Már nem akar újabb öt évet aláírni a Ryanair ír fapados légitársaság vezérigazgatója, Michael O’Leary. A német Bild napilap cikke szerint a vezérigazgató arra hivatkozott, hogy a felesége nem örülne még egy ötéves ciklusnak. O’Leary nem azonnal lép le a cégtől, jelenleg két- vagy hároméves szerződés megkötéséről tárgyal a légitársasággal, és a mostani szerződése is csak jövő szeptemberben jár le.
Az 57 éves menedzser 1994 óta vezeti a Ryanairt, és tette Európa legnagyobb fapados légitársaságává. A részvényesek elégedettek a munkájával, hogy a legutóbbi közgyűlésen is 98,5 százalékos aránnyal támogatták a vezérigazgatót.
A Ryanair-vezér távozásának a belengetése ugyanakkor marketingtrükknek is kiváló. Bár a részvényesek imádják Michael O’Leary-t, az utasok és a légitársaság dolgozói már kevésbé. A cég elképesztő profitot termel, de sok esetben ennek az árát az utasok és a munkatársak fizetik meg.
Eközben a Michael O’Leary szókimondó és sértő stílusa sem nyerte el a nagyérdemű tetszését. A brit Telegraph itt gyűjtötte össze a legdurvább beszólásait. Ezek közül néhány:
Ezek után nem csoda, hogy a Michael O’Leary visszavonulásáról szóló hír valamilyen szinten megnyugtathatja a kedélyeket, legalábbis, ami a munkatársakat illeti.
A Ryanair dolgozói már hónapok óta folyamatosan sztrájkolnak. Jobb munkafeltételeket, és saját szakszervezetet követelnek maguknak. A legújabb munkabeszüntetést szeptember 28-ra hirdették meg Spanyolországban, Portugáliában, Olaszországban, Belgiumban és Hollandiában.
Az utasok jogaival sem törődik sokat a Ryanair, vele szemben a legnehezebb érvényesíteni a fogyasztói panaszokat. Több országban – köztük Magyarországon is – vizsgálat indult a légitársaság ellen poggyászkezelés és a fogyasztóvédelmi jogok be nem tartása miatt.
A légitársaság közgyűlésének két olyan mozzanata volt, ami mégis azt bizonyítja, hogy marketingtrükk lehet a vezér távozásáról szóló hír. A részvényesek egyértelmű elégedetlenségüket fejezték ki az igazgatótanács elnökével, David Bondermannal szemben. A közgyűlés csupán 70,5 százaléka volt elégedett a munkájával, pedig 22 éve van pozícióban és a légitársaság nagyrészvényesei közé tartozik.
Még rosszabbul járt Kyran McLaughlin igazgatósági tag, aki csak 66,8 százalékot kapott, ő 17 éve tagja a testületnek. Mindketten arról híresek, hogy nem támogatták a dolgozók azon igényét, hogy szakszervezet alapíthassanak. Bár a Ryanair-vezér sem örül a szakszervezet megalakulásának, egyértelmű, hogy a közgyűlés nem Michael O’Leary-t, hanem két másik vezetőt büntette emiatt.
A német Tagesschau eközben arról ír, hogy a légitársaság nemcsak a szakszervezet-alapítás kérdésében lehet megengedőbb, hanem a munkakörülmények javításában is. Állandó szerződést, és a továbbképzési és egyéb oktatási költségek részbeni átvállalását ígérte a cég.
Pénz
Fontos