Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. október 27. 17:28 Vállalat, Világ

A fedélzeti ételen többet lehet keresni, mint a repülőjegyen

A repülők fedélzetén nyújtott szolgáltatások közül a hagyományos modellben működő légitársaságoknál továbbra is az egyik legfontosabb elem az út során nyújtott étel- és italválaszték. Az ilyen menüket az erre szakosodott cégek készítik, és ahogy a Bloomberg elemzője írja, nem sokan tudják, de csak pár társaság uralja ezt a piacot, és az esetek többségében nagyobb profitrátával dolgoznak, mint maguk a légitársaságok.

Azért érdekes szelete ez a légi iparnak, mert míg világszerte óriási verseny dúl a sok légitársaság között, a fedélzeti étkeztetés piacának kétharmadát csupán öt cég fedi le, és ezek közül a két legnagyobb, az LSG Sky Chefs és a Gategroup az értesülések szerint egyaránt eladó. Ez több mint a teljes világpiac fele.

Az LSG Sky Chef kilóg a sorból, mert árbevétel-arányos nyeresége jelenleg csak 1,76 százalék, és 2014-ben, az elmúlt évek csúcsán sem volt több 5,5 százaléknál. Ezzel szemben 

a vezető étkeztetők között vannak olyanok, amelyek folyamatosan 15 százalék körüli marzzsal dolgoznak.

A Bloomberg szakírója szerint egyértelmű, hogy az LSG számai azért vannak nyomás alatt, mert a Lufthansa a tulajdonosa, és egyben a legfőbb vevője is, márpedig a német légitársaság érthető módon inkább az anyavállalatnál szeretné elérni a lehető legnagyobb profitot, azaz olcsón vásárol a saját leányától.

Az értékesítési szándék egyelőre csak pletyka, de a viszonylag rossz számok mellett az is ebbe az irányba mutat, hogy jelenleg a repülőjegy-értékesítésből is szép nyereséget lehet elérni. Nagy hiba lenne viszont – írja a cikk – ha a Lufthansa a jelenlegi, viszonylag alacsony üzemanyagárakkal jellemzett időszakból kiindulva azt feltételezné, hogy a helyzet hosszabb távon is változatlan marad.

Intő jelként az Air Canada esetét hozza fel a cikk. A kanadai légitársaság a 2000-es évek elején hasonló okok miatt szervezte ki a törzsutasprogramját az Aimia nevű céghez. A döntést az akkoriban divatos fő érvvel indokolták, miszerint a légitársaság koncentráljon saját fő tevékenységére, és minden mást szolgáltatásként vásároljon egy arra szakosodott partnertől.

Ebből végül az lett, hogy az Aimia mindig jobb pénzügyi mutatókat ért el, mint az Air Canada, és a befektetők kedvence lett, a légitársaság teljesítményét azonban az olyan külső tényezők, mint az olajár, sokkal jobban meg tudták ingatni. Az Air Canada ezért kilátásba helyezte, hogy felbontja a szerződését, újraszervezi a saját törzsutasrendszerét, és ezzel végső soron megrendítette az Aimia helyzetét. A légitársaság most 1,8 milliárd dollárért készül visszavásárolni egykori saját rendszerét.

A kanadai példa azt mutatja, hogy a légi ipar kiegészítő szolgáltatásokat nyújtó részében mégis érdemes lehet bent maradnia egy légitársaságnak, mert ha például megugrik az olaj ára, akkor máshol marad még tér a profit termelésére.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAzért nem netezhetsz a repülőn, mert a légitársaságok nem akarjákAz európai légitársaságok szerint túl drága lenne fedélzeti wifi-vel felszerelni a gépeket, az utasok amúgy sem neteznek útközben.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ étel fedélzet ital légitársaság Lufthansa Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.