egy 2016-os felmérés alapján a magyarok átlagban 203 percet töltöttek internet előtt, és ennek nagyjából 60 százalékát valamilyen közösségi oldalon. Ez napi 2 órát jelent, ami picit több, mint az Egyesült Államokban, Svédországban vagy éppen Lengyelországban, de kevesebb, mint Portugáliában.
Tech
Fontos