Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. augusztus 16. 15:54 Közélet, Vállalat

Tesla roncsok és klasszikus Ferrari-k házasításából épül fel egy új iparág

Minden összetört Tesla ajándék egy kialakulófélben lévő iparág szereplőinek – ezzel a felütéssel kezdődik a BBC cikke, ami az összetört vagy más okból bontásra ítélt elektromos autók alkatrészeit igazán különleges módon hasznosító cégekre hívja fel a figyelmet. Egyre több vállalkozás foglalkozik ugyanis a modern elektromos hajtásláncok klasszikus, esetleg már old-timer autókba történő beépítésével.

A cégek többnyire a következő receptet követik: a változtatás előtt álló autó eredeti belső égésű motorját és tankját eltávolítják, majd előbbi helyére egy hajdanán volt villanyautó elektromotorját, az utóbbi helyére pedig az akkucsomagját szerelik be. Az eljárás során a igyekeznek a lehető legkevesebb változtatást véghezvinni, és rendszerint úgy oldják meg a szerelést, hogy könnyen visszaállítható legyen az eredeti állapot. Éppen ezért nem ritka, hogy a villanymotort a benzin- vagy dízelmotorhoz tartozó váltóhoz kapcsolják hozzá, miközben az elektromos meghajtáshoz nem lenne szükség erre az alkatrészre sem.

Az egyik, BMW-k, Ferrari-k és Porsche-k átépítésével foglalkozó wales-i vállalkozás vezetője, Richard Morgan elmondta BBC-nek, hogy bár a cége vállalja, hogy megőrzi az átépített kocsik eredeti alkatrészeit, még egyik ügyfele sem jelezte, hogy igényt tartana erre az elmúlt néhány évben. Igaz, a megrendelőit valószínűleg ugyanaz a megfontolás mozgatja, mint Morgant magát a cég alapításakor: az autó adottságainak megfelelő maximális gyorsulást kihozni lehető legegyszerűbb és -olcsóbb technikával. Ehhez pedig kiváló megoldásokat adnak a viszonylag kicsi és kevés alkatrészből álló bontott elektromotorok és akkucsomagok.

Egy másik hasonló, San Diego-i vállalkozás alapítója, Michael Bream hozzátette, hogy egyre terjed a környezettudatosság, ami a kultikus régi autók megítélésének nem tesz túl jót. Bream szerint az átépítéssel megőrizhető az old-timerek népszerűsége, miközben szerinte is sokkal szórakoztatóbbá lehet tenni a használatukat, ami pedig végső soron még többek számára teheti vonzóbbá a veteránautózást. Ráadásul a beszerelés után már könnyen fenntartható technikával és az old-timerek értéknövekedésével számolva kifizetődőbb is lehet egy régi autó használata, mint egy új jármű vásárlása, ami már a szalon elhagyása után is csak a töredékét éri az eredeti vételárának.

Egyelőre még inkább csak egy költséges hóbortnak tűnik az elektromosított veteránozás, átszámítva akár 7-8 millió forintba is belekerülhet az átalakítás. Ez az összeg azonban várhatóan csökkenni fog, mert egyre több tapasztalattal folyamatosan rutinszerűbbé válik a munka, és az elektromos autók térnyerésével a bontott alkatrészekből is egyre több állhat majd rendelkezésre. Egyes cégek pedig már azzal kísérleteznek, hogy miképp lehet használt elektronikai berendezések – például laptopok – akkumulátorait újrahasznosítva létrehozni olyan akkucsomagokat, amelyek elégséges hatótávot biztosítanak a nem mindennapi használatú veteránautók mozgatásához.

Persze rengetegen kritizálják azzal az átalakítást végző cégeket, hogy a munkájukkal elveszik az autók varázsát. A régi nagy benzinmotorok hangja és járása sokak számára örömforrást jelent, azonban a másik oldalról nézve egyre kevesebb városban látják szívesen az ilyen gépkocsikat, és a sok évtizedes technika javítása, karbantartása is növekvő költségekkel jár. Az átépítők pedig, ahogy már fentebb is kiderült, rendszerint nagy hangsúlyt fektetnek az eredeti állapot visszaállíthatóságára, így a történeti hűség sem vész el teljesen.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat autó elektromos autó veterán autó Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.