Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2018. november 14. 11:23 Közélet

Németországban már érzik a zord időket, Magyarországon mintha mi sem történt volna

Érdekes módon szétvált Magyarország és legnagyobb beruházónk és egyben exportpiacunk, Németország gazdasági növekedésének iránya az idei harmadik negyedévben, derült ki a ma közzétett adatokból. Miközben Németországban erősen behúzta a féket a gazdaság, és 2014 óta először visszaesett a GDP negyedéves alapon (mínusz 0,2 százalék), addig Magyarországon éppen hogy gyorsult a GDP bővülése, negyedéves alapon 1,2 százalékra. Ilyen nagy különbség a két ország negyedéves GDP-növekedése között 2012 eleje óta nem volt (és akkor is Németország javára).

 

Mint fent látható, Németország 2010 és 2013 között lényegesen gyorsabban növekedett Magyarországnál, 2013-ban viszont fordult kocka, és szinte minden negyedévben Magyarország bővült gyorsabban. Igaz, ez a két ország fejlettségbeli különbsége és a Magyarországra beáramló, a GDP-t pörgető uniós források miatt elvárható, ráadásul a különbség mértéke átlagosan nem volt túl nagy, így felzárkózásról érdemben nem beszélhetünk.

A magyar GDP a KSH közlése szerint minden gazdaság ágazat, de különösen a szolgáltató szektor teljesítménye miatt bővült. A német GDP-adatok viszont a német statisztikai hivatal szerint a külkereskedelem visszaesése miatt voltak ilyen gyengék: miközben az import nőtt, addig az export – főleg a Távol-Keletre, és főként a járműveké – visszaesett. A német autóexport a magyar gazdaság számára is nagyon fontos, hiszen éppen ebben az értékláncban lettünk egyre fontosabb szereplők.

A világgazdasági mozgások felé nagyon érzékeny német gazdaságban tehát már érezhető a széljárás változása, Magyarországon viszont még – vélhetően a belső kereslet és kormányzati szektor miatt – egyáltalán nem. Kétséges, hogy ez sokáig így maradhat.

Más keleti EU-országokban is jól mennek a dolgok, legalábbis egyelőre. Az Eurostat felé eddig jelentő országok közül Lengyelország, Románia és Lettország gyorsabban (negyedéves alapon 1,7, 1,8, illetve 1,9 százalék), Szlovákia pedig Magyarországhoz hasonló mértékben bővült (1,1 százalék). Éves növekedésben hasonló a helyzet, Lengyelország (5,7 százalék) mellett Magyarország is élbolyban van az 5 százalékos növekedéssel. A másik oldalon viszont Németország mellett Olaszországban is elfogyott a növekedés (0 százalék negyedéves alapon), és a francia gazdaság sem ad túlzott életjeleket (0,4 százalékos növekedés). Emiatt az eurózóna egésze gyengén teljesít.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet export gdp Magyarország németország Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 25. 04:39 Adat, Élet

Több ezer milliárdos rezsivédelem után a magyarok harmada fával fűt

Az energiaválság megmutatta, hogy miért tévút hosszú távon a rezsicsökkentés, amelyből ráadásul az igazán szegények többsége ki is marad, hiszen fával fűt.

Elek Péter
2024. április 24. 04:35 Pénz

Olyan gazdagok a nyugdíjba vonuló amerikaiak, hogy azt még a forint is megérzi

Amerikai infláció: volt, van, lesz; és az emiatt magasan ragadó dollárkamatokhoz mérik minden más deviza hozamát - a forintét is.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.