Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. november 24. 10:38 Élet, Világ

Taylor Swift elérte, hogy azt higgyék, ő diktál a zeneiparnak

Taylor Swift új szerződést kötött, a jövőben a Universal Music Grouphoz (UMG) tartozó Republic Records adja ki az albumait. Ez még önmagában nem lenne különösen érdekes fejlemény, az viszont igen, hogy az amerikai énekesnő két fontos feltételhez kötötte a szerződését, és ez azt a képzetet kelti, hogy gyakorlatilag a lába előtt hever a teljes iparág.

Egyrészt szokványosnak semmiképpen nem nevezhető, hogy Swift elérte, a jövőbeni felvételeinek masterei az ő tulajdonába kerülnek. Mivel gyakorlatilag minden másolat a masterról készül, Swift a pályatársaival ellentétben ezentúl minden felvétele felett teljes szerzői jogi kontrollt gyakorolhat, ami praktikusan azt jelenti, hogy döntő szava lesz a zenék bármilyen célú felhasználásban. (A megállapodás az eddigi művekre nem, csak a jövőbeni zenei anyagokra vonatkozik.)

Másrészt Swift feltételként szabta az egyezséghez azt is, hogy ha az UMG eladja a Spotify zenemegosztóban lévő részesedését, akkor a bevételt ossza szét a kiadóhoz tartozó összes művész között.

Az énekesnő tehát látszólag bele tudott szólni az UMG egyik komoly stratégiai döntésébe.

Ez csak akkor nem óriási eredmény, ha a kiadó eleve maga is a pénz szétosztásában gondolkodott.

Korábban két hasonlóan nagy kiadó, a Warner Brothers és a Sony is értékesítette a Spotify-ban lévő részesedésének egy részét, előbbi 504 millió dollárt kapott kevesebb mint 5 százaléknyi papírért, utóbbi pedig 768 millió dollárt kaszált 5,7 százalékos tulajdonrészért.

Mindkét kiadó visszaosztotta a pénzt az előadóinak, de egy alapvető különbséggel: a Warner a kérdéses összeget csak jóváírta azoknál, akik “tartoztak” neki, a Sony viszont konkrétan átutalta nekik a pénzt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA zenepiaci bevételek 12 százaléka jut el egy zenészhezAz amerikai zenészek ezzel együtt is több bevételhez jutnak arányaiban, mint amikor 2000-ben a hagyományos zeneipar a csúcson volt.

Amikor az előadók leszerződnek egy kiadóhoz, előleget kapnak a jövőbeni műveikből befolyó bevételekre. Amikor azt olvassuk a hírekben, hogy valaki 3 millió dolláros szerződést kötött, az általában azt jelenti, hogy a kiadó arra számít, hogy a zeneművek eladása után számított szerzői jogdíjak értéke el fogja érni a 3 millió dollárt, de mivel bízik az előadóban, a pénzt előre oda is adja neki. Ezért sok esetben fordul elő, hogy ha a valóságban nem is, de könyveléstechnikai értelemben az előadó tartozik a szerződéses összeg egy részével, azzal, amit még nem keresett meg, de megkapta, vagy meg fogja kapni előre. A Warner ezt volt hajlandó csökkenteni a Spotify-bevételből.

Az UMG viszont a Swift-szerződésben vállalta, hogy a Sony mintáját követi. Ezzel Taylor Swift lett minden UMG művész jótevője, és ennek a lépésnek óriási PR-értéke lehet. Az énekesnő megpróbál belehelyezkedni a kiadóvállalatokkal szemben Robin Hood-harcot vívó művész szerepébe.

Ahogy a Vox emlékeztet, Swift nem először lép tudatosan ebbe az irányba. 2014-ben például minden számát letiltotta a Spotify-ról, mert kevesellte a zenemegosztó által fizetett jogdíjak mértékét, és a bojkottot egészen 2017-ig fenntartotta. Csak azután tért vissza a Spotify-ra, hogy a cég új szabályt vezetett be, amely szerint az új számokat egy bizonyos ideig csak a fizető felhasználók számára teszi elérhetővé.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÁrat emelhet a Spotify, de legalább a dalszerzők jól járnakMegemelték az online zeneszolgáltatók által fizetendő jogdíj mértékét az USA-ban, ami különösen a már így is veszteséges Spotify-t érintheti rosszul.

2015-ben nyílt levélben ment neki Tim Cook Apple-vezérnek azért, mert az Apple Music három hónapos ingyenes bevezető kampánya alatt nem szándékozott jogdíjakat fizetni, és akkor is keresztülvitte az akaratát.

A politikától magát jó ideig távol tartó énekes októberben a választási kampányban nyíltan kiállt két demokrata képviselőjelölt mellett, és bár egyik sem futott be, a párt helyi szervezete szerint Swift nagyon megdobta a támogatottságukat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkPár ember dönti el, hogy miből lesz sláger, de azt mondják, őket nem lehet lefizetniA lejátszási listákat összeállító profi kurátorok kezében összpontosul a hatalom a netes zenehallgatás korszakában.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Világ Spotify szerződés Taylor Swift UMG zene zeneipar Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Hajdu Miklós
2024. május 17. 13:32 Élet

Tisztulni kezd az őskáosz az elektromos rollereknél

Két hónap múlva már csak kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással lehet bizonyos elektromos rollerekkel közlekedni.

Torontáli Zoltán Stubnya Bence
2024. május 16. 05:35 Élet, Világ

Így lehet magyar átlagnyugdíjból élni a spanyol tengerparton

Romantikus álom vagy nagyon is kivitelezhető valóság? Mekkora tőke és nyugdíj kell hozzá? Megkérdeztük azokat, akik már kint élnek, és azokat, akik segítenek a kiköltözőknek.

Torontáli Zoltán
2024. május 9. 15:47 Adat, Élet

Durván az olcsó élelmiszerek felé lökte az infláció a bevásárlásokat

A vásárlások értéke jóval nagyobb mértékben csökkent tavaly is, mint a volumen, vagyis nagyon nagy arányú volt a lefelé vásárlás.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. május 17. 10:45 Adat, Közélet

Megmutatjuk, hogyan gyűltek a NER-elit ezermilliárdjai

A nyolc leggazdagabb NER-üzletember együttes vagyona tíz évvel ezelőtt még 50 milliárd sem volt, most viszont már a 2000 milliárd forintot is jóval meghaladja.

Jandó Zoltán
2024. május 17. 05:48 Pénz, Vállalat

Hiába szeretnék sokan, nem lehet csak úgy lejönni a földgázról

Bár jelentősen csökkent a magyar vállalatok földgázfelhasználása, az ipari szereplők nagy része, ha akarna, sem tudna szabadulni a földgáztól.

Stubnya Bence
2024. május 16. 16:16 Adat, Vállalat

Nem ért véget a magyar cégek szenvedése a tavalyi csődhullámmal

Korlátozott forgalomnövekedés, csökkenő árrés és az exportáló cégek szenvedése a kereslet hiánya miatt: ezek lesznek a legnagyobb idei céges kihívások.