Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2019. január 2. 17:54 Tech

Hamarosan tényleg repülő dróntaxival süvíthetünk a reptérre

A technológia lényegében készen áll, már csak a gyakorlatba kell ültetni a rendszert. A Die Zeit a Roland Berger tanácsadó cég tanulmánya (pdfalapján azt írta, a legnagyobb valószínűséggel 2020-ban, Dubajban, Los Angelesben, Dallasban és Szingapúrban indulhatnak el az első dróntaxi-helikopterjáratok.

A szolgáltatás 2023-ban élesedhet, vagyis a nagyközönség ekkortól veheti igénybe a dróntaxi-szolgáltatást. Az első időszakban még pilótával repkedhetnek a városokban és az agglomerációban azok, akik nem akarnak a dugóban ülni. 2025-től viszont már pilóta nélküli helikopterek fognak közlekedni. A célállomást egyszerűen csak be kell ütni az applikációba és a gép magától odarepül.

Az elmúlt évtizedekben rengeteg hajmeresztő ötletet kapott fel a világsajtó, amiből aztán semmi sem lett. A Roland Berger szakértői szerint azonban a drónos utasszállítás tényleg el fog terjedni.

A helikopterek elektromosak lesznek, négy propellerrel, vagyis a jelenleg használt drónok mintájára alkotják meg a mérnökök. Néhány év múlva, amikor lezáródnak a tesztek, háromezer ilyen drón lesz, majd számuk 2030-ra 12 ezerre emelkedik. A század közepére már százezer elektromos helikopter szolgálja majd az utasokat a világ nagyvárosaiban.

Budapesten viszont nem valószínű, hogy ez elterjedjen ez a közlekedési eszköz. Elsősorban az olyan nagyvárosokban lesz népszerű, ahol mindennaposak a dugók és megfelelő számú felhőkarcoló áll rendelkezésre. A leszállópályákat ugyanis a magas épületekre, vagy pedig parkolóházak tetejére tervezik.

A leszállópályán kívül várótermet, és az akkumulátorok töltésére vagy cseréjére alkalmas infrastruktúrát is ki kell építeni. Az Aral már olyan benzinkutakat tervez, amelynek a tetején egy komplett drón-állomást lehet telepíteni.

A repülőutak tíz kilométeres távtól érik meg, és a tervek szerint legfeljebb a metropoliszok háromszáz kilométeres sugarú köréig terjednek majd a szolgáltatások.

Olyan cégek dolgoznak a projekten, mint a Daimler, az Airbus, az Uber, a Boeing, a Lilium Aviation és a Volocopter. A Bosch például már a szenzorokat is megalkotta, amelyek adott repülési magasság elérésében, a sebesség megtartásában és a landolásban segítik a pilóta nélküli helikopter-drónt.

Forrás: Airbus.com

Az európai Airbus már két prototípust is elkészített, az amerikai konkurense, a Boeing pedig felvásárolt egy repülő taxit fejlesztő céget.

A drónhelikopter nagy előnye, hogy sokkal olcsóbb lehet, mint egy igazi. A jelenlegi tervek szerint sorozatgyártás esetén 400-600 ezer euróba (130-190 millió forint) kerülhet egy személyszállításra alkalmas elektromos helikopter.

Az viszont nyitott kérdés még, hogy mennyibe fog kerülni egy út, lesznek-e menetrend szerinti járatok, vagy a taxikhoz hasonlóan egyénileg lehet az utat megtervezni. Márpedig végső soron ezek a kérdések fogják eldönteni, hogy hosszú távon beépülnek-e a mindennapjainkba ezek a repülők. Persze a jogszabályokat is drasztikusan módosítani kell ahhoz, hogy az ilyen szolgáltatást nyújtó cégek egyáltalán engedélyt kaphassanak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech elektromos drón helikopter nagyváros taxi Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Pletser Tamás
2024. november 10. 06:08 Tech, Vállalat

Atom- és gázenergia fogja táplálni a jövőt meghatározó technológiát

Versenyt futnak az energiaellátásért a mesterséges intelligencia fejlesztésére hatalmas összegeket költő amerikai informatikai vállalatok.

Vermes Nikolett
2024. november 2. 06:06 Tech, Vállalat

A Temu ellen derül ki igazán, mennyit érnek az új uniós szabályok

Már egy éve formálják az ágazatot az új digitális piaci szabályok, amelyeket most a kínai e-kereskedelmi behemót ellen vet be az Európai Bizottság.

Torontáli Zoltán
2024. október 10. 16:44 Élet, Tech

Úgy tiltották be az erkélynapelemeket, hogy nyitva hagytak pár kiskaput

Mi az erkély, a loggia és az előtető? Ez a kérdés kulcsa.

Fontos

Holtzer Péter
2024. november 23. 06:07 Podcast

Sokkal jobban is lehet segíteni a középiskolásokat a pályaválasztásban

Pályaorientáció alatt leginkább egyszeri ismeretátadást szoktak érteni, pedig fontos lenne a diákokat végigkísérni a 9. osztálytól érettségiig.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 15:11 Élet, Pénz

Alig érdekel valakit a 3+3 millió forint otthonfelújítási ingyenpénz

Körülbelül 1,5 millióan lehetnek jogosultak a támogatásra, 20 ezren meg is kaphatnák, de egyelőre csak 4500-an jelentkeztek érte.

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.